Gå til innhold

Hva betyr PCB ?!?


Mizo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

pcb=printed circuit board

 

det betyr at ditt hovedkort må ha et visst revisjonsnummer for å kunne bruke denne biosen

 

 

du må altså se på hovedkortet og finne ut hvilken revisjon ditt kort er.

står sikkert i manualen hvor du skal finne det, på mine tidligere asus kort står det gjerne et sted øverst over minneplassene (høyre hjørne), elller mellom agp-porten og cpu

Lenke til kommentar

Pcb= Printed circut board

Forklaring: Dette er da selve platen/sillikonen i hovedkortet. Mange HK produsenter slipper ut flere revisjoner av pcb en. De lager først en rev 1.00, så når de finner svakheter i dette så sender de ut nye revisjoner. Jeg f.eks har asusa7v333, hvor alle over rev 2.00 kan kjøre 333Mhz fsb(2*166), mens jeg har rev 1.04, og kan ikke kjøre mer en 300Mhz(2*150) fsb.

Pcb rev står oftest på sleve hovedkortet. Hos eg står det litt til høyre for 3 PCI slott, men den kan stå et helt annet sted hos deg, men ligger nok gjemt et sted på kortet dit.

Hvis det er noe som ble lit uklart så bare spør.

Lenke til kommentar
Pcb= Printed circut board

Forklaring: Dette er da selve platen/sillikonen i hovedkortet.

 

silikonen?

 

Et kretskort er da vel laget av glassfiber og epoxy som er presset sammen og ikke noe silikon. :o

Joda dette er fult mulig. Har liksom aldri undersøkt hva det er laget av.

 

Men jeg har jo fått installert den nye BIOS'en  

Da betyr vel det at hk'et må være PCB 1.05 eller over ?!?

Nei, det trenger ikke å være en sammenheng der. Slik jeg leser infoen så betyr det at den må være 1.05 for å bruke 2200+, ikke for å oppgradere BIOS. Produsenter pleier oftest å lage biosene kompitable med alle revisjonene for å gjøre det enkelt.

Lenke til kommentar
Pcb= Printed circut board

Forklaring: Dette er da selve platen/sillikonen i hovedkortet.

 

Det er ganske vanlig å ta feil av det engelske ordet silicon og det norske silikon. Silicon har ikke noe med silikon å gjøre, men er rett og slett silisium. Silikon blir ikke brukt i kretskort.

Lenke til kommentar
Det er ganske vanlig å ta feil av det engelske ordet silicon og det norske silikon. Silicon har ikke noe med silikon å gjøre, men er rett og slett silisium.

 

Her må jeg få arrestere deg. :wink: Selv om silisium er et metall, har det så absolutt noe med silikon å gjøre. Silikon framstilles nettopp av silisium.

 

Elles har jeg lite å bidra med, annet enn at såvidt jeg vet benyttes det hverken silisium eller silikon i selve kortet.

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe ny CPU, og har oppgradert BIOS'en på hk'et mitt.

Med ny BIOS støtter hk'et mitt AMD XP2200+..

MEN! Det står at PCB versjonen må være 1,05 eller høyere  ?!?

Hva betyr det ?!?  :o  

 

Her er linken: http://www.asus.com.tw/support/download/de...ame=AVU1009.zip

 

Trenger svar så fort som mulig!

 

Regner med at det er et A7V133 du har? I så fall er det viktig at det er prikk bak 1.05. for at hk skal støtte de nye prosessorene. Har ikke HK den prikken så støttes de ikke. Sjekk http://www.asus.com/support/cpusupport/cpusupport.aspx

 

Tidligere var maks CPU XP2200+, men listen er nå redusert til XP2100+, gjelder også TBred versjonene...

 

Du kan bruke bios 1009 selv om du har tidligere versjoner....

Lenke til kommentar
OK, takk for hjelpa så langt..

Jeg veit ikke PCB versjonen på hk'et mitt..

Er på skolen nå.. Men jeg har jo fått installert den nye BIOS'en  :D  

Da betyr vel det at hk'et må være PCB 1.05 eller over ?!?

 

Nei, BIOS 1009 kan brukes på alle versjoner av hovedkortet. Versjonsnr. står mellom de to siste PCi slotene. A7V133 med store bokstaver og f.eks. ver. 1.05. med små bokstaver rett etter... (hvis det er et A7V du har da...)

Lenke til kommentar

Her må jeg få arrestere deg. :wink: Selv om silisium er et metall, har det så absolutt noe med silikon å gjøre. Silikon framstilles nettopp av silisium.

 

Elles har jeg lite å bidra med, annet enn at såvidt jeg vet benyttes det hverken silisium eller silikon i selve kortet.

 

Ok, ordla meg litt feil der da. :) Men uansett så er silicon/silisium og silicone/silikon ikke det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...