Gå til innhold

16 år - for sent å ta opp igjen løpingen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en 16 år gammel gutt som før gikk på fotball og friidrett... jeg var den sprekeste av alle guttene, men i starten av 9. klasse (14 år) så sluttet jeg med alt siden jeg gikk lei, og hadde også fått en betennelse i akillisen (eller hvordan det skrives).

 

Men nå har jeg fått motivasjonen til å løpe igjen, og det føles herlig å løpe i tur og mark... det eneste er bare at det har gått 2 år siden sist, og jeg har ikke løpt mye på den tiden. Så da kommer spørsmålet: Vil jeg nå, som 16 åring, klare å kunne komme opp på et bra nivå igjen, eller er jeg tapt for alltid? Vil jeg kunne trene meg opp til å bli skikkelig sprek igjen som før, eller har jeg mistet alt av muligheter på disse 2 årene?

 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå løper jeg på egenhånd, ettersom at vi bor rett ved marka og har fantastiske løpeområder.

 

Jeg får komplimenter fra mange andre om at jeg løper vanvittig lett og elegant, så akkurat det har jeg ikke mistet. Jeg bare lurer på om jeg vil kunne klare å trene meg opp til et bra nivå igjen, ettersom at jeg har mistet 2 ganske dyrebare år i min ungdom... men jeg elsker følelsen av å løpe, og har motivasjon!

Endret av above_trutth
Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg sier det, men et mer latterlig innlegg har jeg ikke lest på en stund. Hvorfor i huleste skulle du ikke klare å komme i form igjen. Du er 16 år, du er bare en unge! (Ser ikke på meg selv som "gammel og erfaren" hvis du skulle komme til å kommentere det).

 

Mora di kan komme seg i form hvis hun også begynner å trene. ;)

 

"ettersom at jeg har mistet 2 ganske dyrebare år i min ungdom"

 

What the hell? Du har ikke trent fra du var 14 til 16, og mener derfor at du har mistet enhver sjangse til å hente deg inn igjen.

 

Humre*

Lenke til kommentar

Leste faktisk at veldig mange av de store idrettsstjernene ikke var "barnestjerner". Mange holdt bare på med sport for gøy, og det var ikke før de ble 16-18 at de begynte å satse. Mange av de som var barnestjerner gikk lei eller stagnerte resultatsmessig.

 

Uansett, det er aldri for sent å starte med trening. Siden du sikkert synes det er morro, er det da bare å starte. Ingenting å lure på. Go go go

Lenke til kommentar
Leste faktisk at veldig mange av de store idrettsstjernene ikke var "barnestjerner". Mange holdt bare på med sport for gøy, og det var ikke før de ble 16-18 at de begynte å satse. Mange av de som var barnestjerner gikk lei eller stagnerte resultatsmessig.

 

Uansett, det er aldri for sent å starte med trening. Siden du sikkert synes det er morro, er det da bare å starte. Ingenting å lure på. Go go go

 

Jepp, særdeles få av dei store idrettsstjernene i dag har spesialisert seg i tidleg alder. Folk eg kjenner som blei pressa til å trene når dei var små, blei gode i idretten når dei var småungar, men slutta når dei var eldre. Dei var drittlei av idrett, og orka ikkje meir.

Andre som kanskje spesialiserer seg i tidleg alder, og fortset med idrett, ender gjerne opp med å ikkje bli særleg gode i idretten, fordi dei har ei ekstremt lita plattform av motorikk å byggje på.

I barneåra skal ein berre ha det artig med idrett og prøve ut mykje forskjellig. Då får ein mange bevegelsar inn i kroppen, ein blir generelt godt trent, og slik får ein ein base å byggje på. Di meir bevegelsar og teknikkar ein har lært seg som barn, di lettare er det å bli betre i og/eller lære seg nye teknikkar seinare.

 

Spesialisering kan ein første begynne å tenkje på når ein er 16 år eller litt eldre, det er aldri for seint som du ser ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...