Gå til innhold

Lydsignalet ut fra PC-en gir feil?


Anbefalte innlegg

Ja, sitter her på et Z-5500 (tror jeg det var) og har et problem med kabelen som skal sende lyden til de bakre høytalerne. Lyden kommer på begge høytalerne dersom noe skal høres bak til venstre. Så etter feilsøking, bytta på front-kabelen og bak-kabelen bak på PC-en og da hørte jeg foran til venstre i begge høytalerne, mens de bak fungerte knirkefritt (det som da ble sendt gjennom den grønne kabelen). Så hvordan skaffe ny kabel? Eller kan det være kabelen fra den "fjernkontroll-boksen" til subwooferen som er gåen? Siden jeg får samme problem om jeg kobler på hodetelefoner til den boksen. Det som er "bak" meg kommer i begge når det er på venstre side, og ingenting på høyre.

 

 

 

Og er det mulig å "fikse" høytalere? Siden den ene til høyre "skurrer" litt iforhold til de andre, så det blir en uklar lyd.

Eller blir jeg kanskje nødt til å investere i nytt (noe jeg ikke vil).

 

Red: Oppdatert emnetittel til noe mer passende. Begynn her.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjedde sånn "plutselig", eller, har vel hatt problemer med høytalerne bak så lenge jeg kan huske, da var den ene litt lavere enn den andre. Ikke noe big deal. Men når jeg fikk meg ny PC så slutta den ene bak å funke. Dere sier sikkert at det kan være PC-en, men da må noe nførst gi meg et logisk svar på hvorfor lyden er bra foran når jeg har den grønne kontakten i det "grønne" hullet, og de svarer på hver sin, men så fort jeg tar den svarte kontakten i det grønne hullet så funker kun den venstre bak, og ikke den høyre?

 

Og er ikke reklamasjonssak på rundt 2 år? tror jeg kjøpte det før det.

Planen var å kjøpe en sånn ledning for å sjekke, kan da umulig koste så altfor mye?

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Lydkortet jeg har nå er Creative Soundblaster Audigy 2 ZS, rimelig sikker på at det støtter surround. Funka på den forrige PC-en min ihvertfall.

Surroundlydkilden jeg prøver å spille av er den som finnes i Counterstrike Source og den innebygde i vista. Det som igjen er rart er at dersom jeg kobler den svarte kablen (den som er til de bak) der hvor den grønne (fronthøytalerne) skal så er det samme problemet, signalet til de foran (som da blir spilt av bak) kommer kun på den ene høytalern og den andre er helt stille. Og om jeg kobler den grønne kablen til det svarte hullet så spiller (såklart fronthøytalerne signalet til bakhøytalerne foran) den uten problemer med forskjell på høyre og venstre. Mens uansett hvilket hull som sender signal til den sorte kablen så funker kun front-left og rear-left som begge blir spilt på begge høytalerne.

Og med den innebygde logitech-testen for surround så funker alle høytalerne og de får riktig signal fra subwooferen.

 

Så ang. kabelen igjen, er det mulig å kjøpe? Er det standard "svart, oransj, grønn"-kabel? Ser sånn ut, men kan hende det er noe fancy logitech-patent.

 

Har problemer med å holde tunga rett i munn når jeg skriver så derfor er det ganske tungt å lese.

Lenke til kommentar

Skrivingen din er litt småslitsom, men jeg tror jeg skjønner deg ;) er ikke den beste selv på akkuratt det så :)

 

Jeg tror det bare er standard 3*3.5mm jack m/m kabel. Så man kan kjøpe tre løse kabler og teipe sammen, eller prøve å finne en annen kabel. Eller så ringer du logitech i morgen og forklarer problemet, så sender de deg nok en ny kabel ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva skjer dersom du setter høytalersettet i test-modus?

 

Det skal da komme en suselyd fra en og en høyttaler om gangen.

 

Eg holder en knapp på at det er signalet fra PC-en og til høytalersettet som er feil satt opp.

Har du muligheter for å prøve en digital kobling? Optisk eller Coax? Evnt også prøve å koble en annen signalkilde til, for eks en DVD-spiller eller tv-dekoder.

 

Og den kabelen du er på jakt etter er egentlig det samme som 3x jack til jack kabel. Så man kan jo kjøpe tre slike løse i ønsket lengde for å oppnå samme resultat.

Lenke til kommentar

Den test-greia utifra logitech sin subwoofer funker fett. Og som sagt over, så er det den sort kabelen som er noe galt med (rear right og left). Signale utifra PC-en funker om jeg putter den grønne kabelen inn i det sorte hullet. Da kommer lyden riktig i de fremre høytalerne (som egentlig er bak). Og om jeg putter den sorte kabelen i det grønne hullet kommer lyden som skulle vært foran kun i den ene høytalern bak. Men hvor får man kjøpt en sånn kabel, og hva koster det? :)

Lenke til kommentar

Elkjøp, expert, clas ohlson, biltema, europris.. osv.. burde ha standard minijack til minijack kabler.. bare ta med den orginale kablen til en slik butikk og spør om dem har av samme typen, eller evt som andre her sier, 3x løse kabler..

Kan også hende at du klarer deg med en kabel, om dem andre 2 er ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...