Gå til innhold

IT-Norge trenger arbeidskraft


Anbefalte innlegg

Hvis det ikke hadde vært så vanskelige opptakskrav til drifts- og utviklingsstudier i Norge (les: tunge krav til unødvendige realfag) kunne vi kanskje fylt flere av stillingene selv. Kan nevne som et eksempel at etter at kravet til å ta driftsrettet Informatikkstudie ble endret fra ingen realfag, til 2 år med matte, 1 år fysikk fra vg, ble årskullet for dette studiet ved HiST halvert.

 

Spriket mellom hva som kreves og hvilken faktisk nytte man oppnår med disse kravene er utrolig. Politikerne som bestemte dette kan umulig ha noen innsikt i IKT.

 

Prøv å skrive en algoritme uten å kunne matte...

Prøv å lage et dataspill uten å kunne fysikk...

 

skal du bli utvikler bør du kunne litt matte og fysikk. I hvert fall matte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kravene i Norge er my mindre enn i de større landene rundt oss. Det er bare det at vi har en skole som ikke fungerer og dermed heller ingen som gidder å lære som før.

Husk at intakskravene for inginør blant annet har sunket dramatisk de siste 10årene. I dag trenger du faktisk ikke studie kompetanse for å komme inn, men du må fullføre de fagene før du tar eksamen.

tenk deg å hoppe fra 1y til mattematikk over 3mx... kommer til å falle av lasse med en gang...

Lenke til kommentar
Da jeg gikk på HiST i 96-99 strøk 19 av 29 i matematiske metoder1. Av de 29 fikk 2 bedre enn 3.5 (4.0 er laveste ståkarakter). TommyS klager på tunge unødvendige realfag i videregående. Snakkes!

så sant så sant...

 

å senke intakskravene fører vell til at ingen kommer ut av studiene...

Fagene i vidregående er nødvendig for å henge med senere...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Jeg er lærling nå innenfor IKT-driftfag. På gamle VK1 IKT var det ikke noe matte. (Hadde bare matte 1Y på GK som var barneskolenivå) Regner med at det er derfor dem vil ha folk med høyere skolegang, for man kan komme seg gjennom den utdannelsen med henda på ryggen og lukkede øyne, så det er ingenting som isegselv tilsier at du kan noe, bortsett fra å ha under 15% fravær på skolen

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Prøv å skrive en algoritme uten å kunne matte...

Prøv å lage et dataspill uten å kunne fysikk...

 

skal du bli utvikler bør du kunne litt matte og fysikk. I hvert fall matte.

 

Delvis feil, mykje av algoritmane går på logikk, feks korleis rydde bokhylla di raskast og mest effektivt. Spel er mykje if ja eller nei så gjør det og så det. 3D programmerings bruker litt meir matte, men er enda veldig begrensa og krever ikkje supre mattekunnskaper.

 

Det hadde vore mykje betre om skulane fokuserte først og fremst på programmering, design patterns først før dei gjekk ut på djupare vann med oppgåver der ein bruker mykje mattematikk. Ikkje minst vil eg tro det blir mykje kjekkare å lære seg matte når du faktisk ser noko relevant å bruke det til.

 

Men eg føler det ikkje er all verden mange ledige jobber utanfor Oslo innan IT. Det er eit fåtall ledige stillinger her i Stavanger regionen for utviklere som meg. Synes at fleire IT bedrifter i Oslo burde heller kikke rundt i dei forskjellige regionane her i landet og opprette avdelinger der det er marked istadenfor å *tvinge* alle til å flytte til Oslo.

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Jeg har selv IT-utdannelse og fikk ikke jobb da it-boblen sprakk for noen år siden. Jeg har jobba innen it før det og kunne nok lett ha skaffet meg en it-jobb om jeg hadde oppdatert meg, men jeg vil rett og slett ikke jobbe med det lengre.

Vi fikk beskjed første arbeidsdag at vi som jobbet der ikke var kolleger men konkurenter. Samtidig var det de som skulle lære meg opp... Tror du det ble bra opplæring eller?

Så fikk vi beskjed om at vi var en stor utgift for firmaet. Da en spurte sjefen om vi ikke var noen som også genererte inntekter for firmaet også, fikk han beskjed om at han hadde feil innstilling.

Jeg fikk ikke fast ansettelse, fikk ny kontrakt rett før den gamle gikk ut, det var baksnakking og ledelsen snakket bare med sine favoritter.

Hele bransjen synes fortsatt å være i en cowboytilstand. Jeg har mistet lysten på å være der. Jeg synes det er for mange enkle mennekser der som behandler de ansatte uansvarlig og dårlig men krever at vi skal være supermotiverte hele tiden.

Trives mye bedre der jeg er nå, er glad jeg skiftet.

IT-bransjen har seg selv og sin egen innstilling å takke for sine problemer og jeg er lei av å høre på sytingen deres

Lenke til kommentar

ss1108: Bedritne arbeidsgivere har du i alle bransjer. Det gjelder bare å gjøre nok research i forkant av signering av arbeidskontrakt så unngår du slike opplevelser. Selv har jeg kun hatt positive opplevelser i IT-bransjen. Der jeg jobber nå har alle en helt utrolig team-spirit, spør jeg noen, hvemsomhelst, om hjelp, slipper de det de holder på med og blir med på kontoret mitt for å kunne bidra. Selvsagt oppfører jeg meg på samme måte ovenfor mine kolleger. Det siste året har jeg jobbet 20 timer overtid, og jeg får bra betalt. Videre får jeg velge prosjekt selv, og sitter internt i likhet med 80% av mine kolleger. Nye ansatte får tildelt fadder, får egen opplæringsplan etc.

 

Her er det ingen cowboytilstander, men en administrerende direktør som 1 gang i mnd holder presentasjon for alle ansatte om økonomien i selskapet, prosjektsituasjon etc.

Lenke til kommentar
Jeg har selv IT-utdannelse og fikk ikke jobb da it-boblen sprakk for noen år siden. Jeg har jobba innen it før det og kunne nok lett ha skaffet meg en it-jobb om jeg hadde oppdatert meg, men jeg vil rett og slett ikke jobbe med det lengre.

Vi fikk beskjed første arbeidsdag at vi som jobbet der ikke var kolleger men konkurenter. Samtidig var det de som skulle lære meg opp... Tror du det ble bra opplæring eller?

Så fikk vi beskjed om at vi var en stor utgift for firmaet. Da en spurte sjefen om vi ikke var noen som også genererte inntekter for firmaet også, fikk han beskjed om at han hadde feil innstilling.

Jeg fikk ikke fast ansettelse, fikk ny kontrakt rett før den gamle gikk ut, det var baksnakking og ledelsen snakket bare med sine favoritter.

Hele bransjen synes fortsatt å være i en cowboytilstand. Jeg har mistet lysten på å være der. Jeg synes det er for mange enkle mennekser der som behandler de ansatte uansvarlig og dårlig men krever at vi skal være supermotiverte hele tiden.

Trives mye bedre der jeg er nå, er glad jeg skiftet.

IT-bransjen har seg selv og sin egen innstilling å takke for sine problemer og jeg er lei av å høre på sytingen deres

 

Jeg er veldig enig i mye av det du sier, jeg har nå jobbet i IT bransjen de siste 7 årene. Bransjen er veldig slitsom , arbeidsgiverne i denne bransjen fremtvinger jobbytte hele tiden på grunn av outsourcing, innsourcing , fusjon, fisjon , oppkjøp , virksomhetssalg og omstrukturering. Samtidig som de forventer full motivasjon og innsats, de forventer at IT folk stiller opp og bruker av fritiden sin til kontinuerlig faglig oppdatering. Jeg gruer meg til jeg blir eldre da jeg ser ofte at eldre arbeidstakere (40+) som ikke klarer å henge med enten på grunn av familie, barn eller rett og slett alder og synkende motivasjon ikke klarer å følge opp og helst ligge i forkant med sin faglige oppdatering. Disse ser jeg ofte blir mobbet og presset ut av miljøet av både ledelse og sine egne kolegaer. Anbefaler ingen å utdanne seg til denne bransjen!

Lenke til kommentar
Kravene i Norge er my mindre enn i de større landene rundt oss. Det er bare det at vi har en skole som ikke fungerer og dermed heller ingen som gidder å lære som før.

Husk at intakskravene for inginør blant annet har sunket dramatisk de siste 10årene. I dag trenger du faktisk ikke studie kompetanse for å komme inn, men du må fullføre de fagene før du tar eksamen.

tenk deg å hoppe fra 1y til mattematikk over 3mx... kommer til å falle av lasse med en gang...

Vi trenger også gode pedagoger etter min mening, etter å tatt 3 år VGS til service-elektronikker. Kun en av lærerene hadde pedagogisk utdannelse. det var pussig nok Norsk. God lærer, dette var på en skole for personer i attføring, jeg var eldst, yngst var en atten-åring, men han møtte ikke opp til siste år, jeg fyller 50 år til våren, men han(norsklæreren) fikk alle 12 gjennom pensum med et høyt karaktergrunnlag. Og minst fravær.

 

I de andre fagene var det sant og si en del pussige lærerer, nettverks-læreren var fullstendig opphengt i ISDN :sick::thumbs: og nå vet jeg enormt mye om noe som jeg sannsynligvis aldri kommer borti. Han skjønte ikke bæret av fiber, det var NT-bokser som "kicka ass". Kunne OL på Lillehammer blitt gjennomført uten ISDN, that' the question!

 

En annen kommunikasjons-lærer viste mye om antenner, han hadde da jobbet i marinens avd for slikt noe, men alt det andre turde han ikke undervise i, han visste han ikke hadde pedagoske evner, derfor overlot han det til bøker skrevet kanskje for 5-6 år siden.

4 strøk og fikk ikke tatt fagprøven.

 

JA, vi hadde til en med en pen dame som brukte stillingen Digital elektronikk til å posere for kamera, hun slutta i alle fall og begynte i en modellfirma. Vi var 80% menn, hun var veldig populær. Og lese seg opp til pensum er ikke SÅ lett i faget om Boolske verdier, konvertering if, then, høy lav. :eek:

 

Hvilke stillinger kan jeg få, jeg liker WLAN og trådløs sikkerhet, får kanskje ta et Cisco-kurs snart. Det er ikke mer enn noen år før jeg skal alderspensjoneres. Mot en yngre med lik kompetanse for jobben, har jeg tapt, det vet jeg. :devil:

 

Sikker vår skole er spesiell, den er jo privat, elevene er motiverte, ingen er skoletrøtte. Og man regner med at NAV luker ut de som ikke vil greie faga.

Endret av Helge_Elg
Lenke til kommentar
Hvilke stillinger kan jeg få, jeg liker WLAN og trådløs sikkerhet, får kanskje ta et Cisco-kurs snart. Det er ikke mer enn noen år før jeg skal alderspensjoneres. Mot en yngre med lik kompetanse for jobben, har jeg tapt, det vet jeg. :devil:

Er da mer enn noen år da, 17-18 år blir det vel.

 

Uansett har du ikke tapt om du kommer med en yngre med samme kompetanse. Jeg ville heller ansatt en eldre fyr som deltok mye i det sosiale og spredde litt glede på arbeidsplassen, enn en kjedelig slapp unggutt som sikkert også hadde sluttet innen 17-18år, for det er ikke unormalt.

Men det spørs om det er så mange stillinger som kun går på nettverk. Synes det ser ut som om man må kunne det meste innenfor IT for tida for å få jobb. Driver selv med nettverk, servere, kabling, linux, brukerstøtte og egentlig alt det som trengs. IT er så bredt at man dessverre må sette seg inn i det meste, med mindre det er en så stor arbeidsplass at dem har en ansatt for hver del innen IT.

Cisco-sertifiseringene CCNA og CCNP koster henholdsvis ca 20.000kr og 90.000kr her til lands, så det er nok lurt å høre litt rundt om mulighetene dine før du begynner med det isåfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...