Gå til innhold

3GB eller 4GB under Xp/Vista 32bit


Agent 47

Anbefalte innlegg

Jeg bruker XP pro med 32bit versjon og jeg har 2x1GB minne installert fra før.

Jeg har DDR2 med PC6400, 800MHz og 4-4-4-4-12. Denne type minne er på vei ut av butikkene nå. Grunnen til det jeg ønsker å oppgradere minne på min PC.

 

Til sommer har jeg tenkt å kjøpe Vista med SP1 og der kan jeg bruke 4GB uten problemer tror jeg…

 

Jeg har lest at XP ikke støtter mer enn 3GB på grunn av det trenger jeg råd fra dere… :hmm:

 

Jeg har 2x1GB fra før…

Hva anbefaler dere meg å kjøpe en sett med 2x512MB eller 2x1GB? :hmm:

 

Kan jeg bruke 3x1GB i PC-en uten problemer og oppgradere til 4x1GB når jeg installerer Vista? :dribble:

 

Eller jeg bør holde meg til 3GB (2x1GB og 2x512MB) hele veien… :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen problemer og ha 3GB nå for å oppgradere til 4GB seinere, i teorien. I praksis kan det hende at hovedkortet ditt vil slite.

 

Men XP støtter 4GB ram så lenge du har XP64bit, det samme med vista, vis du har Vista 64bit så går 4Gb greit, har du Vista 32Bit så er det akkurat likt som i XP.

Lenke til kommentar
Tull å kjøpe et 1GB (2x512) sett. Kjøp et sett 2x1GB til. Fungerer flott i XP.

3 Brikker vil ødelegge dualchannel.

 

Kjøp helst like brikker.

 

 

Det vil si at du anbefaller meg å kjøpe 2x1GB sett til å bruke for holde dualchannel?

 

Det er i allefall slik at på mitt P5B dlx kort, så koste ikke forskjellige brikker seg. Har forstått det sånn at man skal ha like brikker, helst.

 

Det var tanken bak at jeg har tenkt å kjøpe brikker nå, før dem blir vanskelige å få kjøpt...

Lenke til kommentar

DDR2-800 CL4 på vei ut av butikkene? Nei, sånne brikker kommer nok til å forbli i salg i minst 2-3 år fremover med god tilgjengelighet.

 

Kjøp gjerne 2*1GB til. Maskina vil fungere akkurat som den skal selv om du bruker XP. Nå vil riktignok en GB stå ubrukt frem til du installerer et 64bit OS, men den siste gigabyten ødelegger ikke noe for de tre første gigabytene.

 

Den siste gigabyten vil bare være usynlig for ditt 32bit OS.

 

Det er heller ikke noe i veien for å kjøre både 32bit og 64bit OS på den samme PCen. F.eks 32bit-versjonen av XP sammen med en 64bit-versjon av Vista. Man velger bare hvilket OS som skal starte. Dersom det står 4 brikker a 1GB i maskina så vil 32bit OS se og bruke 3GB mens 64bit OS vil se og bruke alle 4 GB.

Lenke til kommentar
Er ingen problemer og ha 3GB nå for å oppgradere til 4GB seinere, i teorien. I praksis kan det hende at hovedkortet ditt vil slite.

 

Men XP støtter 4GB ram så lenge du har XP64bit, det samme med vista, vis du har Vista 64bit så går 4Gb greit, har du Vista 32Bit så er det akkurat likt som i XP.

 

 

Hvilket grad skal hovedkortet slite? Skal jeg miste dualchannel eller kan det dukke opp noen andre type problemer som blå skjerm osv?

Lenke til kommentar
DDR2-800 CL4 på vei ut av butikkene? Nei, sånne brikker kommer nok til å forbli i salg i minst 2-3 år fremover med god tilgjengelighet.

 

Kjøp gjerne 2*1GB til. Maskina vil fungere akkurat som den skal selv om du bruker XP. Nå vil riktignok en GB stå ubrukt frem til du installerer et 64bit OS, men den siste gigabyten ødelegger ikke noe for de tre første gigabytene.

 

Den siste gigabyten vil bare være usynlig for ditt 32bit OS.

 

Det er heller ikke noe i veien for å kjøre både 32bit og 64bit OS på den samme PC-en. F.eks 32bit-versjonen av XP sammen med en 64bit-versjon av Vista. Man velger bare hvilket OS som skal starte. Dersom det står 4 brikker a 1GB i maskina så vil 32bit OS se og bruke 3GB mens 64bit OS vil se og bruke alle 4 GB.

 

DDR2-800CL4 er utsolgt på 95% av nett butikkene...

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

 

Jeg var innom NetshopOslo og har også snakket med komplett begge sa at de er på vei ut pga det kommer nye og raskerer minner nå. De anbealte meg å kjøpe 1x1GB...

Lenke til kommentar
DDR2-800 CL4 på vei ut av butikkene? Nei, sånne brikker kommer nok til å forbli i salg i minst 2-3 år fremover med god tilgjengelighet.

 

Kjøp gjerne 2*1GB til. Maskina vil fungere akkurat som den skal selv om du bruker XP. Nå vil riktignok en GB stå ubrukt frem til du installerer et 64bit OS, men den siste gigabyten ødelegger ikke noe for de tre første gigabytene.

 

Den siste gigabyten vil bare være usynlig for ditt 32bit OS.

 

Det er heller ikke noe i veien for å kjøre både 32bit og 64bit OS på den samme PC-en. F.eks 32bit-versjonen av XP sammen med en 64bit-versjon av Vista. Man velger bare hvilket OS som skal starte. Dersom det står 4 brikker a 1GB i maskina så vil 32bit OS se og bruke 3GB mens 64bit OS vil se og bruke alle 4 GB.

 

DDR2-800CL4 er utsolgt på 95% av nett butikkene...

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

 

Jeg var innom NetshopOslo og har også snakket med komplett begge sa at de er på vei ut pga det kommer nye og raskerer minner nå. De anbealte meg å kjøpe 1x1GB...

 

Synes det høres litt piss ut, unnskyld språket mitt. Du kan veldig fint få tak i PC6400C4 brikker. Men du er ikke knakende nødt for å ha slike brikker, du kan kjøpe deg enda raskere C3 eller treigere C5 brikker.

Lenke til kommentar

Jeg tror de er forbigående utsolgt og vil vare i lange tider fremover. Leveringsproblemene henger nok sammen med at prisene er så lave som nå og at minneprodusentene begrenser produksjonen på grunn av det. Omtrent som OPEC holder oljeprisen oppe ved å dempe produksjonstakten.

 

Men selv om/når de byttes ut med raskere modeller så er det bare å kjøpe de raskere i stedet for. Den eneste konsekvensen det får er at brikkene vil underklokkes ned til DDR2-800 men fungere fint på den hastigheten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for sist gutter… :thumbup:

Jeg bestemte meg for å oppgradere til 3Gb og kjøpe 2x512MB til for å ikke miste dualchannel… :love:

 

Kan man miste DualChannel hvis man bruker 4Gb med 32bit versjon? Siden de sier at Pc-en ikke finner resten av minne? :hmm:

 

Jeg har Dominator 2Gb og skulle kjøpe nesten samme type Corsair brikker til men jeg fikk beskjed fra butikken at Dominator brikker kun fungerer best sammen med samme type brikker… :cry:

Og jeg kan ikke blande sammen med andre type brikker selv om dem har samme type, timing eller hastighet…

Dominator brikkene har litt annen type tekonolgi...

 

Tror dere at dem skal fungere sammen?

http://www.newegg.com/Product/Productcompa...N82E16820145168

Lenke til kommentar

Hmm.. der tror jeg du gikk på en kraftig bommert...

Dual channel blir ikke "ødelagt" om du bruker 4x1GB. Eneste er at Windows 32bit kun ser 3GB av totalt 4GB minne.

 

Jeg har 2GB Corsair Dominator PC6400 4-4-4-12 og 2GB Geil Ultra Dragon 4-4-4-12.

Windows ser bare 3 av 4GB tho... Men for tiden gidder jeg ikke å bry meg med 64bit OS...

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. :yes:

Da skal jeg oppgradere til 4Gb så lurte jeg på at har noen av dere handlet fra utlandske nett butikker? Vet dere om noen utlandske nett butikker som jeg kan stole på?

 

Hva er regelen for toll? Er det noe beløp grense for handel fra utlandet slik man slipper å betale toll?

Jeg har tenkt å kjøpe brikker fra www.newegg.com

Lenke til kommentar
Hva er regelen for toll? Er det noe beløp grense for handel fra utlandet slik man slipper å betale toll?

Jeg har tenkt å kjøpe brikker fra www.newegg.com

Du må betale 25% mva på totalbeløpet. Pluss tollvesenets gebyrer (faktureringsgebyr - ca kr 90,- tror jeg)

 

Hvis totalsummen er under kr 200,- så slipper du mva (og faktureringsgebyr)

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar

Xp ser forskjellig mengde minne hos de fleste. Grunnen til at man ikke får 4GB ram er at skjermkort o.l bruker ram, så det er den rammen som forsvinner. Så du har et 512MB skjermkort? Mens noen med et skjermkort som bruker 1024MB så får de kun 3GB minnet. Er ihvertfall slik jeg har skjønt det.

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Varfør skriver alla att xp kun ser 3GB? I systembehandlaren står det att jag har 3,5GB även om det fysiskt är 4GB. Är det så att xp KUN kan bruke 3GB uansett även om det står 3,5GB som den tydligen ser? Blir något førvirrad här.. :hmm:

XP støtter 4 gig minne, enkelt og greit...

Men, den teller med minnet på skjermkortet også, derfor det er forskjellig hos folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...