Gå til innhold

"dslr-fornøyd-undersøkelse". Kan den være seriøs?


Anbefalte innlegg

Leste akkurat om en undersøkelse på http://www.jdpower.com/corporate/news/rele...aspx?ID=2007153

 

Resultat:

http://www.jdpower.com/electronics/ratings...tal_camera/dslr

 

Ser ut som om Nikon utklasser samtlige konkurrenter totalt. Det jeg spør meg om er om dette virkelig avspeiler noe av virkelighetens realiteter? Eller kan det være at Nikon i større grad greier og gjøre sine kunder til ukritiske "merke-supportere"? Hvis denne underøkelsen er seriøs, så lurer jeg faktisk på om man kan trekke paraleller til reklamefenomenet "the malboro man".

 

Eller.......... ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ut som om Nikon utklasser samtlige konkurrenter totalt. Det jeg spør meg om er om dette virkelig avspeiler noe av virkelighetens realiteter?

Vikrer veldig merkelig ja. Tror aldri jeg har sett en undersøkelse på noen produkter hvor et merke har vært så voldsomt overlegent

 

Eller kan det være at Nikon i større grad greier og gjøre sine kunder til ukritiske "merke-supportere"?

Hvordan greier de å gjøre dette?

 

Men jeg merker jo at bare man toucher temaet "hva er best canon-nikon" så er allerede en opphetet diskusjon i gang. Deltagerne i slike diskusjoner forsvarer som oftest det merket de selv eier. Noen er i sin fulle rett når de gjør dette. De har god peiling, har prøvd mange ulike modeller for flere ulike merker og kan uttale seg på godt grunnlag.

Men jeg har og en feeling av at man har en stor gruppe som ikke har denne "retten". Nå en stakkars nykommer kommer inn på et tilfedig valgt forum og sier han ønsker å kjøpe seg sitt første dslr, men er usikker på om han skal velge canon/nikon/pentax/sony virker det som om det er mange som ønsker å bekrefte sitt eget kjøp ved å overtale noen andre til å gjøre det samme kjøpet. Denne merketilhørigheten synes jeg er litt snodig.

Jeg har selv nikon, men er langt fra i noen posisjon til å råde noen til å kjøpe nikon foran feks. canon. Til det mangler jeg alt for mye erfaring. Jeg er svært fornøyd med kameraet jeg har nå, men har også vært svært fornøyd med de to forrige canonkamerane jeg har hatt (anm: kompakt). Det er klart at om en kammerat av meg skulle kjøpe kamera ville jeg foretrekke om han kjøpte nikon slik at vi kunne utveksle utstyr, men når Arne-Arne fra andre siden av landet spør om råd er det meg egentlig komplett likegyldig hvilket merke han kjøper.

 

 

Hvis denne underøkelsen er seriøs, så lurer jeg faktisk på om man kan trekke paraleller til reklamefenomenet "the malboro man".

 

Eller.......... ?

Tenker du da på at nikon blir pushet mer som det beste merket enn som det beste produktet?

Lenke til kommentar

FWIW, så er JD Power ekstremt store på brukerundersøkelser i USA, og helt selvstendige - undersøkelser er ikke kjøpt og betalt av noen, og de er nok alt for proffe til å la en slik undersøkelse bli spammet. Imidlertid har de en litt snurrig måte å presentere resultatene sine på, som gjør at nokså små forskjeller kan få store utslag i rankingen. Jeg husker ikke i farten hva det går på, menså vidt jeg vet er de veldig opptatt av å si at noen er best.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ser ut som om Nikon utklasser samtlige konkurrenter totalt. Det jeg spør meg om er om dette virkelig avspeiler noe av virkelighetens realiteter?

Vikrer veldig merkelig ja. Tror aldri jeg har sett en undersøkelse på noen produkter hvor et merke har vært så voldsomt overlegent

 

Eller kan det være at Nikon i større grad greier og gjøre sine kunder til ukritiske "merke-supportere"?

Hvordan greier de å gjøre dette?

 

 

Hvis denne underøkelsen er seriøs, så lurer jeg faktisk på om man kan trekke paraleller til reklamefenomenet "the malboro man".

 

Eller.......... ?

Tenker du da på at nikon blir pushet mer som det beste merket enn som det beste produktet?

 

Det jeg hadde i tanken var at Nikon kanskje blir markedsført litt på samme måte som et livsstilprodukt, som noe man prøver å få folk til å identifiserer seg selv med. Du var inne på de samme psykologiske mekanismene selv.

Lenke til kommentar

Om dette skal tilskrives Nikons markedsføring, så får de absurd mye ut av pengene sine! Sammenlignet med Canon er de jo dverger i annonsesammenheng. (jeg finner altså denne hypotesen heller tvilsom...)

 

Jeg tror heller på det at JD Powers undersøkelser er designet for å finne en vinner (fordi forbrukere foretrekker undersøkelser som har klare vinnere). Hvorfor skal det være så utrolig at Nikon faktisk er det lille håret bedre, når noen må være det? Jeg er klar over at tallene gir inntrykk av utklassing, men som sagt ligger trolig mye av forklaringen i JDPs metode.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Spurte dem om hvordan de kunne få slike resultater og fikk dette til svar:

 

To Whom It May Concern:

 

Thank you for your e-mail regarding Nikon. One of the driving forces

behind J.D. Power and Associates is to serve as the catalyst for

positive change among product and service providers based on the voices

of customers like you. As I'm sure you know, our product and service

rankings in no way reflect our opinions or preferences. We do not

review, judge or test products and services ourselves. Our annual

studies are based on actual customer satisfaction survey responses that

we collect from more than one million consumers around the world.

 

Certain sections of our surveys allow participants to choose among a

range of customer satisfaction responses, from "truly outstanding" to

"poor," when rating a particular product or service aspect. As a result,

even top performers receive poor ratings from some customers, especially

in the digital camera industry where so many variables can impact

customer satisfaction. Nikon is no exception. Yet in the aggregate it

ranked highest, according to the nationwide sample of consumers who

responded to the survey.

 

The following link will take to the press release for the 2007 Digital

Camera Study:

 

http://www.jdpower.com/press-releases/pres...aspx?id=2007153.

 

Hopefully this can be of some help to you and feel free to contact me

with any further questions.

 

Best regards,

 

Lauren Coss

Corporate Communications

J.D. Power and Associates

Lenke til kommentar
Resultat:

http://www.jdpower.com/electronics/ratings...tal_camera/dslr

 

Ser ut som om Nikon utklasser samtlige konkurrenter totalt.

....

 

Neimen sett slik, Sony på en andreplass. Ikke dårlig for et firma med et kamerahus som har vært på markedet en stund og ett som nettopp ble lansert ;)

 

De som tar på vei for resultatet kan ta en sukkerpille for å roe ned blodsukkeret. Det mener ikke noe annet enn at gruppen som er spurt har svart slik.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En årsak kan være at Nikon tradisjonelt har hatt en svært høy stjerne i amerikanske forbrukeres bevissthet. De har blitt satt mer i bås med Leica enn andre japanere. Jeg husker en film med Gene Hackman, der han spiller en CIA-agent på ferie i Berlin med sin tenåringsønn. Sønnen spør om han kan låne farens FE2, hvorpå Hackman svarer at det ikke er et kamera, det er en Nikon.

Lenke til kommentar

for å få et reelt svar på en slik undersøkelse burde de fjerne alle som har svart "truly outstanding" på alle alternativene og de som har svart "poor" på alle alternativene. dette er useriøse svar som dessverre har stor påvirkning på en test.

 

så burde de også ha en ordning med serienummer på kamera, slik at du kun kan vurdere noe du faktisk har kjøpt.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...