Gå til innhold

Grunn til å IKKE kjøpe Nokia 6300?


Anbefalte innlegg

Det ser ut til at valget for meg har falt på Nokia 6300 når jeg nå skal kjøpe mobil for første gang på tre år.

 

Hva kunne eventuelt være grunner til at jeg ikke bør kjøpe den?

 

Jeg har sett noen nevne dårlig batteritid, men hvor dårlig er den? Dere som mener det er dårlig batteritid, lader dere den ordentlig fra første stund? Har noen erfaring med hvordan den er på dekning i områder med dårlig dekning - i forhold til andre mobiler?

 

Jeg vil at mobilen min skal være hardfør til en viss grad, ikke at jeg skal herse med den, men at den varer... Vet dere noe om dette i forhold til 6300? Eller vil dere anbefale andre mobiler? Prisklassen er helst under 2000, eventuelt litt over.

 

Kunne også være interessert i sports- eller arbeidsmobiler, sånne som tåler litt ekstra. I så fall: Hvordan er batteritid, dekning, og varer den (blir ikke satt ut av spill av tidens gang eller bare småtteri)?

 

Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har opplevd at 6300 ikke vil legge inn nye ord i T9-ordlista? Har nettopp fått høre det av en venn av en venn, men synes det virker helt usannsynlig... Han sa i tillegg at høyttalerene har virkelig elendig lyd. Er det noen som er enige eller uenige i dette?

 

Han nevnte også det med batteritiden, måtte lade den annenhver dag. Men jeg synes dette virker merkelig i forhold til hva man kan lese på amobil sin test (sitat):

 

Nokia holder ord når det gjelder taletiden og vel så det. I vår taletidstest målte vi taletiden til seks timer, altså nesten det dobbelte av hva Nokia selv har beregnet. Bruker du telefonen jevnlig, må du regne med å måtte lade den omtrent én gang i uka.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hei. jeg syntes 6300 er bra, med unntak av batterikapasiteten. kjenner flere som har den, som må lade den enten hver dag eller annen hver dag. det gjorde at den ble uaktuell for meg.

 

men ellers er den nok et ganske bra kjøp.

 

 

For at en mobil skal ha optimal batterikapasitet må den lades ut og helt opp når du bruker den! Sier ikke at du ikke gjør det, men vet det er mange som lader den når den er halvfull pga dem er redd for at mobilen skal gå tom for strøm neste dag!

Lenke til kommentar
For at en mobil skal ha optimal batterikapasitet må den lades ut og helt opp når du bruker den! Sier ikke at du ikke gjør det, men vet det er mange som lader den når den er halvfull pga dem er redd for at mobilen skal gå tom for strøm neste dag!
¨

 

Dette har ingenting og si på dagens mobiltelefoner! Idag leveres telefoner med Li-ion batteri, og det har ingenting og si på kapasiteten om disse lades når de er f.eks halvfulle. :)

Endret av +Newborn+
Lenke til kommentar
For at en mobil skal ha optimal batterikapasitet må den lades ut og helt opp når du bruker den! Sier ikke at du ikke gjør det, men vet det er mange som lader den når den er halvfull pga dem er redd for at mobilen skal gå tom for strøm neste dag!
¨

 

Dette har ingenting og si på dagens mobiltelefoner! Idag leveres telefoner med lithium batteri, og det har ingenting og si på kapasiteten om disse lades når de er f.eks halvfulle. :)

 

jeg har opplevd at det er sånn og har hatt flere kunder som sier dette til meg :ph34r:

Lenke til kommentar
hei. jeg syntes 6300 er bra, med unntak av batterikapasiteten. kjenner flere som har den, som må lade den enten hver dag eller annen hver dag. det gjorde at den ble uaktuell for meg.

 

men ellers er den nok et ganske bra kjøp.

 

 

For at en mobil skal ha optimal batterikapasitet må den lades ut og helt opp når du bruker den! Sier ikke at du ikke gjør det, men vet det er mange som lader den når den er halvfull pga dem er redd for at mobilen skal gå tom for strøm neste dag!

 

Hvor har du dette ifra? Det er vannvittig få mobiler som bruker Ni-Cd/Ni-MH batterier idag, så denne minne-effekten er ikke et problem. Dagens telefoner bruker Li-ion batterier, og den beste måten å ta livet av slike på er nettopp det å lade telefonen helt ut mellom hver lading :-)

 

Edit: Den kom det kjappt mange svar på gitt! :p

 

//Torgeir

Endret av twhoffma
Lenke til kommentar
hei. jeg syntes 6300 er bra, med unntak av batterikapasiteten. kjenner flere som har den, som må lade den enten hver dag eller annen hver dag. det gjorde at den ble uaktuell for meg.

 

men ellers er den nok et ganske bra kjøp.

 

 

For at en mobil skal ha optimal batterikapasitet må den lades ut og helt opp når du bruker den! Sier ikke at du ikke gjør det, men vet det er mange som lader den når den er halvfull pga dem er redd for at mobilen skal gå tom for strøm neste dag!

 

Hvor har du dette ifra? Det er vannvittig få mobiler som bruker Ni-Cd/Ni-MH batterier idag, så denne minne-effekten er ikke et problem. Dagens telefoner bruker Li-ion batterier, og den beste måten å ta livet av slike på er nettopp det å lade telefonen helt ut mellom hver lading :-)

 

Edit: Den kom det kjappt mange svar på gitt! :p

 

//Torgeir

 

Har det bare fra kunder, men mulig det sitter i hodet de besitter :tease:

Lenke til kommentar
Høres ut som om jeg ikke ville handlet hos JJ, hvis "kunnskapen" kommer fra kundene.

Ellers har jeg blant annet en 6300 selv, og lader den vel ca. hver 4. dag - absolutt ikke misfornøyd med taletiden. Med lite bruk holder den ut bortimot en uke (det er min telefon nummer 2...)

 

kunnskapen jeg besitter har vel ingenting med det jeg sier her å gjøre! Sier jo at det er kundene sine meninger, og jeg tenkte det kanskje var til opplysning for dere at det finnes mennesker der ute som sier de er misfornøyd med batteriet på denne mobilen... men det er vel heller ikke noe poeng å bevise det for deg hvilken kunnskap jeg har eller ikke har ettersom det er kunden som er målet.... :tease:

Lenke til kommentar

Kjenner noen som har 6300, og de er meget fornøyde. Pusherne mine på vår lokale Telebutikken, sier det er en telefon med meget lite feil.

 

I tester er et ankepunkt batteritiden, men at det ellers skal være en helt grei telefon.

 

Merk at 6300 kommer i ny versjon med wlan snart. Da kan man bruke dette der det finnes, og spare en del gprs-utgifter dersom man surfer mye, eller laster ned. 6300+wlan=6301.

Lenke til kommentar
Takk for svar, men Nokia 5500 har jeg utelukket. Jeg har prøvd en venninnes og kan ikke fordra tastesystemet. Har dessuten hørt at den har fått mye dårlig kritikk?

 

 

5500 er meget bra, men den har en altfor liten skjerm, som i tillegg muligens kan være inkompatibel med enkelte programmer til S60-telefoner. Dette fordi den har en kvadratisk skjerm, mens det vanlige på S60-telefoner er rektangulær skjerm.

 

Men nok om det.

 

Dersom man behandler telefonen tøft, får 6300 stygge riper i displayglasset. På 5500 er glasset noe nedsenket. På begge modellene er kameralinseglasset ubeskyttet.

Lenke til kommentar
Så les her da: http://www.amobil.no/guide/maskinvare/unng...rifellene-/5117

Selv har jeg en sony ericsson k750i som jeg har ladet sporadisk og litt her og der og har brukt den masse i to år og batteriet er like bra fortsatt. Så det :-P

 

 

Ja, det er slik som du sier. Batteriet yter mer etter noen ladinger, men det trengs ikke lades helt opp og ut noen ganger. Det hører til på de eldre Nikkel-metallhybrid-battriene, som er historie. I dag er det Lithium Ion og Lithium Polymer som gjelder.

 

Det er vel egentlig 6300 denne tråden dreier seg om, så de som vil diskutere batterier på generell basis, får heller gjøre det annetsteds :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
hei. jeg syntes 6300 er bra, med unntak av batterikapasiteten. kjenner flere som har den, som må lade den enten hver dag eller annen hver dag. det gjorde at den ble uaktuell for meg.

 

men ellers er den nok et ganske bra kjøp.

 

 

For at en mobil skal ha optimal batterikapasitet må den lades ut og helt opp når du bruker den! Sier ikke at du ikke gjør det, men vet det er mange som lader den når den er halvfull pga dem er redd for at mobilen skal gå tom for strøm neste dag!

 

Hvor har du dette ifra? Det er vannvittig få mobiler som bruker Ni-Cd/Ni-MH batterier idag, så denne minne-effekten er ikke et problem. Dagens telefoner bruker Li-ion batterier, og den beste måten å ta livet av slike på er nettopp det å lade telefonen helt ut mellom hver lading :-)

 

Edit: Den kom det kjappt mange svar på gitt! :p

 

//Torgeir

 

Bare sånn for ordens skyld så har mange nye telefoner Li-Polymer batteri. Disse er lik Li-Ion batterier, og kan klattlades så mye man vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...