Gå til innhold

Enkelt kamera til mine foreldre - anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Tenkte å gi opphavet et digitalkamera til jul og er derfor nysgjerrig på om noen har et par modeller å anbefale.

 

Det skal være et kompaktkamera. Det bør kunne gå ned i vesker og passe store jakkelommer, men det er samtidig viktig at det ikke blir såpass smått at knapper og menyer lider på grunn av det. Det må være enkelt i bruk - mest mulig pek og klikk. Ørten programvalg og innstillinger er ikke nødvendig, men enkelte programinnstillinger som f.eks. kveldsmodus, innendørs lys osv. Og selvfølgelig er det ønskelig med best mulig bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk mine foreldre på ca 65 år til å kjøpe Canon IXUS 850is. 860is har nå tatt over og tror det må være noe av det beste på markedet. Hvor mye zoom et kamera har er nesten uinteressant men vidvinkel derimot er gull verd. 850is og nå 860is har tilsvarende 28mm på et 35mm kamera og med zoom. Finner det billigst på Japan Foto tror jeg. Men det er lenge til jul så du kan jo vente litt og se om det dukker opp noe bedre før den tid.

Endret av peffi
Lenke til kommentar
Jeg fikk mine foreldre på ca 65 år til å kjøpe Canon IXUS 850is. 860is har nå tatt over og tror det må være noe av det beste på markedet. Hvor mye zoom et kamera har er nesten uinteressant men vidvinkel derimot er gull verd. 850is og nå 860is har tilsvarende 28mm på et 35mm kamera og med zoom. Finner det billigst på Japan Foto tror jeg. Men det er lenge til jul så du kan jo vente litt og se om det dukker opp noe bedre før den tid.

Ja, støtter den ixus 850. Det er mitt 4. i ixus-serien. Og absolutt det beste. Fin, enkel programvare som følger med også. Nå "kjører" jeg Canon ixus og Canon EOS 400D på stort sett samme programvare.

RandiA

Lenke til kommentar

Hvor gamle er dine foreldre? Da tenker jeg ikke reell alder, men hvor gamle de føler seg. Om de føler seg som 70 år, og er litt ustødige på hendene, og det er vanskelig å holde ting, vanskelig å se små knapper og lignende, så er nok et av de nevnte Powershot'ene det beste valget. Mye bedre grep enn Ixus-kameraene.

 

Ellers er Ixus'ene små og hendige kamera, som passer de fleste.

Lenke til kommentar

Bilde kvaliteten og bruker venligheten til Fujifilm sine kamrar er rimelig rå.

 

F40 slår jo 950 i diverse tester og fås nå til under 2000 hos din lokale foto handler ..

 

Ixus 75 er også ok kamra.

 

Styr unna Nikon S500.

 

Man kan også vurdere noe annet.

'

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...