olek21 Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg bare lufter en tanke... Finnes det en sammenheng mellom piano noter, og gitar noter? Kan man spille en sang på gitar, bare ved å se på notene til et pianostykke? Er det så enkelt som bare å spille grunntonene(bassen) på piano på gitaren?
JacobDW Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Toner er toner, uansett hvilket instrument man spiller dem på. Du må bare finne ut hvor på gitaren du vil spille pianotonene, da du har den samme tonen mange steder på gitaren. Melodier skal gå greit, akkord-voicinger på piano kan være litt trøblete, bl a har du jo bare 6 strenger, det hender det er fler enn 6 toner samtidig på pianoet Ellers er det jo sånne ting som omfang, piano har flere dypere og flere lysere toner enn gitaren. Men stort sett skal det gå bra
edvinpedvin Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Japp, noter er noter. På pianoet er jo notene laget ut ved siden av hverandre, fra de mørkeste nede til venstre, til de lyseste oppe til høyre. Gitaren har 6 strenger. Du kan se på den som en inndeling av et piano i 6 seksjoner, lagt under hverandre (selv om nok noen av de lyseste og mørkeste tonene mangler på gitaren). Noter er noter. De beskriver bare ulike posisjoner på ulike instrumenter: - en spesiell tangent på pianoet, eller - en spesiell posisjon på en streng på gitaren. - en spesiell leppeform, trykk, og klaffekombinasjon på en trompet... - osv. "Gitarnoter" - da mener du vel tablatur? Det er bare en forenklet form for noter som gjør det lettere for gitarister som ikke leser noter, fordi de viser hvor ting ligger på halsen. Altså: du kan spille hva som helst på gitar, i teorien... ;-) mvh, e!
olek21 Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Skrevet 31. oktober 2007 Japp, noter er noter. På pianoet er jo notene laget ut ved siden av hverandre, fra de mørkeste nede til venstre, til de lyseste oppe til høyre. Gitaren har 6 strenger. Du kan se på den som en inndeling av et piano i 6 seksjoner, lagt under hverandre (selv om nok noen av de lyseste og mørkeste tonene mangler på gitaren). Noter er noter. De beskriver bare ulike posisjoner på ulike instrumenter: - en spesiell tangent på pianoet, eller - en spesiell posisjon på en streng på gitaren. - en spesiell leppeform, trykk, og klaffekombinasjon på en trompet... - osv. "Gitarnoter" - da mener du vel tablatur? Det er bare en forenklet form for noter som gjør det lettere for gitarister som ikke leser noter, fordi de viser hvor ting ligger på halsen. Altså: du kan spille hva som helst på gitar, i teorien... ;-) mvh, e! Ja, var vel noe sånt jeg ville høre. Men f.eks.. hvordan spiller man en helt vanlig C på piano, på gitar? Si jeg sitter med piano noter foran meg, er det mulighet for å kunne spille de på gitaren (hvis jeg er pro da ).
Khalifen Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Selvfølgelig. Klassiske gitarister spiller jo ofte vha. av noter. Det gjelder bare å lære seg systemet.
kjeklulf Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Å spille etter noter er ikke noe som er forbehold profesjonelle. Alle som spiller gitar bør beherske det også. Her er notene som tilsvarer tonene med åpne strenger på en gitar: Skal du for eksempel spille en C som er notert mellom 3. og 4. linje sett nedenfra kan du enten trykke ned H-strengen i første bånd eller G-strengen i femte bånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå