Gå til innhold

D-Link DIR 655 og DWA 645 Cardbus gir meg ikke de teoretisk mulige 300 Mbps!


Hans69

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg hadde samme problem, oppgraderte Routeren min (samme som din) med ny firmware, den skal visst sette routeren til "Draft 2.0" eller no.. funka her hvertfall :)

 

Hvilken firmware kjører du nå da? Jeg kjører 1.03 men får fortsatt "bare" 144 mbit.

 

Hæ... får du hele 144mbit? Jeg har firmware 1.05, oppdaterte fra 1.02. Dette hjelper ikke hos meg. Jeg har ennå 54 mbit.

 

Men er det et poeng i å oppdatere alle firmware-versjonene etter tur? Det rare er vel egentlig at denne ruteren i utgangspunktet skulle ha 300 mbit, uansett firmware?

 

Hans Arne

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme problem, oppgraderte Routeren min (samme som din) med ny firmware, den skal visst sette routeren til "Draft 2.0" eller no.. funka her hvertfall :)

 

Hvilken firmware kjører du nå da? Jeg kjører 1.03 men får fortsatt "bare" 144 mbit.

 

Hæ... får du hele 144mbit? Jeg har firmware 1.05, oppdaterte fra 1.02. Dette hjelper ikke hos meg. Jeg har ennå 54 mbit.

 

Men er det et poeng i å oppdatere alle firmware-versjonene etter tur? Det rare er vel egentlig at denne ruteren i utgangspunktet skulle ha 300 mbit, uansett firmware?

 

Hans Arne

 

En liten grei sjekk-liste:

 

Sjekk at du bruker WPA-kryptering (ikke WEP)

HELST WPA2, da dette er en smidigere metode(?)

20/40 mhz

Og så må du selvfølgelig ha et N-standard kort for å oppnå særlig hastighet..

Lenke til kommentar
Men er det et poeng i å oppdatere alle firmware-versjonene etter tur? Det rare er vel egentlig at denne ruteren i utgangspunktet skulle ha 300 mbit, uansett firmware?

 

Hans Arne

Skal ikke være noe problem å oppgradere rett opp til nyeste versjon. Firmware du legger inn skriver uansett over den gamle.

 

Stemmer at ruteren har 300mbit, uansett versjon. Men tror ikke støtten for Pre-N draft 2 kom før i 1.04 eller 1.05.

 

300mbit er fortsatt ikke en satt standar, så er variasjoner hos mange leverandører som kan skape problemer. Det er derfor viktig å ha siste versjon av drivere og firmware. Dette for å komme nærmest mulig det som ettervært blir standar.

Lenke til kommentar

Du vil aldri få 300 MB i sekundet uansett. 144 mb/s er meget bra.

Du har heller ikke 54 mb/s på et 54 mb kort.

Jeg lå på ca 127-138 mb/s men har gått over til kablet gigabit nettverk. Får ikke mere enn 250 - 270 mb/s der pga hardiskenens lese og skrivehastighet samt at kablenes lengde og kvalitet sikkert ikke er optimale.

 

Trådløst er og blir et problem uansett oppgitt teoretisk hastighet. Alle pakker som sendes må kontrolleres og bekreftes mottatt og vips er halve kapasiteten oppbrukt. Skal noen pakker sendes om igjen, synker ytelsen enda mer.

 

Du vil stort sett aldri få mer enn rett under halvparten av oppgitt hastighet. Windows vil opplyse deg om hvilken hastighet som forbindelsen teoretisk har og vil dermed vise 300mb/s

 

300 = max 150

108 = max 54

54 = max 27

10 = max 5

 

Når det gjelder ruteren kan du kun bruke N standard ved enkelte krypteringer. N støtter ikke wep, du må bruke wpa og deaktivere g og b for å få det til å virke skikkelig.

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar
Du vil aldri få 300 MB i sekundet uansett. 144 mb/s er meget bra.

Du har heller ikke 54 mb/s på et 54 mb kort.

Jeg lå på ca 127-138 mb/s men har gått over til kablet gigabit nettverk. Får ikke mere enn 250 - 270 mb/s der pga hardiskenens lese og skrivehastighet samt at kablenes lengde og kvalitet sikkert ikke er optimale.

 

Trådløst er og blir et problem uansett oppgitt teoretisk hastighet. Alle pakker som sendes må kontrolleres og bekreftes mottatt og vips er halve kapasiteten oppbrukt. Skal noen pakker sendes om igjen, synker ytelsen enda mer.

 

Du vil stort sett aldri få mer enn rett under halvparten av oppgitt hastighet. Windows vil opplyse deg om hvilken hastighet som forbindelsen teoretisk har og vil dermed vise 300mb/s

 

300 = max 150

108 = max 54

54 = max 27

10 = max 5

 

Når det gjelder ruteren kan du kun bruke N standard ved enkelte krypteringer. N støtter ikke wep, du må bruke wpa og deaktivere g og b for å få det til å virke skikkelig.

 

 

Måtte bruke WPA2, og velge bort støtte for b-standard. Oppgitt teoretisk hastighet er no 300 mb/s :-) Men vet ikke sikkert om filoverføringen går noe fortere. Mulig hardiskene og ikke minst nettverksdisken leverer for sakte til at hastigheten blir utnyttet.

 

Og ja..jeg snakket hele tiden om Teoretisk maksimal hastighet. Det er riktig som du sier.. Det går aldri sååå fort nei. Men å tilstrebe større teoretisk hastighet gir selvfølgelig større aktuell hastighet.

 

Tidligere med mitt 54 mb/s nettverk lastet jeg ned på ca 20-35 % av teoretisk hastighet. Nå med mitt 300 mb/s går det på 7-10 % !! Altså tvilsom faktisk høyere hastighet, men som sagt... jeg har kanskje en flaskehals eller to i de to nettverksdiskene jeg har!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...