Gå til innhold

Bør jeg satse på språkutdanning?


Angelicus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min del har jeg alltid ment at språk er noe av det viktigste man kan lære seg, og morsomt er det også :) For tiden sikter næringslivet mot tidligere østblokkland og Asia, kanskje spesielt Kina som vel er det mest interressante markedet for norske produkter i årene som kommer, og da vil det bli et stort behov for folk som kan kinesisk, selv om Kineserene har sett dette først og er relativt flinke i Engelsk...

 

Selvsagt litt gjetting fra min side, men språk er uansett morsomt og kan gi deg gode muligheter på arbeidsmarkedet om du velger riktig. Snakker ikke så mange selv, kun fransk, tysk og engelsk foruten litt finsk, men spansk er et annet stort språk som jeg gjerne skulle ha lært meg om jeg fikk litt mer tid.

 

Om man tenker i andre baner enn næringsliv vil jeg tro at også arabisk både er og fortsatt vil bli et viktig språk innen f.eks. politikk og diplomati de neste årene...

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Språk er viktig og kjempenyttig, men for dei aller fleste som verkty i den vanlege jobben. Jobbar saman med eit par lingvistar som ikkje får jobb som det, men som er kjempeflinke i den jobben dei har - og som bidreg med lingvistperspektiv på ein del ting.

 

Så ja, sats gjerne på språk, men ha eit par andre interesser i tillegg - eller sats alt på å bli språklærar

Lenke til kommentar

Støtter tidligere kommentarer her: sts på en tung grunnutdanning (f.eks. teknisk eller merkantil), pluss et språk du er villig til å sette deg skikkelig inn i. Ta også et par års opphold i landet for å lære deg kulturen, med studier eller arbeide.

 

Jeg har gjort dette og kan anbefale det. Merk at det er mye arbeide og det kan ta lang tid før det gir uttelling.

Lenke til kommentar
Støtter tidligere kommentarer her: sts på en tung grunnutdanning (f.eks. teknisk eller merkantil), pluss et språk du er villig til å sette deg skikkelig inn i. Ta også et par års opphold i landet for å lære deg kulturen, med studier eller arbeide.

 

Jeg har gjort dette og kan anbefale det. Merk at det er mye arbeide og det kan ta lang tid før det gir uttelling.

Hvilket språk valgte du da?

 

Men kan vurdere det ja, har alltid hatt lyst til å reise laaaangt bort fra Norge. Så det kan jo bli en mulighet selv om det tar litt tid.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er noe spesiell fremtid i språkutdanning? Har litt lyst å lære meg ett nytt språk på Universitetet i Bergen, men er ikke sikker på om det ville hatt noen fremtidsutsikt. Hva sier dere?

 

Som andre har sagt: Språk er et hendig verktøy. Men for å trekke verktøyanalogien videre: Det å studere språk bare for språkets skyld blir som å studere hammere og sager, uten å ha for øye at man skal sette opp en vegg. (Var det logisk?) Poenget er altså: Språk er kjekt, men man må bruke det til noe. F.eks. vil man ha behov for tysk dersom man jobber i en bedrift med tyske kunder.

 

Så jeg kan slutte meg til dem som anbefaler å kombinere språkstudier med andre studier. Men så skal en jo ikke glemme at utdannelse har en egenverdi, uavhengig av de konkrete arbeidsutsiktene. Det er vel flust av språklærere og akademikere på universiteter og slikt som trives i jobben sin.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Skal du studere språk så er kinesisk først og fremst, men også russisk meget viktig for norsk næringsliv og UD både nå og i fremtiden. Det er en sikker vinner.

Ikke studer engelsk, men mindre du er lat og planlegger å bli lærer.

 

Du sier du først og fremst tenkte på japansk? UiB tilbyr ikke japansk. De tilbyr derimot japansk kultur og noe sånt viss vass. Kanskje de har fått på plass 1 lite språkkurs over et semester. Tror derimot UiO har bedre tilbud hvis du vet at du skal lære japansk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...