Gå til innhold

Musikksingler på minnepinner


Anbefalte innlegg

USB i bilen er helt genialt. Har brukt det en stund nå og synes det er en mye bedre løsning enn feks CD. Min USB pinne står stort sett konstant i spilleren, tar den bare inn når jeg er lei det jeg har på den eller vil ha inn noe mer eller nytt. Har en på 2gb og da er det plass til den del mp3. Men å kjøpe 1 sang (single) på 1 USB stick blir bare unødvendig, da du heller bare kan laste ned sangen (kjøpe over nettet) og legge inn på USB'en du allerede har som det er litt størrelse på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnepinner finnes og blir ikke mer miljø-uvennlige om de brukes. De er laget av sislisium - det er det mest av på jorda. Når du skal ha med deg den musikken du gjerne har kjøpt over internett ut i bilen, så må den jo over på en minnepinne, som nok er mer miløvennlig enn å brenne CD-er i fleng.

Miljøaspektet er bare tull å dra inn her - dere som bruker det har ikke peiling.

Lenke til kommentar

Vel, silisium er bare en del av bestandelen i en minnepinne.

 

Man kan nevne plasten rundt minnepinnen, som er laget av plast. Som igjen er laget av blant annet olje.

 

CO2- og annet utslipp under prosessen når man lager produktet.

 

Forurensning ved frakten.

 

Og slik kan man fortsette.

Lenke til kommentar

hadde det ikke vært bedre å selge vanlige 1-8gb minnepenner med et album som pluss?

altså du får et helt album i full kvalitet ferdig lagt inn på minnepennen og kan legge den enkelt inn på PC-en også bruke den til noe annet senere?

 

vet at poenget er å selge så mange minnepenner som mulig får å tjene mer, men jeg hadde ikke orka å ha ørten minnepenner på 64mb med singler på liggende på skrivebordet...

Lenke til kommentar
hadde det ikke vært bedre å selge vanlige 1-8gb minnepenner med et album som pluss?

altså du får et helt album i full kvalitet ferdig lagt inn på minnepennen og kan legge den enkelt inn på PC-en også bruke den til noe annet senere?

 

Det er mulig jeg misforsto deg med hensyn til hvem som skulle selge disse minnepinnene, men det er fullt mulig at platebransjen på lang sikt ønsker å selge hele album på minnepinner.

 

Å teste det ut i mindre skala på singler er selvfølgelig helt naturlig. Da får de se hvordan markedet tar i mot det.

Ved å vente litt med hele album vil også prisen på større minnepinner falle endel. Å lansere album på et medium som i dag alene koster godt over 50(?) kroner blir nok uaktuellt når en vanlig CD til sammenligning bare koster noen få kroner.

Lenke til kommentar
Det er mulig jeg misforsto deg med hensyn til hvem som skulle selge disse minnepinnene, men det er fullt mulig at platebransjen på lang sikt ønsker å selge hele album på minnepinner.

 

Å teste det ut i mindre skala på singler er selvfølgelig helt naturlig. Da får de se hvordan markedet tar i mot det.

Ved å vente litt med hele album vil også prisen på større minnepinner falle endel. Å lansere album på et medium som i dag alene koster godt over 50(?) kroner blir nok uaktuellt når en vanlig CD til sammenligning bare koster noen få kroner.

 

mulig det, men synes fortsatt at det er litt idiotisk å selge en sang på en minnepenn du ikke kan bruke til noe annet... (vet at man kan plugge den inn i bl.a. bilstereo, men ingen drasser vel med seg førti-femti minnepenner på en biltur? da kan du heller selge spesial minnepenner på 1-8gb som er beregnet for musikkavspilling. der kan du lagre 2-10 cd'er i god kvalitet på bilturen og spare plass)

og den sangen blir mest sannsynlig lagt inn på PC-en uansett da ingen gidder å plugge inn en minnepenn bare for å høre på en sang.

 

forresten er 60 kroner for en singel og en nesten ubrukelig minnepenn ran...

Endret av hernil
Lenke til kommentar

jaha,:lol: det er jo trossalt platebransjen som bestemmer formatet, slik de har gjort med CD-er,kassetter,vinyl. deretter må de andre stille opp med nye avspillings produkter.

etter min mening er minnebrikken den mest sannsynlige formatet,de valgte usbpinnen idag siden den er mest fleksibelt akkuratt nå, men ser ikke bort i fra at det kommer noe lignene som minnekort, men da regner jeg med ny prototype. det de driver med nå er ikke utprøving, det step by step fjerning av cd formatet.

 

fordeler:

-minnebrikken er allerede utbredt og velprøvd.

-blir for det meste smertefritt oppgradering.

-størrellesen,kan være superlitenflat format :grin:

-beste av alt ripefri :new_woot:

 

men til gjengjeld har den en masse ulemper som jeg er for trøtt til å prate om akkuratt nå:p

Lenke til kommentar

Hva med kvaliteten på MP3 opptaket? Bitrate m.m.

Her vil nok pris på produksjonen gå foran lydkvalitet, dvs. mest mulig koprimering av filer på "full album USB-penn" for å hole kostnader nede.

 

Nei, takke meg til CD-plater som kar rippes til MP3 i den kvalitet man ønsker. Jeg har ikke noe i mot MP3, men vil ikke miste muligheten til å få musikk i annet en MP3.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

@ finnipinni: En cd plate består av polykarbonatplast, aluminium og lakk. Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/CD

En minnepinne inneholder loddetinn, silisiumchips, en eller annen fom for innpakning (plast, gummi e.l) og sist men ikke minst, et lite kretskort. Kretskort i dag består stor sett av epoksy tilsatt mye bromerte flammehemmere. Den typen som er i dagens kretskort er ikke av den verste sorten, men det har vært snakk om å fase den ut (SFT vil helst forby import av alle bromerte flammehemmere, noe som vil føre til importforbud på praktisk all elektronikk samt mye klær etc. kilde: http://www.miljostatus.no/templates/PageWi...g____2836.aspx). Det finnes i dag halogenfre kretskort, men disse er dyre og mer kompliserte å jobbe med og vil antagelig ikke bli brukt i elektronikk i stor skala før det blir tvingende nødvendig.

Hvis minnepinnen er produsert i et land som ikke er underlagt ROHS-direktivet, inneholder de bly i loddetinnet også.

Å lage elektronikk er mer kraftkrevende enn å presse en cd-plate. Jeg sier ikke at cd-plater er direkte miljøvennlige, men minnepinner er absolutt mer miljøskadelige enn cd-plater.

Miljøaspektet er derfor helt relevant å trekke inn i denne diskusjonen. Og alle materialer kan "lages CO2 nøytrale" ved bevisst bruk av energikilde ... (men prisen blir naturligvis høyere ..)

 

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Spør du meg, så bør CD-en bli faset ut. I stedet bør plateselskapene satse på de to tingene som går opp i popularitet. Nemlig nedlastbar musikk til en billig penge, og den dyrere vinylen. For de vanlige brukerne er nedlastbar musikk mest aktuell, mens for de som er mer interesserte er det vinyl som gjelder. Det som også kunne blitt inkludert med vinylen er en kode som gjør at du kan få laste ned albumet gratis over nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...