Gå til innhold

B/W. Bruke b/w funk. i hus, eller konvertere til b/w i etterkant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå man er sikker på at man vil fotografere i svarthvitt, er det like greit å bruke b/w funksjonen i kamerahuset, eller bure man fotografere med vanlige farger og konvertere til b/w i et redigeringsprogram i etterkant?

Kom med meninger for og i mot!

På forhånd takk =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tilhenger av å gjøre det i etterkant, da man har mange flere muligheter; f.eks i Photoshop. Der kan man simulere grønn, rød, gul-filter osv.

Tar man bilder i RAW, så er det også eneste mulighet.

Tom

Skrevet

Resultatet blir i de fleste tilfeller best hvis man gjør det manuelt i ettertid. Dette gjelder vel alle former for bilderedigering.

Den eneste grunnen til å ikke gjøre det manuelt er at man mangler enten tid eller interesse. Dessuten finnes det automatiske funksjoner i bildebehandlingsprogrammene som også fungerer bedre enn de fleste innebyggede variantene jeg har vært borti.

Skrevet

"Jeg er tilhenger av å gjøre det i etterkant, da man har mange flere muligheter; f.eks i Photoshop. Der kan man simulere grønn, rød, gul-filter osv."

Kan du vel velge på mange av kameraene også =)

Men ja er alltid best å gjøre det selv - om du kan det. Mange som gjør det helt på tryne da de gjør det helt manuelt=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...