Gå til innhold

Test: Sony Ericsson W910i


Anbefalte innlegg

Hei alle.

Da får jeg åpne med å takke for engasjerte tilbakemeldinger. Engasjerte lesere er mye av grunnen til at vi i Amobil liker å skrive disse testene :)

 

For å ta det siste først:

Ikke glem at karakter 4 er over snitt. Den dagen en firer er slakt, så har det gått inflasjon i 5-ere og 6-ere.

 

Når det gjelder lydkvalitet, så har vi fått assistanse av en virkelig audiofil. Dere kjenner typen; han som glatt kjøper audiokabler spunnet på innsiden av kubanske jomfruers lår, til 15 000 kroner meteren.

Han kom frem til samme konklusjon som oss.

Dette er ikke slakt, men vi konstaterer at lyden ikke er veldig god.

 

Når det gjelder hva andre har kommet frem til, så ønsker ikke vi å gå inn på dette. Men det kan være verdt å merke seg at andre norske tester av telefonen knapt nevner lyden, eller ikke nevner den i det hele tatt. Dersom W910i hadde hatt strålende lyd, så regner jeg med at vi og andre hadde kommet frem til den konklusjonen uten problemer.

Vi mener at lydkvaliteten er et av de vesentligste punktene når det gjelder musikktelefoner, så dette er naturligvis noe vi legger mye vekt på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe som minte meg på veddemålet jeg leste om på itavisen, hvor en audiofil redaktør i et eller annet lyd- og bilde-blad skulle teste om han hører forskjellen på dyre kabler og billige kabler. Gleder meg til å lese resultatet...

 

Resten tror jeg dere får krangle om uten meg... :)

 

Dessverre må jeg skuffe deg. Mannen har trukket seg fra testen.

Lenke til kommentar
Noe som minte meg på veddemålet jeg leste om på itavisen, hvor en audiofil redaktør i et eller annet lyd- og bilde-blad skulle teste om han hører forskjellen på dyre kabler og billige kabler. Gleder meg til å lese resultatet...

 

Resten tror jeg dere får krangle om uten meg... :)

 

Lydforskjeller på kabler er et kontroversielt tema i lydverdenen. Det er derimot IKKE forskjeller på små forsterkere. Det som blir kritisert i denne testen er telefonens forsterker, som tydelig kneler når den ikke klarer å levere det den må for at lytteren skal få et kontrollert lydbilde. Vil gi Amobil skryt for at de endelig legger skikkelig vekt på lyd når musikktelefoner testes.

Lenke til kommentar
Hei alle.

Da får jeg åpne med å takke for engasjerte tilbakemeldinger. Engasjerte lesere er mye av grunnen til at vi i Amobil liker å skrive disse testene :)

 

For å ta det siste først:

Ikke glem at karakter 4 er over snitt. Den dagen en firer er slakt, så har det gått inflasjon i 5-ere og 6-ere.

 

Når det gjelder lydkvalitet, så har vi fått assistanse av en virkelig audiofil. Dere kjenner typen; han som glatt kjøper audiokabler spunnet på innsiden av kubanske jomfruers lår, til 15 000 kroner meteren.

Han kom frem til samme konklusjon som oss.

Dette er ikke slakt, men vi konstaterer at lyden ikke er veldig god.

 

Når det gjelder hva andre har kommet frem til, så ønsker ikke vi å gå inn på dette. Men det kan være verdt å merke seg at andre norske tester av telefonen knapt nevner lyden, eller ikke nevner den i det hele tatt. Dersom W910i hadde hatt strålende lyd, så regner jeg med at vi og andre hadde kommet frem til den konklusjonen uten problemer.

Vi mener at lydkvaliteten er et av de vesentligste punktene når det gjelder musikktelefoner, så dette er naturligvis noe vi legger mye vekt på.

 

Når det gjelder lydkvalitet. Hvordan kan dere gå inn på noe så individuelt som lyd er, for deretter å trekke konklusjoner, som folk som jobber med lyd blir helt fra seg når de leser. At dere gjemmer dere bak en såkalt audiofil gjør ikke saken det spøtt bedre. Det dere kan teste når det gjelder lyd, er susing/støy, hvor høyt spilleren kan spille, og hva den kan drive av hodetelefoner. Alt annet er og kommer alltid til å være synsing og personlige preferanser. Dere bør ha et åpent sinn når det gjelder andres testresultater. For det er eneste måten dere kan ha en viss form for selvkontroll. Hvis dere gang på gang kommer til forskjellig resultat enn andre, er det kanskje på tide å gå i tenkeboksen?

Endret av poe
Lenke til kommentar
Noe som minte meg på veddemålet jeg leste om på itavisen, hvor en audiofil redaktør i et eller annet lyd- og bilde-blad skulle teste om han hører forskjellen på dyre kabler og billige kabler. Gleder meg til å lese resultatet...

 

Resten tror jeg dere får krangle om uten meg... :)

 

Lydforskjeller på kabler er et kontroversielt tema i lydverdenen. Det er derimot IKKE forskjeller på små forsterkere. Det som blir kritisert i denne testen er telefonens forsterker, som tydelig kneler når den ikke klarer å levere det den må for at lytteren skal få et kontrollert lydbilde. Vil gi Amobil skryt for at de endelig legger skikkelig vekt på lyd når musikktelefoner testes.

 

Nå er det andre som har testet denne forsterkeren med til dels tungdrevne øretelefoner, med glimrende resultat. Så din beskrivelse stemmer dårlig med virkeligheten. Slik amobil beskriver lydbildet, stemmer det ikke med at det er en liten forsterker som ikke klarer å levere nok effekt til høyttalerne.

Lenke til kommentar
Det var ikke en personkarakteristikk jeg kom med men en påstand ut i fra din oppførsel på forumet.

 

Les posten en gang til du. Du nøler ikke med til dels kraftig personkarakteristikk, du påtar deg sågar å uttale deg på alles vegne!!?? Ikke mange har den egenskapen at de "vet" hva andre tenker og mener.

Lenke til kommentar
Nå er det andre som har testet denne forsterkeren med til dels tungdrevne øretelefoner, med glimrende resultat. Så din beskrivelse stemmer dårlig med virkeligheten. Slik amobil beskriver lydbildet, stemmer det ikke med at det er en liten forsterker som ikke klarer å levere nok effekt til høyttalerne.

 

Hvilken test(er) tenker du på?

 

Hos mobilen.no skrives det; "Og maskinvaren spiller musikken på en ypperlig måte. Her er lite støy og forvrengning, og vi kan kjøre nokså tungdrevne hodesett uten at W910i kneler." At mobilen ikke kneler ved nokså tungdrevne hodesett sier ingenting om lydbildet.

Hos dinside.no skrives det; "Selv de medfølgende ørepluggene gir lyden anstendig kvalitet [...]." Videre nevnes mulighet for å bruke andre hodesett, men ingenting om hvordan mobilens lyd er ved bruk av disse.

 

Hvor er testen som forteller at forsterkeren i W910i spiller musikk med glimrende resultat, når man har tilkobet til dels tungdrevne hodesett?

Pek gjerne til en utenlands test hvor det glimrenede resultatet kommer frem, siden du åpenbart har kommet over en test jeg ikke har klart å google meg frem til.

Lenke til kommentar
Nå er det andre som har testet denne forsterkeren med til dels tungdrevne øretelefoner, med glimrende resultat. Så din beskrivelse stemmer dårlig med virkeligheten. Slik amobil beskriver lydbildet, stemmer det ikke med at det er en liten forsterker som ikke klarer å levere nok effekt til høyttalerne.

 

Hvilken test(er) tenker du på?

 

Hos mobilen.no skrives det; "Og maskinvaren spiller musikken på en ypperlig måte. Her er lite støy og forvrengning, og vi kan kjøre nokså tungdrevne hodesett uten at W910i kneler." At mobilen ikke kneler ved nokså tungdrevne hodesett sier ingenting om lydbildet.

Hos dinside.no skrives det; "Selv de medfølgende ørepluggene gir lyden anstendig kvalitet [...]." Videre nevnes mulighet for å bruke andre hodesett, men ingenting om hvordan mobilens lyd er ved bruk av disse.

 

Hvor er testen som forteller at forsterkeren i W910i spiller musikk med glimrende resultat, når man har tilkobet til dels tungdrevne hodesett?

Pek gjerne til en utenlands test hvor det glimrenede resultatet kommer frem, siden du åpenbart har kommet over en test jeg ikke har klart å google meg frem til.

 

Og hva er det som mobilen.no skriver du ikke skjønner? Du klarer å se at de skryter av lyden? Likedan hos Din side? Ikke noe klaging på lyden. Men som tidligere nevnt er lyd noe individuelt og ikke alle liker samme lydbilde. Noen vil ha mye bass, andre masse diskant. Når en forsterker blir for liten, og den presses for hardt, vil det føre til at den klipper de øverste frekvensene, som igjen vil oppfattes som støy/forvrenging. At bassen blir for dominerende, skyldes i hovedsak at telefonen spiller for mye bass, men dette lar seg enkelt justere.

Lenke til kommentar

Vet det står i testen at denne mobilen støtter push-epost (noe det forsåvidt har vært tidligere på flere Sony Ericsson-telefoner, uten at det fungerer i Norge), men denne støtter faktisk Microsoft Exchange med kalender osv a'la Epost På Mobilen til Telenor osv. Det er det vel bare (ikke 100% sikker) Sony Ericssons profftelefoner som har støttet tidligere. (selvfølgelig andre merker som har støttet det, men av Sony Ericssons telefoner mener jeg)

 

Syns bare det burde nevnes, for jeg visste det ikke før jeg sto i butikken og skulle handle

 

bertie

Endret av bertie
Lenke til kommentar

Interessant det som blir sagt om lydkvaliteten her, og ikke minst: skuffende.

 

Jeg hadde uansett ikke tenkt å kjøpe denne telefonen. Jeg satser på W960i, som kommer om ikke lenge.

 

Jeg har lest at lyden skal være svært god på W960i, og jeg håper det stemmer. For SE bruker vel ikke samme lydmodul på alle telefoner?

 

Noen som vet mer om dette?

 

Jan

Lenke til kommentar

Sitter her og skal handle mobil i disse dager. Denne virket fristende.

 

Men at de ikke trekker mer for at batteridekselet faller av i ny og ne? Er ikke dette ett stort problem? Hvor mange ganger skjedde dette egentlig? Hvis det er snakk om 3-4 ganger i løpet av uka fremstår det som ett STORT problem (i alle fall for meg). Jeg antar at hvis det bare hadde skjedd en gang ved ett uhell, så hadde det ikke blitt nevnt i testen, så det må jo ha hendt noen ganger. Faller batteriet ut når det skjer?

Lenke til kommentar
Men at de ikke trekker mer for at batteridekselet faller av i ny og ne? Er ikke dette ett stort problem?

 

Batteridekselet faller ikke av.

Det som skjer er at det løsner litt i den ene kanten. Det er bare å trykke det på plass igjen, så noen fare for at batteriet skal falle ut er det ikke.

Problemet er minimalt, og det skjedde bare noen ytterst få ganger. Det er derfor ikke vektlagt spesielt.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har akkurat kjøpt denne telefonen, og er stort sett fornøyd foreløpig, men det er en ting jeg lurer på. Når telefonen er åpen, og jeg skal trykke på knappene som er på "skjermdelen" av telefonen, merker jeg at de to telefondelene ikke sitter helt inntil hverandre. Jeg må på en måte dobbelttrykke, først trykke de to telefondelene sammen og så trykke ned selve knappen. Er det overhodet noen som skjønner hva jeg mener...? :blush:

 

Vil legge til at jeg aldri har hatt skyvetelefon før, så vet ikke om dette er et vanlig fenomen.

 

Telefonen virker ellers ganske solid bygd.

Lenke til kommentar
Interessant det som blir sagt om lydkvaliteten her, og ikke minst: skuffende.

 

Jeg hadde uansett ikke tenkt å kjøpe denne telefonen. Jeg satser på W960i, som kommer om ikke lenge.

 

Jeg har lest at lyden skal være svært god på W960i, og jeg håper det stemmer. For SE bruker vel ikke samme lydmodul på alle telefoner?

 

Noen som vet mer om dette?

 

Jan

 

Lydkvaliteten er noe amobil innbiller seg, og jeg ville ikke tatt det alvorlig.

Her kan man se en bedre demonstrasjon av telefonen:

http://www.mobil.se/ArticlePages/200710/27...orer584.dbp.asp

Lenke til kommentar
Vet det står i testen at denne mobilen støtter push-epost (noe det forsåvidt har vært tidligere på flere Sony Ericsson-telefoner, uten at det fungerer i Norge), men denne støtter faktisk Microsoft Exchange med kalender osv a'la Epost På Mobilen til Telenor osv. Det er det vel bare (ikke 100% sikker) Sony Ericssons profftelefoner som har støttet tidligere. (selvfølgelig andre merker som har støttet det, men av Sony Ericssons telefoner mener jeg)

 

Syns bare det burde nevnes, for jeg visste det ikke før jeg sto i butikken og skulle handle

 

bertie

 

Enig!! På tide å bli litt observante om vad som står i manualen til telefonerne. Det er faktiskt fler og fler mobiler med "prop. operativsystem" som kommer med innebygget ActiveSync støtte og for noen (=meg) er dette ett absolut Go eller No Go for vilken telefon jeg ender opp med. SE har ikke vart flinke med å reklamere for dette så det er en fordel om de som tester "professionellt" kan være litt observante.

 

Til info så har og SE K850i fått innebygget ActiveSync støtte (har selv ikke testet dette vare sig på w910 eller k850...)

Lenke til kommentar
Interessant det som blir sagt om lydkvaliteten her, og ikke minst: skuffende.

 

Jeg hadde uansett ikke tenkt å kjøpe denne telefonen. Jeg satser på W960i, som kommer om ikke lenge.

 

Jeg har lest at lyden skal være svært god på W960i, og jeg håper det stemmer. For SE bruker vel ikke samme lydmodul på alle telefoner?

 

Noen som vet mer om dette?

 

Jan

 

Lydkvaliteten er noe amobil innbiller seg, og jeg ville ikke tatt det alvorlig.

Her kan man se en bedre demonstrasjon av telefonen:

http://www.mobil.se/ArticlePages/200710/27...orer584.dbp.asp

 

Det var da ikke en bedre demonstrasjon? De sier jo ikke noe om lyden i det hele tatt. Viser bare fram spill, bildevisning, rss-leser osv. De er ikke engang innom walkman-funksjonene ... Jeg stoler på at det amobil sier om lyden stemmer.

Lenke til kommentar

Må denne telefonen settes i en spesiell modus for å kunne overføre muskk slik som til en disk? Altså at den kan brukes like lett som en usb-disk for å overføre filer. Vet om flere modeller fra SE som har en slik modus, men ulempen er at man ikke en gang får tatt i mot telefonsamtaler så lenge man er i denne modusen.

 

Synes det er en ulempe.

Lenke til kommentar
Interessant det som blir sagt om lydkvaliteten her, og ikke minst: skuffende.

 

Jeg hadde uansett ikke tenkt å kjøpe denne telefonen. Jeg satser på W960i, som kommer om ikke lenge.

 

Jeg har lest at lyden skal være svært god på W960i, og jeg håper det stemmer. For SE bruker vel ikke samme lydmodul på alle telefoner?

 

Noen som vet mer om dette?

 

Jan

 

Lydkvaliteten er noe amobil innbiller seg, og jeg ville ikke tatt det alvorlig.

Her kan man se en bedre demonstrasjon av telefonen:

http://www.mobil.se/ArticlePages/200710/27...orer584.dbp.asp

 

Det var da ikke en bedre demonstrasjon? De sier jo ikke noe om lyden i det hele tatt. Viser bare fram spill, bildevisning, rss-leser osv. De er ikke engang innom walkman-funksjonene ... Jeg stoler på at det amobil sier om lyden stemmer.

 

Jeg synes absolutt presentasjonen er bedre. Bare se når han snur mobilen, så har han forstått at det ligger en liten forsinkelse inne før skjermbildet snur. Amobil skjønner ikke dette, og rister og dunker på telefonen for å få bildet til å snu. Forsinkelsen er vel der for at ikke bildet skal snu i hytt og pine?

Når det gjelder lyden, kan du jo sjekke hva _samtlige_ andre som tester denne telefonen skriver. Amobil er de eneste som har uttrykt seg negativt i den sammenhengen. Personlig har jeg hørt lyden i telefonen, og skjønner ingenting av hva amobil sikter til. Men "konklusjonen" på lydbildet, både på denne og andre mobiltelefoner der amobil prøver å beskrive lyden, har skapt store latterbølger i lydtekniske fagmiljø.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...