Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Brenneren fungerer ikke?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Bygget meg ny PC sent i juli, og den har funket veldig bra :)

 

Jeg tok DVD-brenneren fra den gamle PC-en, hvor den fungerte utmerket. Husker ikke om jeg noen gang har prøvd brenneren på denne PC-en, men nå funker den ihvertfall ikke.

DVD-rommen fungerer, for den leser av CD'er, jeg kan rippe CD'er også. Men når jeg er i et brenneprogram og skal brenne ut noen filer, står at det ikke er noen disc i DVD-rommen, selv om det er en tom disc som står i.

 

Hvis ikke jeg tar helt feil er det en Samsung SH-W163AT, en ganske gammel SATA-basert DVD-brenner.

 

Jeg har prøvd med vanlig DVD-R discer og CD-R discer, men det fungerer ikke.

 

Som brenneprogram har jeg prøvd Nero, og har lastet ned et gratis program; Burn4free.

 

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oftest er det "hit and miss" med SATA chipsets/kontrollere annet enn intel ICH6-8 og atapi over sata.

Du har Nvidia (ULI) M1697 .

Gjenkjennes dvd brenneren din i BIOS ?

Har du letet i BIOS instillinger for SATA kontrolleren etter "sett til PATA Emulerings , native modus e.l)

Har du ULI sine sata drivere installert for sata kontrolleren , hvis så forsøk med microsofts native ide driver (servicepack2).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Oftest er det "hit and miss" med SATA chipsets/kontrollere annet enn intel ICH6-8 og atapi over sata.

Du har Nvidia (ULI) M1697 .

Gjenkjennes dvd brenneren din i BIOS ?

Har du letet i BIOS instillinger for SATA kontrolleren etter "sett til PATA Emulerings , native modus e.l)

Har du ULI sine sata drivere installert for sata kontrolleren , hvis så forsøk med microsofts native ide driver (servicepack2).

 

Oi, dette ble for mye for meg.

 

Kan gå inn i BIOS nå og lete etter det, skal prøve så godt jeg kan.

 

Men er det ikke ganske usannsynlig at DVD-rommen fungerer, men brenneren er ødelagt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror eg hadde lignende problem med min Plextor SATA brenner, før eg la inn driver til SATA controlleren den var tilkobla funka den halvveis - leste plater, men brenning var ikke eksisterende. Flytta brenneren fra den "native" controlleren på mitt hovedkort, når eg flytta inn 3 disker og satt de opp i raid5 - var nødt til og flytte brenneren til den andre controlleren og legge inn drivere før den fungerte etter planen. Har XP med SP2 og "alle" oppdateringer, men driver til controlleren var eg nødt til og legge inn...

Lenke til kommentar

har hatt et slags problem med min(e) brenner(e) opp gjennom tidene, spesielt ved brenning av dvd-filmer.. Men det kom av (som oftest) Windows Media Player 11/12 som lot seg selv få ekslusiv tilgang til brenneren, og da fikk jeg en feilmelding når jeg prøvde å brenne i enten IMGBURN, DVD-Decrypter eller Nero.

Lenke til kommentar

Hmm, hatt problemet før jeg fikk den nyeste windows mediaplayer.

Hjemmesiden til MSI er helt på trynet nå, får bare feilmelding hvis jeg prøver å søke. Har et MSI K9NU Neo-V hovedkort, med NVIDIA/ULi ® M1697 Chipset. Noen som vet hvor jeg kan finne SATA-kontroller? Hvis det hjelper noe, så står også dette på produktinformasjon: 10/100 LAN; RAID (0, 1, 0+1 & 5); SATA2; ATA133.

 

Takk for hjelpen :)

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg trenger virkelig hjelp!

 

DVD-rommen fungerer ikke i det hele tatt. Hadde tenkt til å ha en liten reunion med BF2 idag, men fungerer ikke uten DVD-rommen... Akkurat hva kan være galt? Den har funket før, det vet jeg.

Hvor kan jeg se etter innstillinger, eller noe som helst som kan gjøre at den ikke funker?

 

Setter stor pris på alle svar!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...