Gå til innhold

Hvilken linje bør jeg gå hvis jeg vil lære noe nyttig om data?


jonna_nett

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg er en elev i 10. klasse og hadde tenkt

meg å ta en utdannelse som inkluderte data.

tenkte hovedaklig på programmering/spilldesign,

software eller Hardware, egentlig hva som helst innen data.

Er 100% sikker på at det blir Elektrofag på VG 1.

På VG 2 blir det nok data og elektronikk.

Så blir det nok Dataelektroniker på VG 3,

men lurer litt på hvor jeg kan ta dataelektroniker.

Fint om noen kunne svare på det.

 

Har sett noen andre tråder der folk spør om hva de

skal ta om de vil programmere, der det blir svart:

Studiekompetanse, ikke noe behov for å si det,

har tenkt å ta påbygging etter ferdig VG og

Lærlingtid.

 

Men til hovedspørsmålet:

Hvilken linje må jeg ta hvis jeg er interessert i å Reparere eller

utføre service på

PC-er i både HW(hardware) og SW(software), eller montere PC-er

e.l.

Og hva som er best å ta hvis jeg er interessert

i å studere programmering senere.

 

Takker for ALLE seriøse svar :)

Endret av jonna_nett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett noen andre tråder der folk spør om hva de

skal ta om de vil programmere, der det blir svart:

Studiekompetanse, ikke noe behov for å si det,

har tenkt å ta påbygging etter ferdig VG og

Lærlingtid.

 

Takker for ALLE seriøse svar :)

 

 

For programmering er det nesten must med mattefagene, da det er mye simulering og matriser som er ganske komplekst å forstå om du ikke har matte og mulig fysikkbakgrunnen til å hjelpe deg. Så ta studiekom med matte og fysikk. For videregående så regner jeg med at SW blir den naturlige veien å gå.

 

Litt Off topic i forhold til hva jeg ønsket av svar.

Programmering er ikke det som er hovedmålet,

det jeg mente er at det kanskje er aktuelt å studere

programmering senere "hvis jeg ikke får noe bedre å gjøre".

Tenkte mest på reparasjon/montering av HW eller SW(gjerne begge)

Men et fag som gikk på Data.

Men for svaret allikevel ;) .

 

MindTooth: Takk for at du ikke slettet tråden, er en stund siden jeg så

reglene/skrev på siden sist.

Ellers er det vel ikke noen begrensning på antall ord annet

enn tre-ords-regelen, ble nemlig vanskelig å formulere godt

og kort;)

Endret av jonna_nett
Lenke til kommentar

Ta 2 år med elektro, så allmenfaglig påbyggning, også til slutt tar du ein 3-5 årig lang univeristets/høgskule utdanning innanfor data.

 

Har du lyst å lære å utvikle spel så er det beste å kjøpe ein god bok innanfor Java/C#/Python og programmer masse og mas ekstra masse om hjelp/tips her på forumet. Etter nokre veker så burde du då ha nokre figurer du kan styre rundt på skjermen.

Lenke til kommentar

Selv gikk jeg GK Elektro, VK1 Elektronikk, VK2 Serviceelektroniker, har nå vært lærling i litt over ett år. Akkurat her driver jeg for det meste med telefonsupport og bytting av hardware nå og da, vil si at dette er veien du må gå om du vil holde på med det du har beskrevet.

Lenke til kommentar

siDDIs: Var noe sånt jeg tenkte meg.

men er det noen som vet noe mer om hvor det er mulig å ta disse fagene?

 

nih-: Høres litt spennende ut.

 

Men skulle gjerne hatt noen argumenter for og imot også.

Har faktisk vurdert å ta 2 år i videregående og så påbygging til almenn, og evt. studere videre.

 

 

 

Men noen som vet noe om Dataelektroniker utover dette?

Lenke til kommentar
Selv gikk jeg GK Elektro, VK1 Elektronikk, VK2 Serviceelektroniker, har nå vært lærling i litt over ett år. Akkurat her driver jeg for det meste med telefonsupport og bytting av hardware nå og da, vil si at dette er veien du må gå om du vil holde på med det du har beskrevet.

 

Hva ligger lønningene ca på etter endt lærling tid om du fortsetter å jobbe som serviceelektroniker?

Lenke til kommentar

Allmennfaglig påbygning skal du ikke ta, iallfall ikke om du er ganske sikker på at du ikke vil hoppe over på noe helt annet som krever det. Påbygningsåret inkluderer ikke 2/3MX og 2FY, bare historie, engelsk, store mengder norsk, og noe valgfag og tull.

 

Gå VG1 Elektro og så Data og elektronikk, så tar du enten et fagbrev, eller du hopper rett på forkurs på en høyskole, som du er kvalifisert til med fullført VG2/VK1 innen yrkesfag.

 

Når den tid kommer kan du undersøke om det finnes en TAF-ordning du kan gå, da går man skole samtidig som man er lærling, og tar påbygning med 2+3MX og 2FY over to år, uten at lærlingtida blir lenger. Går selv TAF, og det er helt klart det beste å gjøre om man vil ha både fagbrev og ingeniørutdanning. Men om det blir noe TAF under Kunnskapsløftet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Selv gikk jeg GK Elektro, VK1 Elektronikk, VK2 Serviceelektroniker, har nå vært lærling i litt over ett år. Akkurat her driver jeg for det meste med telefonsupport og bytting av hardware nå og da, vil si at dette er veien du må gå om du vil holde på med det du har beskrevet.
Hva ligger lønningene ca på etter endt lærling tid om du fortsetter å jobbe som serviceelektroniker?

Enten 160 eller 168 i timen i min bedrift, men jeg vil tro dette er høyere enn i mange andre bedrifter (jeg jobber i en typisk "ingeniørbedrift", med ytterst få fagarbeidere). Vil man tjene mye penger som SE kan man prøve å få en jobb hvor man reiser mye, spesielt på utenlandsreising tjener man noe grassat med penger. Men det er nok begrenset med SE-jobber med mye utenlandsreising (for ingeniører, derimot...), og det er dessuten krevende jobber.
Lenke til kommentar
Selv gikk jeg GK Elektro, VK1 Elektronikk, VK2 Serviceelektroniker, har nå vært lærling i litt over ett år. Akkurat her driver jeg for det meste med telefonsupport og bytting av hardware nå og da, vil si at dette er veien du må gå om du vil holde på med det du har beskrevet.

 

Jeg jobbet som serviceelektroniker i 2,5 år, og jeg nektet første linjesupport fordi telefonsupport var en MYE mindre del av pensum på skole, og det jeg skal lære i læretiden. Totalt satt jeg i 1 uke på telefonsupport. Resten jobbet jeg med HW/SW på mange plan og platformer.

Lenke til kommentar
Allmennfaglig påbygning skal du ikke ta, iallfall ikke om du er ganske sikker på at du ikke vil hoppe over på noe helt annet som krever det. Påbygningsåret inkluderer ikke 2/3MX og 2FY, bare historie, engelsk, store mengder norsk, og noe valgfag og tull.

 

Gå VG1 Elektro og så Data og elektronikk, så tar du enten et fagbrev, eller du hopper rett på forkurs på en høyskole, som du er kvalifisert til med fullført VG2/VK1 innen yrkesfag.

 

Når den tid kommer kan du undersøke om det finnes en TAF-ordning du kan gå, da går man skole samtidig som man er lærling, og tar påbygning med 2+3MX og 2FY over to år, uten at lærlingtida blir lenger. Går selv TAF, og det er helt klart det beste å gjøre om man vil ha både fagbrev og ingeniørutdanning. Men om det blir noe TAF under Kunnskapsløftet vet jeg ikke.

Vet du hvilke fag forkurs består av eller? Det er norsk samfunnsfag osv det også..

 

Ved å ta fagbrev får han den ene kjempeulempen at han henger laaangt etter i realfagene, noe som er utrolig kjipt!

 

Der finnes verken noen taf ordning man kan hoppe på eller noen som har noe med it å gjøre.. Så med mindre han bestemmer seg for service elektronikker og søker taf rett etter ungdomsskolen er taf en lost case..

 

Taf eksisterer i aller høyeste grad, også etter kunnskapsløftet!

Lenke til kommentar
Vet du hvilke fag forkurs består av eller? Det er norsk samfunnsfag osv det også..

 

Man har 2kj, som vanligvis er enten 4 timer uken første semester, eller 2 timer uken over hele året.

 

3 timer samfunnsfag i uken

4 timer engelsk i uken

8 timer matematikk i uken (nesten alt i 2mx og 3mx)

6 timer Fysikk i uken (alt 2fy og veldig mye 3fy)

 

Som regel blir det tilbudt 2 timer ekstra undervisning for de svakeste i matematikk og fysikk. Hos oss var det for de som hadde F eller E på prøvene. Om man ikke har helt stålkontroll (slik som meg) så kan man ende opp med 10 timer matematikk og 8 timer fysikk i uken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...