Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST]D-Link DIR-655 trådløs tilkobling kobler fra annenhvert minutt


Anbefalte innlegg

Hei!

 

fikk igår min nye D-Link DIR-655 trådløse ruter.

Oppsettet gikk relativt smertefritt, men jeg har støtt på et problem når det gjelder den trådløse tilkoblingen.

 

Annethvert minutt så vil den trådløse tilkobling på alle de trådløse maskinene mine koble seg fra, for så å koble seg på igjen. Ofte vil de ikke koble seg på igjen i det heletatt, og jeg må kjøre en reparasjon på den trådløse nettverkstilkoblingen for at den skal klare å koble seg på igjen.

 

Jeg søkte litt rundt på nettet, men det eneste jeg finner som ligner dette problemet ehar noe å gjøre med 802.1x autentisering, men at det var et problem som ble fikset i service pack 2 til windows, og alle mine maskiner har SP2.

 

Det trådløse er satt opp med WPA2-AES og 802.1g Only. Den står på automatisk kanal valg, men den legger seg på 12, som også er minst trafikert i området her i følge mine målinger. Overførings hastighet er på automatisk.

802.1d, WLAN partition og Extra wireless partition er disabled, mens WMM og short GI er enabled. Transmit power er på high, men dette trengs for å nå frem til alle maskinene i huset.

 

Maskinene som jeg har prøvd med er en HP laptop med XP Pro, en Dell laptop med XP home, og en HP stasjonær med XP home.

laptoppene har begge Intel 3945ABG kort mens den stasjonære har et D-Link kort av en type jeg ikke husker.

 

Ruteren hadde firmware versjon 1.02 når jeg fikk den, og jeg hadde det problemet da. Jeg har nå oppdatert til versjon 1.05 uten noe forbedring.

 

Hva kan problemet være? noen som har opplevd lignende?

 

[EDIT] Den forrige ruteren jeg hadde var en DI-634M trådløs ruter fra D-Link. På den hadde jeg akuratt de samme innstillingene som jeg har nå på det trådløse, helt ned til samme SSID og WAP-key. Den var det ingen problemer med. Den kjørte på kanal 11.

 

[EDIT take2] Har nå satt fast kanal til 11. ingen forbedring.

 

[EDIT take 3]

Etter å igjen ha opplevd problemer med det trådløse ringte jeg tilslutt til D-Link support.

Der fikk jeg vite at jeg kunne pøve med Intels Wireless utility.

Dette gjorde jeg, og det funket glimrende!

De hos D-Link kunne ikke gi et svar på hvorfor det er slik, men der er i hvertfall en løsning.

 

Topicen kan nå stenges (har sendt rapport til mod)

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å bytt kanal. Kan hende du har en nabo som ligger i nærheten eller på samma kanal som du henger på idag.

 

Prøv disse 1,6,11 på kanalene. Alle andre er crap. Da de støyer inn på hverandre.

I følge Netstumbler så ligger alle i området rundt her på <-6.

 

Jeg hadde den på kanal 11 i går rett etter at jeg fikk den, noe jeg også hadde på min gamle ruter (se edit i første posten) men siden det ikke funket satte jeg på automatisk, og den la seg da på kanal 12.

Lenke til kommentar

Jeg har en stasjonær koblet til med kabel (min hovedmaskin, som står rett ved ruteren) og den får jeg ingen meldinger om at nettverkskabelen er koblet fra på (noe jeg tror jeg ville fått hvis ruteren kobler restarter seg).

 

Men kjører ping fra den nå, så får se hva den sier.

 

[EDIT] Har nå hatt ping kjørende et par minutter. Hadde også en laptop koblet på det trådløse samtidig.

 

Laptoppen ble koblet av det trådløse, men pingen funket like fint.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar

Liten oppdatering:

 

Jeg kom på at Driveren til D-Link kortet på den trådløse stasjonære var veldig utdatert.

Oppdaterte den og den funger nå helt fint.

 

De to laptoppene som har Intel nettverkskort har fortsatt like mye problemer, selv med oppdaterte drivere (HP laptoppen var oppdatert fra starten av, mens Dell-en har blitt oppdatert nå)

 

D-Link kortet var av typen AirPlus DWL-G520.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

 

Har samme router og har testet litt forskjellig mot den, min erfaring etter å ha KJØPT XPP lisens og oppdatert maskinene så er alt oppe å går stabilt.

 

Intel 4965AGN(Thoshiba r500) måtte ha WPA2 for å bli stabil, kanskje til og med koble til... husker ikke.

Belkin N1 PCI hva stabilt på WPA men veldig ustabilt WPA2 helt til jeg oppdaterte XP, ikke nok med bare en hotfix for WPA2 fra MS, men etter full update fungerer det perfekt, streamer video til belkin kortet i mange timer om dagen uten hickups.

Lenke til kommentar

Men det som er rart er at det fungerte helt fint med den gamle ruteren som hadde helt like innstillinger (også en d-link), og at maskinen med D-Link kort fungerer helt fint.

 

Og det skulle ikke være noe problemer med selve XP'ene, og om de er kjøpt eller ei:

HP laptop: XP enterprice lisens (jobb PC)

Dell laptop: Privat kjøpt XP Pro lisens.

HP stasjonær: Privat kjøpt XP home lisens.

 

Men skal høre hva de hos D-Link sier i neste mail, og komme med oppdatering da.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Endelig en løsning!

 

Etter å igjen ha opplevd problemer med det trådløse ringte jeg tilslutt til D-Link support.

Der fikk jeg vite at jeg kunne pøve med Intels Wireless utility.

Dette gjorde jeg, og det funket glimrende!

De hos D-Link kunne ikke gi et svar på hvorfor det er slik, men der er i hvertfall en løsning.

 

Topicen kan nå stenges (har sendt rapport til mod)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...