Gå til innhold

Miniguide: DOCX-filer


Anbefalte innlegg

MS Office 2007 bruker en implementasjon av OOXML, på samme måte som OpenOffice.org bruker en implementasjon av ODF. Det er ikke mer mystisk enn som så.

 

OpenOffice er helt åpent og hvem som helst kan se på og endre kildekoden til deres implementasjon av ODF. Det samme kan ikke sies om MSOOXML.

 

Jeg vet ikke hvor tro OpenOffice er mot ODF, men jeg vil tro de driter seg ut dersom de ikke holder seg på stram line. Hvem som helst med peiling på programmering kan jo se hvor godt de støtter standarden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MS Office 2007 bruker en implementasjon av OOXML, på samme måte som OpenOffice.org bruker en implementasjon av ODF. Det er ikke mer mystisk enn som så.

Dersom man skal kunne påberope seg å støtte en standard, må standarden være implementert slik den er spesifisert. Standarden Microsoft benytter i Microsoft Office 2007 er ikke en implementering av OOXML i henhold til spesifikasjonen. Det er således ikke riktig at OOXML er implementert i Microsoft Office 2007, og er årsaken til at implementasjonen i Microsoft Office 2007 går under navnet MSOOXML og ikke OOXML.

 

Derimot er ODF implementert i OpenOffice.org i henhold til ODF-spesifikasjonen.

Lenke til kommentar
Har MS så stor interesse av å gjøre formatet sitt til en ISO-standard hvis de ikkje engang har tenkt til å bruke det selv?

Ja, for da kan de bruke det som et (løgnaktig) argument ovenfor myndigheter og selskaper når de skal vurdere hvilken Office-pakke de skal kjøpe inn. Microsoft er utvilsomt skruppelløse nok til å lyve og si at de har implementert OOXML og at dette er en ISO-standard (hvis eller når dette eventuelt skjer), selv om sannheten er at Microsoft ikke har implementert OOXML i det hele tatt. Microsoft er blitt tatt i å lyve før; dette vil ikke være første gang (eller siste, for den saks skyld).

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Beklager at jeg gjenoppliver en gammel tråd igjen, men jeg mener den dog er like relevant enda.

Fikk en .docx fil via en nettside, og jeg har avinstallert Office da jeg bare hadde gamle versjoner og har gått helt over til Open Office.

 

Gjorde et forsøk på å åpne den i OpenOffice, men da mistet filen formateringen.

 

Sendte så filen med gmail til en annen adresse, og vips kunne jeg gå tilbake til sendte email. Da kunne jeg åpne den som Google Doc, og laste ned innholdet som .PDF med formateringen inntakt. Problemet løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...