Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny drenering, hva med isolasjon?


Anbefalte innlegg

Skal grave ny drenering rundt huset. Kjeller er under bakkenivå på forsiden av huset, og over bakkenivå på nedsiden, og kjeller brukes til boformål.

 

Det som skal gjøres er altså å grave opp på forsiden/siden, legge nye dreneringsrør, platon på veggen, og så ny grus/dreneringsmasse med duk rundt. I tillegg tenkte jeg å legge isolasjon i form av Jackofoam 200 XPS eller lignende utenpå platon. Spørsmålet mitt er da hvor tykt lag med isolasjon jeg skal legge? Kan platene bare legges rett på og så fylle på med masse, eller bør de limes e.l.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener den må stå på innsiden av pappen skall den ha riktig funksjon, har du den på utsiden får du luftinga mellom isolasjonen og muren og da får du redusert virknigen av isolasjonen.

Ville lagt på minst 10-15 cm isolasjon.

du trenger ikke bruke XPS hvis isolasjonen ligger tørt. Du kan også bruke en kombinasjon av EPS og XPS med 5 cm XPS ytterst for å hindre at knottene presses inn i isolasjonen.

For å hindre vann og rusk å komme inn mellom papp og vegg bruker du en list som du får kjøpt.

Husk på at du må isolere bakken rundt huset også hvis du bor i teleutsatt område.

Lenke til kommentar

Ved isolering av betongvegg under bakken er det meget viktig å unngå isolasjon direkte på vegg. Dette for å unngå kappilærkrafta som dannes mellom isolasjon og betong. Vortepappen må alltid ligge mellom isolasjon og betong for å få tilstrekkelig lufting. Utvendig isolering hjelper damp fra betong til å gå over til vann, og renne ned langs vortepappen. Vortepapp er etter min oppfatning den viktigste bestanddelen i en velfungerende drenering da den sikter utlufting og hindrer vannbelastning direkte mot konstruksjon.

Lenke til kommentar
Under terreng må ytterveggens overflate ha en vannavvisende og kapillærbrytende beskyttelse som forhindrer at vann renner inn til og suges opp av veggen. Det er vanlig å bruke spesielle grunnmursplater av plast (polyetylen eller polypropylen) med knaster eller riller.

 

Vegger med oppfylling til mer enn halve høyden skal ikke ha dampsperre (plastfolie) mellom innvendig kledning og varmeisolasjon.

 

Dersom det benyttes innvendig utfôring av tre på vegger mot terreng, må bindingsverket være isolert fra betongveggen med minimum 50 mm plastisolasjon eller mineralull.

 

I vegger av betong bør man plassere mest mulig, og minst 1/3 (helst 100 mm eller mer), av varmeisolasjonen på utvendig side av den bærende konstruksjonen i hele vegghøyden.

 

Under terreng må murte vegger behandles med vannavvisende slemming. Veggen kles med isolasjonsplater og grunnmursplater med knaster, eventuelt bare med drenerende isolasjonsplater med fiberduk.

 

Hvis du har lyst til å følge TEK, må du ha U-verdi på 0.22 W/m^2*K eller lavere hvis du skal holde over 20 grader inne. Kravet er 0.28 W/m^2*K hvis du skal holde opp til 20 grader. 150 mm utvendig isolasjon på betongvegg gir U-verdi på 0.27 W/m^2*K. For å få U-verdi på 0.22 W/m^2*K, kan man for eksempel benytte 50 mm utvendig isolasjon, 50 mm innvendig isolasjon og 75 mm isolert (innvendig) utfôring.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Trøls: Ser at du også i et annet innlegg har utklipp fra byggforsk-utgivelser. Er det mulig å finne disse på nettet uten å måtte bestille fra byggforsk (dyrt...)? Har nettopp fått 523.111, syns det var mye at de tok 154,- for dette, men god info er det! Skulle hatt også 727.113 (som du refererte til i annen tråd), og kanskje 514.221, 527.205 og 727.121 (er litt infofreak...). Burde vært en database man kunne finne disse i?

 

Det interessante i mitt tilfelle er at jeg bor i borettslag, og borettslaget skal grave ny drenering rundt en del av rekkehusene. Jeg har hele tiden sagt at det bør være isolasjon, men dette har firmaet som skal grave dreneringen sagt at er unødvendig. Styret er enig med firma, og vil derfor ikke betale ekstrakostnaden for isolasjon.

 

Greit nok, så jeg sier at da betaler jeg materialkostnaden for isolasjon til mitt hus, og evt. det lille tillegget for ekstraarbeid det medfører. Regnet med det var greit, til firmaet nå sier at de er usikre på det tekniske rundt å legge isolasjon, og ymter om at de da ikke vil garantere for jobben (jeg tolker det slik at de ikke vil ta ansvar for at dreneringen fungerer som den skal, isolasjonseffekten skal de slippe å stå til ansvar for). Dermed vil også borettslaget nekte meg å legge isolasjon selv om jeg betaler kostnaden.

 

Synes dette blir litt for dumt, og mener egentlig at det vil være i borettslagets interesse å isolere utvendig på _samtlige_ hus som det graves drenering på likevel, siden ekstrakostnaden for isolasjon er liten. Derfor er jeg på jakt etter mest mulig dokumentasjon som jeg kan "slå i bordet med", både ifht verdien av isolasjonen og hvordan dette rent praktisk utføres. Har funnet en del om sistnevnte, særlig i brosjyrer fra Isola (Platon), men skulle hatt litt mer om hvor viktig det er med utvendig isolasjon.

Lenke til kommentar

Byggforsk er dessverre ikke gratis, selv ikke på nett. Det er synd, for man kunne antagelig unngått en del skader om alle hadde tilgang til kunnskapen.

 

Skal man ha oppvarmet kjeller, er det latterlig evneveikt å ikke isolere - når man først skal grave opp utvendig. Utvendig isolasjon er som kjent den enkleste måten å sikre seg mot fuktskader på.

 

Og ikke hør på gravefirmaet. De kan antagelig veldig lite om bygningsfysiske prinsipper.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...