Gå til innhold

IT-Norge trenger arbeidskraft


Anbefalte innlegg

Kravene i Norge er my mindre enn i de større landene rundt oss. Det er bare det at vi har en skole som ikke fungerer og dermed heller ingen som gidder å lære som før.

Husk at intakskravene for inginør blant annet har sunket dramatisk de siste 10årene. I dag trenger du faktisk ikke studie kompetanse for å komme inn, men du må fullføre de fagene før du tar eksamen.

tenk deg å hoppe fra 1y til mattematikk over 3mx... kommer til å falle av lasse med en gang...

Vi trenger også gode pedagoger etter min mening, etter å tatt 3 år VGS til service-elektronikker. Kun en av lærerene hadde pedagogisk utdannelse. det var pussig nok Norsk. God lærer, dette var på en skole for personer i attføring, jeg var eldst, yngst var en atten-åring, men han møtte ikke opp til siste år, jeg fyller 50 år til våren, men han(norsklæreren) fikk alle 12 gjennom pensum med et høyt karaktergrunnlag. Og minst fravær.

 

I de andre fagene var det sant og si en del pussige lærerer, nettverks-læreren var fullstendig opphengt i ISDN :sick::thumbs: og nå vet jeg enormt mye om noe som jeg sannsynligvis aldri kommer borti. Han skjønte ikke bæret av fiber, det var NT-bokser som "kicka ass". Kunne OL på Lillehammer blitt gjennomført uten ISDN, that' the question!

 

En annen kommunikasjons-lærer viste mye om antenner, han hadde da jobbet i marinens avd for slikt noe, men alt det andre turde han ikke undervise i, han visste han ikke hadde pedagoske evner, derfor overlot han det til bøker skrevet kanskje for 5-6 år siden.

4 strøk og fikk ikke tatt fagprøven.

 

JA, vi hadde til en med en pen dame som brukte stillingen Digital elektronikk til å posere for kamera, hun slutta i alle fall og begynte i en modellfirma. Vi var 80% menn, hun var veldig populær. Og lese seg opp til pensum er ikke SÅ lett i faget om Boolske verdier, konvertering if, then, høy lav. :eek:

 

Hvilke stillinger kan jeg få, jeg liker WLAN og trådløs sikkerhet, får kanskje ta et Cisco-kurs snart. Det er ikke mer enn noen år før jeg skal alderspensjoneres. Mot en yngre med lik kompetanse for jobben, har jeg tapt, det vet jeg. :devil:

 

Sikker vår skole er spesiell, den er jo privat, elevene er motiverte, ingen er skoletrøtte. Og man regner med at NAV luker ut de som ikke vil greie faga.

 

Nå regner jeg med at du snakker om VK1 elektronikk eller noe lignende. Det minner meg i alle fall veldig mye om min skolegang der. Men ISDN var i alle fall på pensumet og var også en ganske viktig del av pensumet , men hvor aktuelt det er idag er noe annet ,men sålenge pensumet ikke er oppdatert så må man gi innformasjon..

 

Jeg hadde en muntlig framføring om ISDN og telenettet på min eksamen på Elektronikk. Samt er ISDN ikke dumt mtp på at man har 3kanaler og kan multitaske mellom dem osv.. Men idag er jo hastigheten alt og ISDN er jo ikke akkurat en nymotens teknologi lenger.

 

Gikk også VK2 serviceelektronikk og jobbet litt som teknikker før jeg fant ut at jeg ville så langt vekk fra en datamaskin som mulig. Uansett hva jeg synes om å jobbe med det , så var det skoleåret veldig innteresannt og lærerikt, men her var det ikke noe mer regning ,men heller kun praktisk erfaring og kretsforståelse som var viktig. Tror ikke jeg tok fram en kalkulator en eneste gang i løpet av hele skoleåret , med unntak av faget om TVsignaler hvor en skulle regne på fargene.

 

Det er en ting å sysle med datamaskinen som en hobby,men som en jobb? Nei , da er det bedre å gjøre noe annet i livet. Man slipper i alle fall å ta med seg jobben hjem.

 

Jeg har selv gått tilbake på skolebenken og jeg må gi deg litt credit for at du fullførte elektronikken. Jeg går nå Teknisk fagskole Nautisk linje og ser at mange personer på rundt 40år må legge ned en mye større innsats for å komme seg igjennom pensumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men eg føler det ikkje er all verden mange ledige jobber utanfor Oslo innan IT. Det er eit fåtall ledige stillinger her i Stavanger regionen for utviklere som meg. Synes at fleire IT bedrifter i Oslo burde heller kikke rundt i dei forskjellige regionane her i landet og opprette avdelinger der det er marked istadenfor å *tvinge* alle til å flytte til Oslo.

Jeg tror vel det er flere bedrifter som rett og slett gir opp søket etter folk, da de enten ikke får søkere eller bare får en haug med søkere som ikke er kvalifiserte. Jeg vet om bla en liten bedrift som søkte etter ingeniører på finn.no, de fikk en haug med underkvalifiserte søkere og søkere fra Asia/Afrika som sannsynligvis har kjøpt graden sin.. dvs det er hvertfall utrolig vanskelig å sjekke det for en liten bedrift. De ønsker flere folk, men velger å gjøre det på andre måter enn å utlyse stillingene, bla gjennom kontaktnett, konferanser etc. Så jeg tror nok at man i dag kan komme langt med "uspesifiserte" søknader til bedrifter man kunne tenkt seg å arbeide hos.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hm, jeg skal ikke si at realfag ikke er viktige... men som fler her påpeker, det er ett relativt nyansert jobb-marked. Ikke alle trenger å ha all verdens kunnskaper rundt programmering osv.

Selv har jeg fagbrev i IKT... jobber jeg med IT? Nei.

Hvorfor? Rett og slett fordi jobber jeg er (rettere sagt var) kvalifisert for krevde høyskole eller universitets utdannelse.

Jeg endte opp i knipa med at jeg rett etter at jeg tok fagbrevet måtte i militæret. Etter et år der var jeg allerede utdatert. Jeg gikk ett år på HiO for å bli ingeniør, men det fungerte dårlig for meg da jeg ikke taklet alle realfagene veldig godt.

Hva jeg gjør nå? Studerer for å bli sykepleier, men jeg for å være ærlig, om jeg kunne fortsatt med det jeg gjorde, hadde jeg naturligvis ikke sagt nei. Å kunne jobbe med "hobbyen" er vel ikke å forakte for noen.

(Bare for å nevne det, jeg jobbet på IT-avdelingen til Deichmanske bibliotek i Oslo og hadde arbeidsoppgaver som drifting av maskinparken, servere (både windows, linux og mac-miljøer) og noe utvikling av en skranke-linuxdistro for utlån av bøker, noe som forøvrig gikk veldig bra, helt til kommunen skulle outsource hele greia...)

 

(Ser jeg vekket til live en relativt gammel tråd her, men den var delvis knyttet til en nyhet på forsiden, så det var vel ikke så ille).

Endret av Da_Assassin
Lenke til kommentar

Med nivået på dagens yrkesfaglige utdannelse, kan jeg nesten forstå dem. Det later til at man får ståkarakter dersom man ikke har over 15% registrert fravær og har hørt om bits og bytes. Jeg gikk riktignok VK1 Elektronikk (som nå er slått sammen med IKT), og i mine øyne var det 2-3 av 12 som hadde lært noe særlig i løpet to års skolegang, men alle fikk selvfølgelig ståkarakter. Lærerene utrykte mer eller mindre at dette var helt normalt.

Lenke til kommentar
Med nivået på dagens yrkesfaglige utdannelse, kan jeg nesten forstå dem. Det later til at man får ståkarakter dersom man ikke har over 15% registrert fravær og har hørt om bits og bytes. Jeg gikk riktignok VK1 Elektronikk (som nå er slått sammen med IKT), og i mine øyne var det 2-3 av 12 som hadde lært noe særlig i løpet to års skolegang, men alle fikk selvfølgelig ståkarakter. Lærerene utrykte mer eller mindre at dette var helt normalt.

Virket sånn på IKT også. Tror jeg bare lærte noen nye ord det året jeg gikk der, og jobben vi gjorde var rein uinteressant teori. Hadde vært mye mer lærerikt om det vi hadde gjort var godt for noe. Lærte mer 2 uker på utplassering enn hele IKT-året

Lenke til kommentar

Og da er vi kommet til område som heter læring på eget ansvar. Og i tillegg, hva med bare at bedriften spør etter karakterene? Er ikke akkurat vanskelig.

 

Og 15% fraværet ekisterer ikke, det er alt opp til hva læreren selv mener. Har du en 2 er og er borte 3 dager ja da kan du få advarsel om at du ikke består fordi læreren mener du ikke har vist deg bedre.

 

Har du en 5 er og er 3 dager borte, da får du ikke det.

Endret av Ravenlord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...