Gå til innhold

Importere telefon frå USA? Kva skal eg velge til under $300


Anbefalte innlegg

Med dagens dollarkurs osv. må jo dette være lønnsomt.

 

Nokon tøffe modellar i USA som me ikkje har her til lands?

 

Har lyst på ein tynn og lekker mobil... nokon tips?

 

Reknar med at E-bay er den beste plassen å kjøpe. Noko eg spesiellt eg bør være klar over mtp. USA versjon av mobilar ( anna nett / instillingar / etc. som ikkje funker i norge?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husk at da får du ikke norsk ordliste på mobilen din og må taste deg frem til hver eneste bokstav...

kjøper du i Norge får du både norsk og engelsk (og svensk, dansk og finsk, hehe) ordliste

Det er det kjipeste... Har ei venninne som kjøpte fra USA som synes det er utrolig irriterende at hun ikke kan få norsk ordliste.. :ermm:

Lenke til kommentar

For min del så synest eg vel ikkje det er så mykje stress og mas. Å kjøpe ting frå ebay går stort sett veldig greit. Eit par veker og tingen ligger i postkassen. Er forøvrig ikkje toll, berre moms på kjøpsum+frakt.

 

Nokon negative sider er sjølsagt garanti og den slags. + kanskje ordlister osv. Uansett så er det billigare. Kan spare minst eit par tusen på dei dyraste mobiltelefonane (tenker då ikkje på profftelefonar/pda etc)

 

Poenget med denne tråden var vel uansett ikkje akkurat fordeler/ulemper med å handle frå USA. Men om dei hadde nokon produsentar/modellar der borte som ikkje var tilgjengelig i Norge. iPhone er nevnt, nokon andre kule?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Med dagens dollarkurs osv. må jo dette være lønnsomt.

 

Nokon tøffe modellar i USA som me ikkje har her til lands?

 

Har lyst på ein tynn og lekker mobil... nokon tips?

 

Reknar med at E-bay er den beste plassen å kjøpe. Noko eg spesiellt eg bør være klar over mtp. USA versjon av mobilar ( anna nett / instillingar / etc. som ikkje funker i norge?)

 

1. Toll og moms. Prisen du ser avertert i USA er uten lokal mva. Til den averterte prisen kommer da toll, norsk moms (25%) + alle gebyrene og forsinkelsene som skjer når det norske postverket skal håndtere pakka. Du må også belage deg på å gi posten fullmakt til å fortolle pakka.

2. Laderen har en artig pugg som muligens bare tåler 110 V. Det kan tenkes at du må kjøpe en norsk lader til 2-300 kr (hvis den i det hele tatt finnes) + et par nye sikringer hvis du har guts nok til å prøve den.

3. Går den på alle de tre norske båndene, EGSM, GSM900 og GSM1800? Hvis den f.eks bare går på GSM1800 virker den bare i storbyene, og større tettsteder. Hvis den bare går på GSM900 øker faren for tapte samtaler pga tapt fleksibilitet i forhold til kapaisteten i nettet. Hvis den ikke går på EGSM kommer du ikke på Tele2/NetworkNorways fellesnett.

4. T9 på norsk kan du bare glemme.

5. Reklamasjoner. Ja, regn med noen ukers leveringstid på reklamasjoner (som må håndteres i USA), pluss mulig krav om ny fortolling av den reparerte telefonen.

 

Synes du fortsatt at det er en god ide?

Lenke til kommentar

miatuk,jekk deg ned.Sjekk fakta før du uttaler deg.Det er ikke toll på elektronikk,bare moms.Det blir heller ikke fortolling hvis tlf returneres for å reparere,forutsatt at man må si fra til tollen.De fleste mobile varer idag har 110-220v integrert.

 

Jeg har handlet en del fra usa,så dette kan jeg.Ser ikk ut som du har erfaring.

Lenke til kommentar
Hvorfor orke å kjøpe fra statene? Har ikke noe spesielt vi ikke har (bortsett fra iphone da). Mye stress og mas for ingenting om du spør meg...

Å? Har du erfaring med dette? Mye stress og mas?

 

Det har du definitvt ikke. Fraktiden fra usa til norge ligger på rundt en uke med USPS. DHL og UPS pleier vanligvis å gå mye raskere, men det er jo ergo dyrere. I tillegg sparer jo en på en så lav dollarkurs som det er for øyeblikket. Jeg foretrekker faktisk å handle fra USA pga kjapp levering, god service og bedre utvalg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
miatuk,jekk deg ned.Sjekk fakta før du uttaler deg.Det er ikke toll på elektronikk,bare moms.Det blir heller ikke fortolling hvis tlf returneres for å reparere,forutsatt at man må si fra til tollen.De fleste mobile varer idag har 110-220v integrert.

 

Jeg har handlet en del fra usa,så dette kan jeg.Ser ikk ut som du har erfaring.

Poenget var ikke å leke ekspert på kjøp fra USA, men å sette fokus på en del ting som faktisk er forskjellig fra USA og Europa...

Lenke til kommentar

Du mister den romslige reklamasjonsretten ved kjøp i USA.

 

Hva med 14 dagers angrerett?

 

Hva med garanti? Kan man levere telefonen inn her i Norge, siden det er verdensgaranti, eller må den til USA?

 

Det må uansett være greiere å kjøpe her til lands. Da ville jeg heller betalt mer.

 

Mitt råd er: Glem utlandet. Kjøp mobl hjemme.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om toll og moms, så lenge du får avsender til å merke den "gave" og under en hvis verdi går det helt fint.

Bedrifter gjør dette gladelig, som en liten takk for at du handler hos dem. Det har fungert for meg når jeg har handlet, i alle fall fra litt mindre bedrifter.

Når det kommer til reklamasjon, så er ikke det noe stort problem. Kjøper du en avansert nok telefon så kan sikkert ordlisten oppdateres.

Alt er mulig, det tar bare litt lengere tid. Men så er tid penger, har du tid (penger) til å invistere i dette? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...