Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygd pc, svart skjerm ved oppstart


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er fersk på pc bygging, men har satt sammen min første pc i kveld. Alt gikk bra inntil midtveis i instalasjonen av xp..

 

Skjermen ble svart og PC-en viste ingen tegn til fremgang, så jeg skrudde den av. Da jeg skrudde den på igjen forble skjermen svart og viser tegn til at den ikke mottar noe signal. Jeg kan skru dataen på med knappen i front, men må skru den av med knappen på strømforsyningen. Alle vifter går fint, hd og optisk drev ser ut til å fungere, de får i alle fall strøm. Kan jeg sjekke om cpu fungere eller starter i det hele tatt? Og kan jeg sjekke det samme med hovedkortet?

 

Jeg har prøvd å dra ut alle strømkabler og å sette de inn igjen. Har også resat hovedkortet, men uten noen effekt. Brukte antistatisk armbånd under hele byggeprosessen.

 

Av hardware har jeg:

 

antec p182 kabinett

amd 2350 be x2

2x1gb crucial ram

500gb spinpoint hd

msi k9ag Neo2 Digital med int. grafikk

noctua 120mm vifter og noctua cpu kjøler

 

Håper noen har noen forslag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt svart...

Det virker da som om du ikke får opp post screen slik at du kan gå inn i bios engang?

Hvis du har vært inn ei bios, så prøv å resette bios ved å flytte jumper på hovedkortet (beskrevet i manualen).

 

Sjekk også at du har koplet til det som treng av strøm til hovedkortet. De fleste nyere hovedkort trenger en 4-pin 12V i tillegg til 24-pin kontakten.

 

Det kan også lønne seg å kople i fra alt annet enn boot disken (dvs ta ut alt "unødvendig" som f.eks lydkort og alle harddisker utenom bootdisk)

 

Ellers så har jeg misstanke om at dette egentlig er et CPU problem. Tror det kan være lurt å få den testet hos en kompis som har en maskin der den passer, eller eventuelt hos en databutikk (de skal jo ha litt betalt for dette da).

 

Foruten om dette så skal du vite at du har min dypeste medfølelse... veldig kipt at ikke riggen funker når man først er klar til å trykke på knappen (er sjølopplevd :roll: )

Endret av Bergans
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...