Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MB 190e - Hva synes du om bilen


jimmil

Anbefalte innlegg

:cool:

Vil gjerne vite hva dere synes om MB 190E:

 

- Som første bil..

- Holdbarhet og vedlikehold.

- Hva man burde se etter når man skal kjøpe en brukt 190E.

- Hvor mye den er verdt. (?)

- Ditt inntrykk av 190E.

- Km avstand på en MB (Ved godt vedlikehold)

- Hvilken års modell kan være best. (?)

+++

 

:thumbup:

 

Takker for svar...

 

ari2047053_PM.jpg

Endret av jimmil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en 190E '92 mod selv. Førstegangsbil. Minste motor og færrest gir som er, men jeg er storfornøyd. Jeg har ikke tenkt til å style den, jeg liker heller at det er litt "klasse" over bilen. Alle skrek "RUST!?" av de jeg forhørte meg med før jeg kjøpte. Var ikke rust i hjulbuer eller noe, og bilen var veldig pen inni. Lakken var bra, men noen småriper (ikke dype) og ørsmå bulker var det her og der. Så på mange biler på finn, og fant ut at prisen på en grei slik bil lå på rundt 25 000kr. De fleste var for langt unna for meg, men jeg fant en som bare var en halvtimes kjøring unna. Den virka ganske godt holdt, så jeg slo til med 30 000kr for mitt eksemplar. Pruta ned 2 000kr da i alle fall.

 

Mærsjer fra 96 og noen år framover har visst hatt store rustproblemer pga problem med lakk og/eller ignorering av "metallfliser" på fabrikken da de stanset ut karosserideler etter hva jeg har hørt.

 

http://www.mb190klubb.com/

Lenke til kommentar

190e e kurante biler. En kompis hadde en som hadde rullet ca 350K og den var det ikke noe nevneverdige problemer med.

Eneste jeg ikke liker med bilen er størrelsen i kupeen. Den er trang fremme om man er litt over middels høy, og bakseteplassen er ikke-eksisterende.

Og den har vel bensintanken ved seteryggen bak, så det må du være obs på om du skal bygge anlegg i den.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
190e e kurante biler. En kompis hadde en som hadde rullet ca 350K og den var det ikke noe nevneverdige problemer med.

 

Litt gammel tråd men måtte bare kommentere, den hadde rullet mellom 410 og 415k km da den ble solgt...

Va forøvrig en -88mod, er å anbefale 88 el nyere da disse har dobbbelt registerkjede (2,0) som visstnok aldri trenger å byttes!

Lenke til kommentar
Og, bilen i seg selv er et rått muskelbeist som virkelig flekker tenner.

 

Ikke om du kjøper 1.8 bensin. Skjer ikke så veldig mye når du sitter med stram vaier. 2.5 Cosworth'n derimot...

 

Se fra 2:30:

 

Se filmen hos Youtube

 

 

2.5-16v sparker godt ifra ja, har en 91mod 190E 2.5-16v og er storfornøgd med den.

 

Men 2.5 Cosworth ?

 

Cosworth har aldri hatt noe med 2.5-16v å gjør!

Lenke til kommentar
Cosworth hjalp med å utvikle motoren.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/190E#190E_2.3..._.22Cosworth.22

 

Han sier det vel også ganske tydelig i filmen over.

 

 

 

Les nøye over wikipedia sia igjen, tydlig at dem ikke har kildene sine i orden der!

 

Cosworth hjalp til med å utvikle 2.3-16v toppen, ingenting annet.

 

I 1988 utvikla Mercedes 2.5-16 motoren utenom noe som helst hjelp eller samarbeid fra Cosworth.

 

Den komplette historien om 16v kan du lese her : http://www.smileeverymile.com/Templates/Me...0car%20body.htm

Men nok offtopic.

 

Tilbake til trådstarter:

 

Jeg har et veldig godt intrykk av 190E, den 91mod 2.5-16 som jeg har nå er min tredje 190E.

Når du skal kjøpe en 190E må du se etter alt vanlige når du kjøper bil. Rust, slark i drivverk, motor, osv osv.

 

Spesielle svakheter med 190E er : rust i jekkfester, skjermer og hjulbrønner. Knirkete dørstoppere, kan ramse opp mer om du ønsker.

 

Som "tommyfo" skriver : "en -88mod, er å anbefale 88 el nyere da disse har dobbbelt registerkjede (2,0) som visstnok aldri trenger å byttes!"

 

Men:

Registerkjeder bør også byttes, ryker registerkjedet ryker en stor del av lommeboka, er ikke sikker på hva Mercedes anbefaler men mener å huske per 100000km.

 

Husk : komplett servicehefte er en stor + når du handler en gammel bil.

Lenke til kommentar

Ser vel egentlig ut til at vi kan krangle litt om 2.5'n, men jeg har ikke satt meg stort mer inn i det enn det som står på Wikipedia.

 

It is debated whether the 2.5 L engine was developed and built by Mercedes or Cosworth. Mercedes was not keen to broadcast the fact that their most sporting saloon car has an engine developed by a British company. However some cylinder heads from 2.5 L cars are stamped with the Coscast logo indicating they were cast at Cosworth's foundry just like the 2.3s. Cosworth also list a Project code "WAB" for the development of the 2.5-16 cylinder head just as they do for the 2.3-16 cylinder head.

 

In contrast with the 2.3-16, the cylinder heads were now produced by Mercedes and not by Cosworth anymore.

 

Later til at du har litt 190E peil, så har ikke tenkt til å dra fram flere påstander jeg ikke kan begrunne med mer enn litt ymse småpjatt fra Wikiwiki og Hammond. Trodde at Hammond visste var han snakka om men... :wee:

 

EDIT: Han har sikkert lest på Wiki han og. :)

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du får se an litt, 2.3 literne kan nok være kjørt hardt.

 

Har manuell 4-trinns kasse selv, funker bra det. Blir bare til at jeg må dra bilen litt lenger på girene. Tidligste giring til 3. er ved 40 km/t, tidligste giring til 4. er ved 65-70 km/t. Har ikke turteller, så jeg girer bare før klokka blir kvart over.

Lenke til kommentar

Er vel en grei pris det, du må jo se på bilens totale tilstand. Interiør, motor, rust, utstyr...

 

Her ser du en 2.0 l på 128k km til 34k kr som du sikkert kan prute på.

Enda en som allerede er solgt til 16k kr med 223k km på teller'n, men pen inni.

 

Er bare å titte litt på lignende biler på finn og autodb så finner du ut om bilen din er overpriset eller ei. Husk at det er forskjell på el. vindusheiser, lettmetallfelger, hengerfeste osv.

Lenke til kommentar
2.3'n (Cossie'n) er mye kvikkere enn 2.0'n så vidt jeg vet ja. :p

 

Revers er helt til venstre, trekk girspaken opp, trekk til venstre og skyv fram. Tilnærmet umulig å bomgire.

 

 

-Forskjellen på en 2.3liter å en 2liter er 14hestekrefter og 27nm, forskjellen er svært liten men merkbar.

 

-Skjønner ikke helt hvorfor du sier at 2.3literne kan vere hardkjørt, det kan absolutt en 2liter også være.

 

-Reversen er ikke bare oppe til venstre, dem ble også levert med revers nede til høyre.

 

-Og er ikke 2.3 litern en ren mercedes motor ?

Lenke til kommentar
2.3'n (Cossie'n) er mye kvikkere enn 2.0'n så vidt jeg vet ja. :p

 

Revers er helt til venstre, trekk girspaken opp, trekk til venstre og skyv fram. Tilnærmet umulig å bomgire.

 

 

-Forskjellen på en 2.3liter å en 2liter er 14hestekrefter og 27nm, forskjellen er svært liten men merkbar.

 

-Skjønner ikke helt hvorfor du sier at 2.3literne kan vere hardkjørt, det kan absolutt en 2liter også være.

 

-Reversen er ikke bare oppe til venstre, dem ble også levert med revers nede til høyre.

 

-Og er ikke 2.3 litern en ren mercedes motor ?

 

Den motorn som de sikter til er sikkert 2,3 16V, 180 hk, de er vel naturlig litt hardere kjørt enn de vanelige motorne. Der var cossworth med på å utvikle 16 ventilers toppen til motorn, den vanelige 2,3 litern er ren mercedes motor. disse bilene ble levert med "dogleg" girkasse 1. er nede til venstre mens revers er rettover 1. gir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...