Gå til innhold

Bestillte HDD fikk HDD og PC.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trolig vil ikke firmaet finne det ut, så det blir en sak om moral.

 

Jeg vet i alle fall at hvis det hadde vært meg ville jeg gitt beskjed til firmaet. Ærlighet varer lengst. :)

Jeg jobber selv i butikk, og vet hvordan stemningen hadde blitt der om det hadde skjedd noe tilsvarende.

 

Hadde vært artig å fått opp en poll med spørsmål om «hvis det var deg det gjaldt, ville du gitt beskjed?»

Lenke til kommentar
Trolig vil ikke firmaet finne det ut, så det blir en sak om moral.

 

Jeg vet i alle fall at hvis det hadde vært meg ville jeg gitt beskjed til firmaet. Ærlighet varer lengst. :)

Jeg jobber selv i butikk, og vet hvordan stemningen hadde blitt der om det hadde skjedd noe tilsvarende.

 

Hadde vært artig å fått opp en poll med spørsmål om «hvis det var deg det gjaldt, ville du gitt beskjed?»

 

Jeg tenkte på det, denne tråden burde havne på forsiden av HW.no samt en avstemning.

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv kontaktet butikken, og sagt hva som hadde skjedd. Hadde kanskje bedt om en liten påskjønnelse, ettersom dette er ett firma.

 

Jeg har også funnet endel lommebøker opp igjennom årene, og har returnert alle som har vært sporbare. Gleden de som har mistet lommeboken sin viser når de blir gjenforent med den er ubetalelig. I de tilfellene krever jeg ikke noe for det, selv om det har vanket en og annen flaske med noe godt i :p

Lenke til kommentar
Det er to forskjellige ting og svindle en privatperson og en bedrift.

Det er absolutt ingen forskjell! Hvor for skulle det være mer akseptabelt å svindle en butikk?

 

 

Er jo som regel en vesentlig forskjell, økonomien.. En bedrift har som regel litt mer å rutte med i form av penger etc., men her som andre steder finnes det unntak..

 

Men begge deler er jo galt ja..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Unsolicited - Not asked for. If a company sends you goods that you have not ordered or asked for, you can treat them as an unconditional gift, and either keep them, or dispose of them as you wish. If a company sends an unsolicited demand for payment this might be a criminal offence, so report the matter to Trading Standards.

 

Kilde

 

Så kompisen din har muligheten til å beholde varen rent juridisk. Moralen får han stå til rette for selv. :-)

Lenke til kommentar
Tja med fare for å bli kalt svindler, ville jeg heller ikke sagt noe. Det er helt klart uærlig, men jeg er ikke så sikker på om alle her som sier de hadde sagt ifra ville gjort det. Mye jantelov her og går.

 

Pakkseddelen indikerer at varen som er mottat har en viss vekt og kolli. Ergo er ikke feilen hos mottager men heller hos sender. Jeg ville ha beholdt den og kanskje tatt det med ro å bruke den inntill videre. Spørs jo litt på hvor lenge siden den er kjøpt ;)

 

Jeg vil ikke kalle deg svindler, men heller en tyv, da du jo ikke svindler nettbutikken, men beholder et produkt du ikke har til hensikt å betale for.

 

Når det gjelder jantelov så har vel den veldig lite med dette å gjøre. Her er det ord som etikk og moral du bør slå opp på wikipedia. ;)

 

Jeg mener helt klart at vedkommende bør tenke på sitt rykte og omdømme før han tar en avgjørelse. En eneste "lettvint" løsning i en sak som dette kan komme til å få større følger enn man aner.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Tja, rent moralsk så er det jo helt greit å levere tilbake produktet, men kanskje jeg burde fortelle litt om mine erfaringer med en webshoppe først?

 

Kjøpte i fjor noen dvd-er som skulle gies bort I julegave, summen på hver enkelt var ca 129kr så jeg bestilte 4 stk, selskapet jeg bestilte igjennom bruker vanligvis å sørge for at hver enkel art ikke går over tollgrensen.

 

Fikk varsling av posten at jeg måtte fortolle på disse varene, jeg tenkte wtf siden det var litt rart men lot nå posten gjøre jobben sin, fikk et gebyr på 200-300 kroner som jeg måtte betale. Det viste seg at jeg hadde fått 4 Dvd sammlingsbokser med på kjøpet og at disse var oppgitt med full pris. Jeg hadde selvsagt ikke betalt for disse så jeg tok kontakt med webshoppen og forklarte situasjonen og ble bedt om å sende tilbake dem. Gjorde dette og hørte ingenting mer fra dem.

Etter et par purringer fikk jeg et takk fra dem men de stilte seg uforståelige til at jeg hadde betalt toll for varene da de argumenterte med at jeg ikke hadde betalt for dem. Ble så lei av hele saken at jeg sluttet å handle der, å krangle for et par hundrelapper + porto hadde allrede brukt opp masse av fritiden min så jeg giddet ikke å fortsette der.

 

Saken er at moralks sett så er jo det riktige å gi produktet tilbake, men man kan jo stille seg også et spørsmål om det er så utrolig lurt da selskapet på en måte ikke blir straffet for slurv og dårlige rutiner når man da er snill. Og det er ikke alle selskaper som bryr seg eller setter pris på at du returnerer varer, derfor mener jeg at man kan like så godt vente og se hva som skjer. Tar selskapet kontakt så krev av dem at de betaler for frakt og at de kompenserer for å ha kastet bort tiden din.

Lenke til kommentar
Det er to forskjellige ting og svindle en privatperson og en bedrift.

 

Fy f så provosert jeg blir over slike utsagn!

 

Bare fordi at jeg driver et personlig foretak og har org. nr i Brønnøysundregisteret så er det altså OK å svindle meg?

 

Nå får du sette deg ned og tenke grundig gjennom de moralske grunnverdiene du legger til grunn for livet ditt, for det stinker lang vei av det du presenterer her...

 

-KJ

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke kalle deg svindler, men heller en tyv, da du jo ikke svindler nettbutikken, men beholder et produkt du ikke har til hensikt å betale for.

 

Så om noen kommer og setter en splitter ny LCD tv utenfor døren din, ringer på og drar sin vei, så er du en tyv om du tar den i bruk?

 

Neida, ordet tyv kan nok ikke brukes her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...