Gå til innhold

"Støyfri" Spill-PC, en Utopi?


Anbefalte innlegg

Kankje ett vel litt ambisioest prosjekt?

Haapte i den forbindelse at noen av dere kunne komme med innspill og uttalelser paa veien mot en stillest mulig spille pc.

 

Se signaturen - edited - min for up-to-date valg av komponenter. Jeg vil kontinuerlig oppdaterte denne fremover mot en endelig avgjoerelse.

 

Takk paa forhaand

 

Mine foreloepige specs

CASE - Antec P182 alt. P180

MOBO/P35 - ABIT IP35 .... alt. Asus P5K ....

CPU - Intel Core 2 Duo E6850

CPU FAN - Scythe Ninja Pluss eval. B alt. Tuniq Tower 120 alt. Cooler Master Hyper 6+

RAM - Any brand, low CAS Latency

GPU - 8800GTS 320mb or GT

GPU FAN - Thermalright hr 03 plus

PSU - Corsair HX/Seasonic S12 alt. Antec Phantom 500

Endret av maypenray
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valget av komponenter virker bra, sålenge man får stille utgaver av skjermkortet, finnes den modellen passiv kjølt? Resten er stille og fine komponenter. Ellers er signaturen din ALT for stor, fint om du legger spesifikasjonene direkte inn i førsteposten og fjerner de fra signaturen, før en moderator gjør det for deg...

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes ikke det er saa veldig rart. Bruker anfoerselsestegn i utgangspunktet naar beskrivelsen eller rettere sagt ordet (i anfoerselsestegn) ikke er helt i samsvar med intensjonen.

Mao her saa vet jeg at en 100% stoeyfri pc er umulig aa oppdrive ved load under spilling. Men jeg vil naa naerme som mulig.

Istedenfor "stoeyfri" kunne jeg dog skrevet tilnaermet stoeyfri, saa stille pc som mulig. Men valget er tatt - nok om det.

Oensket boer vaere klart!

Lenke til kommentar
Det er ikke umulig. PSU Uten vifte, SSD-Disk, og andre kjøleløsninger uten vifte. Det blir både dyrt og varmt - men jo, det er mulig.

 

PSUer lager støy selv uten vifte. Vannkjøling har pumper. Selvsagt kan man få det uhørbart om PCen står langt nok unna. Men å skrive "støyfritt" i overskriften synes jeg er en god måte å gjøre det på, alt for mange slenger rundt det og "lydløst" på feil måte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke umulig. PSU Uten vifte, SSD-Disk, og andre kjøleløsninger uten vifte. Det blir både dyrt og varmt - men jo, det er mulig.

 

PSUer lager støy selv uten vifte. Vannkjøling har pumper. Selvsagt kan man få det uhørbart om PC-en står langt nok unna. Men å skrive "støyfritt" i overskriften synes jeg er en god måte å gjøre det på, alt for mange slenger rundt det og "lydløst" på feil måte.

 

AtW

Det var jeg jammen ikke klar over. Hvordan og hvilken lyd lager en PSU uten vifte?

Lenke til kommentar
Det er ikke umulig. PSU Uten vifte, SSD-Disk, og andre kjøleløsninger uten vifte. Det blir både dyrt og varmt - men jo, det er mulig.

 

PSUer lager støy selv uten vifte. Vannkjøling har pumper. Selvsagt kan man få det uhørbart om PC-en står langt nok unna. Men å skrive "støyfritt" i overskriften synes jeg er en god måte å gjøre det på, alt for mange slenger rundt det og "lydløst" på feil måte.

 

AtW

Det var jeg jammen ikke klar over. Hvordan og hvilken lyd lager en PSU uten vifte?

 

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan det skjer, men alle PSUer jeg har hatt lager litt piping når de er i gang, noen lager ganske mye, såpass mye at det er tydlig hørbart, selv på avstand.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har 3 maskiner som står på. En med NorthQ 1000W, En vifteløs 300W (husker ikke navn) og en MIST 600W. MIST'en lager en skurrelyd når det er strøm på. Viften på NorthQ har begynt å lage en veldig svak vibrering. Den vifteløse er helt lydløs. Uansett er det umulig å høre noe som helst fra PSUene når maskinene står på.

 

Generellt lager grafikkortvifter mest lyd, tett fulgt av stock CPU kjølere og travle harddisker. Kabinettet er din viktigste støydemper. Hold deg til løsninger med få store vifter (2 inn, 1 ut + CPU og PSU vifte burde holde for deg). Vifter som følger med kabinett er ofte av dårlig kvalitet. Jeg er veldig fornøyd med Noctua viftene. Du kan jo vurdere støydempende matter å kle innsiden av kabinettet med samt harddisk oppheng. Dersom det finnes en lydsvak 3. parts kjøleløsning for GPU kan du jo bestille noe slikt (anbefaler å gjøre grundig research på slikt). Støvfilter på innsug er lurt for å holde de andre viftene rene. Dette har mye å si så lenge det er et lite overtrykk i kabinettet.

 

Lian-Li kabinettet mitt transporterer endel varme i seg selv som en fin bonus. Det holder tempen litt nede samt at det er støydempet. Har totalt 3x120mm og 1x80mm vifter i det. 80mm er en gammel støyende GPU vifte. Det er alikevel litt varmt inni der, men PC-en er veldig stille.

Lenke til kommentar

Når du sier "stille-pc" tenker du da at den skal være stille hele tia (også når du spiller), eller holder det at den bråker litt når du spiller og er stille ellers? For på IP35 har abit et program som heter uGuru hvor du kan klokke prosessoren opp og ned (dermed gjøre den kaldere når du ikke trenger mye kraft, og dermed redusere behovet for kjøling), samt justere viftehastigheter. Da har du en profil som heter turbo som du bruker til spill, hvor alle viftene kjører fult og prosessoren overklokkes litt, og en som heter quiet som du bruker til vanlig med vifter på lavt turtall og prosessoren underklokka.

Lenke til kommentar
Jeg har 3 maskiner som står på. En med NorthQ 1000W, En vifteløs 300W (husker ikke navn) og en MIST 600W. MIST'en lager en skurrelyd når det er strøm på. Viften på NorthQ har begynt å lage en veldig svak vibrering. Den vifteløse er helt lydløs. Uansett er det umulig å høre noe som helst fra PSUene når maskinene står på.

 

Generellt lager grafikkortvifter mest lyd, tett fulgt av stock CPU kjølere og travle harddisker. Kabinettet er din viktigste støydemper. Hold deg til løsninger med få store vifter (2 inn, 1 ut + CPU og PSU vifte burde holde for deg). Vifter som følger med kabinett er ofte av dårlig kvalitet. Jeg er veldig fornøyd med Noctua viftene. Du kan jo vurdere støydempende matter å kle innsiden av kabinettet med samt harddisk oppheng. Dersom det finnes en lydsvak 3. parts kjøleløsning for GPU kan du jo bestille noe slikt (anbefaler å gjøre grundig research på slikt). Støvfilter på innsug er lurt for å holde de andre viftene rene. Dette har mye å si så lenge det er et lite overtrykk i kabinettet.

 

Lian-Li kabinettet mitt transporterer endel varme i seg selv som en fin bonus. Det holder tempen litt nede samt at det er støydempet. Har totalt 3x120mm og 1x80mm vifter i det. 80mm er en gammel støyende GPU vifte. Det er alikevel litt varmt inni der, men PC-en er veldig stille.

 

Takk dirtysteel

Tenkte aa proeve standardviften til 8800 gts 320 foerst for aa se. Mulig jeg oppgraderer til 3. parts gpu vifte senere. Stock cpu kjoeleren skal ikke brukes. Mine alternativer er som foelger - Scythe Ninja Pluss eva B/Tuniq Tower 120/Cooler Master Hyper 6+/Thermalright Ultra-120 eXtreme

Videre tar jeg med takk med meg tipset om faa og stoerst mulig kabinettvifter.

Kan jeg sperre hvilke Lian-Li kabinett du har om det er relativt godt til aa holde paa stoeyen?

 

 

Når du sier "stille-pc" tenker du da at den skal være stille hele tia (også når du spiller), eller holder det at den bråker litt når du spiller og er stille ellers? For på IP35 har abit et program som heter uGuru hvor du kan klokke prosessoren opp og ned (dermed gjøre den kaldere når du ikke trenger mye kraft, og dermed redusere behovet for kjøling), samt justere viftehastigheter. Da har du en profil som heter turbo som du bruker til spill, hvor alle viftene kjører fult og prosessoren overklokkes litt, og en som heter quiet som du bruker til vanlig med vifter på lavt turtall og prosessoren underklokka.

 

Takk Kane

PC-en boer varer tilnaermet stille naar den brukes paa svak load som surfing og enkle kontorapps. At det stoeyer litt under en intens gaming session forventer jeg. Er vel ikke saa mye aa hoere likevle da oppslukt som man er......

 

 

Videre har jeg da -selvsagt-? blitt mere confused ang valg av cpu.

Er kanskje naermere aa velge en Q6600 enn en E6850. Kan jo klokke litt samt at jeg ikke oppgraderer mer enn ca hvert 4. aar.

Har ogsaa faatt med meg at 8800 GT 512mb staar for tur - saa det blir vel dette istedenfor 8800GTS 320...

Lenke til kommentar
Kan jeg sperre hvilke Lian-Li kabinett du har om det er relativt godt til aa holde paa stoeyen?

Microplex' Lian-Li PC6070ASCAND (sølv) (lenken er til versjon 2 som er litt forbedret). Det er littegranne trangt nedi der, men pent og stille når alt er på plass. Microplex har strippet det for unødvendigheter og lagt på støymapper for deg. Det veier nesten ingenting. Viftene som medfølger er greie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...