Gå til innhold

Jeg får ikke USB 2.0 i XP.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Jeg har følgende hovedkort: "ASUSTeK Computer INC. A7V600-X, version REV 1.xx".

 

Jeg dreiv å rotet litt i device manager tidligere idag, og testet å oppdatere en av de på denne listen (tror det var USB Mass ..), men da stod det at den ville ha driveren på CD.

Er forresten ingen med utropstegn! ;o

post-43699-1192813115_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er et VIA-chipset du har. Dessverre har VIA er uhorvelig rot når det gjelder å finne de rette driverne sammenlignet med f.eks nVidias nForce-chipset, så jeg har 2 mulige kandidater for riktig USB-driver for deg. Du får prøve først med første kandidat, og om ikke det hjelper kan du prøve nr. 2:

 

Kandidat 1: ASUS: USB2_257.zip (Mirrors: USA, EU)

Kandidat 2: VIAarena: Last ned "USB 2.0 (VT6202, VT6212, VT6214/L)"

 

Edit: Fritz kom meg i forkjøpet :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Ah, tusen takk! Lastet ned noe fra asus-sidene for en tid tilbake, men det hjalp ingenting. Skal prøve dette nå.

 

Forresten, hvorfor har jeg hatt USB2.0 før jeg formatterte? Jeg er bombesikker på at jeg ikke installerte noe av det dere linker til.

 

Joakim. :)

 

Edit: Har ikke sett noen forandringer (og det skal vel stå 2.0 på Device Manager - (se mitt første opplastede bilde), noe det ikke gjør her).

Her er forresten driverinformasjon:

post-43699-1192818018_thumb.jpg

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar

Fullspeed er USB 1.1

Highspeed er USB 2.0

Bare så det er klart for alle her.

USB 2.0 Enhanced controller(Enhanced/EHCI) er bakoverkompatibel til fullspeed/lowspeed (1.1 - Standard/OHCI) 12Mb/s / 1.5Mb/s enheter.

 

Installere VIA usb drivere på XP er ikke noen genistrek .

Dette gjorde man bare på windows 98.

XP SP1 og SP2 har native USB 2.0 HighSpeed (EHCI) support. Rull drivere tilbake til MS.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Nå er jeg veldig forvirret! :D

 

Hva skal jeg installere/av-installere? Og er det her jeg ser om det er USB 2.0 eller USB?

I min erfaring støtter ikke Windows XP SP2 såkalt "Hi-Speed" (480 mbit/s). Jeg kan telle antallet PC-er jeg har måtte legge inn enten chipset-drivere (der USB-drivere medfølger), separate USB-drivere, og i enkelte tilfeller kopiert over noen USB*.DLL-filer fra andre XP-installasjoner for å få såkalt "Hi-Speed" på begge hendene mine. Jeg har aldri opplevd at "Hi-Speed" fungerer 'out-of-the-box' med SP2. Så derfor vil jeg anbefaler deg å bruke VIA sin egne driver (som forøvrig står å være for XP/2000) framfor Microsoft sin. :)

 

Hva har du lagt inn? Har du restartet PC-en etter du har lagt inn driverne?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri lagt inn USB drivere fra hverken VIA/NeC/etc for et eneste hovedkort/laptop jeg har jobbet med.

Kun installert XP Pro med CD med SP2 integrert (eller SP1 tidligere).

Alltid fått MS "Standard Enhanced PCI to USB Host Controller" installert (som er highspeed 480Mbps) og således Highspeed støtte.

 

I din screenshot fra device manager tidligere ser jeg kun Standard Kontroller OHCI fra VIA (Universal), og ikke noe Enhanced EHCI .

Som sagt før - høyreklikk på de VIA kontrollerene og velg uninstall + reboot .Sjekk så at MS installerer Standard ENHANCED EHCI - det vil gi deg HighSpeed 480Mbps støtte.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...