Gå til innhold

Omtale av MySims (DS)


Anbefalte innlegg

Veldig fin omtale! Synes den er ganske treffende for MySim. Bra skrevet!

 

Et tips - unngå unødvendige ord som "Subversere" når det finnes vanlige norske ord som er like gode, f eksOmvelte, styrte ned, underminere, undergrave. De bidrar til å gjøre teksten mindre flytende og mindre lettlest. Med mindre det er spesielle årsaker til å bruke fremmedord av denne typen (Fremheve et poeng, få til spenstige tekstlige krumspring el.l.) tilfører de ikke noe spesielt til teksten. I alle fall etter min ringe mening :) En annen grunn til å ikke bruke dem, er at det ofte kan se ut som om det er en tekst som i større eller mindre grad er oversatt fra en engelskpråklig anmeldelse, noe som aldri tar seg bra ut. (Mistenker for all del IKKE at det er tilfellet her!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke hvorfor, men har en mistanke om at når anmelderen mener at spillet er dårlig, så føler han/hun større frihet til å skrive akkurat det man mener. Eller er det bare jeg som synes det er morsont å lese slaktanmeldelser?

Det kan jo òg komme litt av at med ekstremt dårlege (eller ekstremt bra) spel, skriv skribenten med meir engasjement enn vanleg. Då blir det gjerne meir underhaldande å lese òg. I denne omtalen skin det òg gjennom eit engasjement for meir enn berre spel, noko som gjer han endå meir fargerik og interessant.

 

Kay

 

Tror du har et poeng der ja. Positivt og negativt engasjement gir nok mer leseverdige anmeldelser.

Lenke til kommentar

Glimrende skrevet og morsomt, men anmeldelsen som sådan synes jeg ikke var spesielt bra - virker useriøs. Vil jeg le ser jeg heller på AVGN eller andre komi-anmeldere. Absolutt ikke min type spill, men tror en del målgrupper kan finne glede i det. Selv hater jeg eksempelvis Nintendogs, men noen bunnkarakter fortjener det emm ikke da det treffer riktig målgruppe.

Lenke til kommentar
Med mindre det er spesielle årsaker til å bruke fremmedord av denne typen (Fremheve et poeng, få til spenstige tekstlige krumspring el.l.) tilfører de ikke noe spesielt til teksten.

Men det er jo nettopp det de tilfører til teksten, jo. ;)

Hvis de brukes på rett plass og til riktig tid. Må si meg enig med cetram her når det gjelder ordet subversere (som jeg slett ikke er sikker på finnes i fremmedordboka en gang..) Ellers brukte forfatteren mange andre fine ord som fungerte bra i sammenhengen. :)

Lenke til kommentar
Fascinerende å lese kommentarene her. Nesten alltid når et spill fortjent blir slaktet, så strømmer kommentarene inn om hvor bra omtalen er skrevet. Når et spill blir rost opp i skyene og kanskje får 10/10, så kommer alle kommentarene om hvorfor det ikke fortjener en så bra karakter. ;)
Feil. Her er det skribenten som gjør det hele til en god leseropplevelse, ikke det faktum at det er en slakt. Jeg har lest slaktanmeldelser, det er alltid gøy. MEN dette er den beste og mest velformulerte slakten jeg har lest. I går tenkte jeg i tillegg å se på tidligere anmeldelser av Erlend. Det jeg leste var 2 anmeldelser hvor det ble utlevert 8/10 til dem begge. De var like gode som denne anmeldelsen selv om en ikke i like stor grad lo hele tiden inneholdt de to morsomme poenger, samt gode setninger, akkurat som her.

 

 

Et tips - unngå unødvendige ord som "Subversere" når det finnes vanlige norske ord som er like gode, f eksOmvelte, styrte ned, underminere, undergrave. De bidrar til å gjøre teksten mindre flytende og mindre lettlest. Med mindre det er spesielle årsaker til å bruke fremmedord av denne typen (Fremheve et poeng, få til spenstige tekstlige krumspring el.l.) tilfører de ikke noe spesielt til teksten. I alle fall etter min ringe mening :) En annen grunn til å ikke bruke dem, er at det ofte kan se ut som om det er en tekst som i større eller mindre grad er oversatt fra en engelskpråklig anmeldelse, noe som aldri tar seg bra ut. (Mistenker for all del IKKE at det er tilfellet her!)
Jeg synes det er veldig positivt at det blir brukt "fremmedord" i den grad det blir gjort i denne omtalen. "Folk flest" må begynne å innse at det finnes flere norske ord enn det vi til vanlig bruker, inkludert meg selv.
Lenke til kommentar

Joda. Jeg har som sagt ingenting imot bruk av fremmedord. Men jeg synes det fort kan virke meningsløst å bruke fremmedord i hytt og pine der det finnes fullgode norske ord. I denne konkrete artikkelen er det i alle fall min mening at det ikke finnes noen relevante årsaker til å bruke ordet "subversere", når det finnes en rekke fullgode ord på norsk ;)

 

Et kjapt søk i ordlisten viser at det faktisk ikke er noe ord som heter 'subversere' på norsk. Det er tydeligvis en fornorskning av "subvert", som betyr

 

1	styrte, velte (subvert the monarchy: styrte monarkiet)
2	omstyrte, omvelte
3	bryte ned
4	underminere, undergrave

 

Hvis intensjonen bak bruken av fremmedord er å få et mer variert språk, finnes det haugevis av norske ord som er vel så kurante. Men ofte brukes fremmedord for å få en tekst til å virke viktigere eller mer relevant enn den faktisk er er. Hvis semantikken i ytringen ville vært uforandret ved å substituere fremmedordet med en adekvat norsk glose, kan det være svært irriterende å lese ;)

 

Men igjen, ut over akkurat dette snodige ordet, synes jeg som sagt at artikkelen var svært bra skrevet.

 

Edit: Aner ikke hvorfor kodeboksen ble så stor som den ble. Klarer ikke å omfanget redusert! Skjønner visst ikke dette nye forumet ;)

Endret av cetram
Lenke til kommentar
Fascinerende å lese kommentarene her. Nesten alltid når et spill fortjent blir slaktet, så strømmer kommentarene inn om hvor bra omtalen er skrevet. Når et spill blir rost opp i skyene og kanskje får 10/10, så kommer alle kommentarene om hvorfor det ikke fortjener en så bra karakter. ;)
Feil. Her er det skribenten som gjør det hele til en god leseropplevelse, ikke det faktum at det er en slakt. Jeg har lest slaktanmeldelser, det er alltid gøy. MEN dette er den beste og mest velformulerte slakten jeg har lest. I går tenkte jeg i tillegg å se på tidligere anmeldelser av Erlend. Det jeg leste var 2 anmeldelser hvor det ble utlevert 8/10 til dem begge. De var like gode som denne anmeldelsen selv om en ikke i like stor grad lo hele tiden inneholdt de to morsomme poenger, samt gode setninger, akkurat som her.

Umm.. Hva er det som er feil? Jeg har ikke sagt noe om artikkelen generelt i det du siterer, jeg bare sier at når det er slakt, så kommer alle kommentarene om hvor bra artikkelen er. Det har nok noe med at vi generelt synes det er underholdende å lese slakt av et spill. Jeg synes også det er underholdende. ;) Og jeg har heller ingen spesiell mening om Erlend sine artikler generelt. De er helt sikkert bra alle sammen. Min observasjon gikk på forumresponsen, ikke artikkelen (bortsett fra dette med Saint's Row da ;) ).

 

Jeg synes det er veldig positivt at det blir brukt "fremmedord" i den grad det blir gjort i denne omtalen. "Folk flest" må begynne å innse at det finnes flere norske ord enn det vi til vanlig bruker, inkludert meg selv.

Ja, folk flest har ikke vondt av å utvide ordforrådet sitt, men det finnes bedre måter å gjøre det på enn å pugge fremmedordboka utenat. Skal man bruke det norske språket bedre, må man ikke dra inn en haug av lånord og fremmedord. Unødvendige fremmedord gjør ikke en tekst bedre. Tvert imot, den blir fort tyngre å lese, flyten forsvinner. Når det er sagt, så sier jeg igjen at jeg synes dette er en bra og godt skrevet omtale, bortsett fra dette merkelige ordet "subvertere" og den negative referansen til Saint's Row. ;)

Lenke til kommentar
Umm.. Hva er det som er feil? Jeg har ikke sagt noe om artikkelen generelt i det du siterer, jeg bare sier at når det er slakt, så kommer alle kommentarene om hvor bra artikkelen er. Det har nok noe med at vi generelt synes det er underholdende å lese slakt av et spill. Jeg synes også det er underholdende. ;) Og jeg har heller ingen spesiell mening om Erlend sine artikler generelt. De er helt sikkert bra alle sammen. Min observasjon gikk på forumresponsen, ikke artikkelen (bortsett fra dette med Saint's Row da ;) ).

Uhm. Der brukte jeg galt ord. Posten din var ment som en innledning for mitt innlegg. I stedet for "Feil" skulle jeg nok heller skrevet: "For mitt vedkommende er det mer skribenten som..."

 

Men når det er sagt er jeg enig i det du sier. Innlegget mitt var nok for dårlig.

 

*smekke seg på hånden*

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Fascinerende å lese kommentarene her. Nesten alltid når et spill fortjent blir slaktet, så strømmer kommentarene inn om hvor bra omtalen er skrevet. Når et spill blir rost opp i skyene og kanskje får 10/10, så kommer alle kommentarene om hvorfor det ikke fortjener en så bra karakter. ;)

Det er vel fordi man ikke bryr seg om et eller annet drittspill blir slaktet, men dersom ens eget favorittspill trues av høy karakter fra et nytt spill så setter fanboy-taktene inn?

Lenke til kommentar

Heisann! Takk for mange lovord, svært motiverende og gledelig, særlig siden jeg har vært noget ... matlei hva angår både spill og kritikk de siste månedene. Godt å se at innsatsen blir satt pris på. :)

 

Dette er for sent Erlend! Jeg kjøpte MySims til Wii for en måned siden, i håp om at jeg endelig hadde noe som kunne fenge min datter på 7 år. Og vel, forsåvidt er hun fortsatt begeistret for det (vi har ikke spilt så mye ennå) men din beskrivelse av spillet gjør jo at jeg ser hva jeg har å se frem til. Not.

Jeg fikk beklageligvis ikke spillet før det var steingammelt. Jeg fikk spillet for omkring ti dager siden, spilte det til jeg skalv av harme, overførte harmen til papiret så fort som mulig så det ikke ble konemishandler av meg og sendte inn. Det kunne ikke gått så mye fortere for min del, men jeg skal forsøke å velge litt ferskere titler i tiden som kommer.

 

MySims til Wii er, så vidt jeg vet, et ganske annet spill enn MySims til DS. Nå har jeg (takk og lov) ikke prøvd meg på det, men utover at de deler den samme amerikaniserte liksom-manga-stilen, tror jeg ikke de har særlig mye til felles. Bortsett fra at de begge er utviklet av EA internt, da. Var jeg deg ville jeg hatt en adrenalinsprøyte klar ved siden av sofaen i tilfelle MySims skulle bli for kynisk og kalkulert for deg. Det er bare så mye et stakkars hjerte kan tåle.

 

Personlig merket jeg at jeg ble fiendtlig innstilt mot omtalen når Saint's Row og GTA ble brukt som eksempel på hvor galt det hadde gått med MySims. Når jeg skjønte at forfatteren hadde avskrevet Saint's Row som en dårlig GTA-kopi, var resten av omtalen av liten verdi for meg.

Håjsann. Fanboy-tendenser? Din mening om Saints Row bør ikke egentlig ha noen særlig innvirkning på min mening om MySims. Og sånn, for the record, synes jeg Saints Row er en helt streit GTA-ripoff. Det er på mange måter mekanisk bedre enn GTA-serien, med bedre implementasjon av kart, såvidt mer kompetent kamp, anstendig bilkjøring og tjohoi.

 

Problemet er at spillet ser helt grønnjævlig ut (så generisk art direction ser man ikke ofte), byen var ganske platt og uten landemerker, humoren var rystende dårlig og historien var voldsforherligende tøv. Det store problemet med Saints Row er at det ikke har noe eget univers; det mangler den Tarantinoske tilnærmelsen GTA har til samtiden. GTA er grotesk og overdrevet, men behandler temaene sine med respekt. Det er aldri støtende for å være støtende, det er støtende fordi det har noe (av og til utfordrende) å si om temaet det harsellerer med. Jeg orker ikke gå nærmere inn på eksempler akkurat nå, siden vi har begrenset plass her og det ville spore av diskusjonen fullstendig. Saints Row, på den annen side, har ingenting å si. Det døper om Wendy´s til Freckle Bitch uten videre, og håper det skal være morsomt kun fordi det er kvinnefiendtlig og vulgært.

 

Det er et spill uten noe som helst på hjertet, hvis utviklerteam bare har inkludert den røffe tonen til GTA som en del av en stikkordsliste med definerende kjennetegn som av en eller annen grunn "må" være med i sandkassespill om dagen. Og forøvrig er jeg ikke videre glad i GTA heller. Jeg synes det er forholdsvis simpelt, men jeg respekterer det til en viss grad fordi det redefinerte hele forrige generasjons designparadigme og gjorde det stuereint for spill å ha mer enn romkrig og D&D på hjertet. Problemet er at publikum i stor grad misforsto spillet, og at resten av bransjen var for tett i pappen til å skjønne at GTA ikke handlet om å banke opp bag ladies på gata, men om at kriminalitet til syvende og sist ikke lønner seg.

 

Et tips - unngå unødvendige ord som "Subversere" når det finnes vanlige norske ord som er like gode, f eksOmvelte, styrte ned, underminere, undergrave. De bidrar til å gjøre teksten mindre flytende og mindre lettlest. Med mindre det er spesielle årsaker til å bruke fremmedord av denne typen (Fremheve et poeng, få til spenstige tekstlige krumspring el.l.) tilfører de ikke noe spesielt til teksten. I alle fall etter min ringe mening smile.gif En annen grunn til å ikke bruke dem, er at det ofte kan se ut som om det er en tekst som i større eller mindre grad er oversatt fra en engelskpråklig anmeldelse, noe som aldri tar seg bra ut. (Mistenker for all del IKKE at det er tilfellet her!)

Enig. Kunne brukt underminere eller undergrave her, men nå var det første ordet som datt ut på papiret subversere istedet, og det ser ut til at folk skjønte hva det betydde. Dermed er det ikke noe stort problem, men jeg skal ha i bakhodet at overdreven bruk av fremmedord kan komme til å flytte fokus over på språkbruken min heller enn argumentasjonen jeg forsøker å fremme.

 

Glimrende skrevet og morsomt, men anmeldelsen som sådan synes jeg ikke var spesielt bra - virker useriøs. Vil jeg le ser jeg heller på AVGN eller andre komi-anmeldere. Absolutt ikke min type spill, men tror en del målgrupper kan finne glede i det. Selv hater jeg eksempelvis Nintendogs, men noen bunnkarakter fortjener det emm ikke da det treffer riktig målgruppe.

Ah, men saken er ikke at jeg hater MySims fordi det er et sånn derre liksom-spill for ungær og gæmliser som ikke skjønner at Halo er der landet ligger. Jeg misliker det fordi det er så spektakulært kynisk, avsindig derivativt og til syvende og sist dørgende kjedelig. Det er et likegyldig og uinteressant spill som behandler spilleren som dritt etter at vedkommende har vært snill nok til å bruke hundrevis av kroner på det.

 

Det er slurvete, uinspirert og åpenbart produsert for å treffe en målgruppe EA til nå ikke har vært i kontakt med heller enn fordi noen hos EA hadde fryktelig lyst til å lage et slikt spill. Jeg er klar over at strategisk markedsføring og posisjonering ligger bak veldig mange spill, og at selv spill vi tror er uttrykk faktisk er forbruksvarer med pen innpakning. Men MySims er ekstremt. Det er usympatisk og dårlig designet, ingen involvert med dette prosjektet har brydd seg en døyt som spillet eller de potensielle kundene. Derfor får det dårlig kritikk, i motsetning til Nintendogs og Animal Crossing som jeg i sin tid gav svært hederlig omtale (om enn ikke på Gamer.no).

Endret av SHDR
Lenke til kommentar
Personlig merket jeg at jeg ble fiendtlig innstilt mot omtalen når Saint's Row og GTA ble brukt som eksempel på hvor galt det hadde gått med MySims. Når jeg skjønte at forfatteren hadde avskrevet Saint's Row som en dårlig GTA-kopi, var resten av omtalen av liten verdi for meg.

Håjsann. Fanboy-tendenser? Din mening om Saints Row bør ikke egentlig ha noen særlig innvirkning på min mening om MySims.

 

...

Nja, ikke fanboy, men jeg fant mer underholdning i Saint's Row enn jeg har gjort i noe GTA siden GTA1. Joda, jeg er enig i alt du skriver om Saint's Row. Riktignok oppfattet jeg ikke riktig alle de negative tingene du nevner, men jeg kan ikke si meg uenig i det heller når jeg tenker tilbake på hvordan det var.

 

Grunnen til at jeg ble litt "fiendtlig innstilt", var at omtalen din var preget av slakt, og jeg faktisk likte Saint's Row i sin tid, så jeg satte ikke pris på sammenligningen. ;) Nå har jeg lest omtalen din igjen, og jeg må bare få sagt at jeg håper du ikke er matlei lenger, du skriver veldig bra. Jeg ser frem til å lese flere av dine artikler.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...