Gå til innhold

Nytt nei til Manhunt 2 (Multi)


Anbefalte innlegg

Det store spørsmålet er vell egentlig om vi trenger slike spill. Gi meg gjerne et blodig FPS, men alikevell blir det LANGT mellom dette og det vi ser i manhunt.

 

Jeg mener vi ikke trenger manhunt.

 

Hva gjør det deg at dette spillet kommer? Hvis du mener at vi(samfunnet, hva enn) ikke trenger manhunt 2 så er det vel bare å la være å spille det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om Manhunt bare var et vanlig voldelig spill på linje med det som allerede selges, så hadde det lett sluppet ut på markedet i England.

 

Manhunt er et spill som oppfordrer spilleren til sadisme. Det har en kynisk og ondskapsfull tone i et realistisk miljø. Drap i henrettelsesstil, m.m. Det inrømmer jo Rockstar selv.

Lenke til kommentar

Hva med spill som Soldier of Fortune 1 og 2, Doom 3 og Quake 4, bare fordi det er "monster" i 2 av dem, rettferdigjør det til unødvendig vold og lemlesting?

 

I SoF kunne du skyte av lemmene, gutterskyte og lemleste likene med kniven eller skyte biter av kroppen som f.eks drepe noen med å skyte dem i magen for så å gå bort, skyte av han en bit av hodet slik at hjernen renner ut.

 

Er dette da OK?

 

Manhunt er et spill og oppfordrer ikke til sadisme, de som påstår noe slikt har gått glipp av et par timer på skolen. Du skal overleve, koste hva det koste vil, og som Bear Gryles sier, i en overlevelses situasjon har du ikke lov å være kresen.

 

Enn hva med filmer som Saw? Der du blir vist valg som er så jævlig som det lar seg gjøre, et psykologisk spill med kynisme og sadisme rundt vær krok. Det er vel ok siden det er film?

 

Kanskje man må slutte å snakke i to tunger. Film og spill er 2 form for multimedia presentasjoner i samme skall. Skal man sensurere og forby det ene må man gjør det med det andre.

 

Nei la foreldrene slutte å bruke spill som barnevakt og heller bry seg litt om hva ungene deres spiller. Jeg driter i hva andre sier, kall meg sadist om du vil det, om det er et annet ord for gamer så er jeg enig. Jeg spiller spill for det er underholdene og spennende, nå er jeg dritta lei av å bli plassert i bås grunnet min interesse.

Lenke til kommentar

Det at det er bannet der borte har jeg ikke peiling på, sitter garantert noen snodige mennesker i kontroll der borte.

 

Manhunt er et spill som oppfordrer spilleren til sadisme. Det har en kynisk og ondskapsfull tone i et realistisk miljø. Drap i henrettelsesstil, m.m.

 

Hva er så galt med det? De som spiller spillet klarer å skille det å trykke på knapper for å drepe mennesker ifra å dra ut for å drepe dem.

 

Tenk hvis du sitter og ser på Hostel eller Saw, et normalt menneske får ikke lyst til å dra ut for å drepe mennesker på rare måter bare fordi det det er framstilt stilig via filmene. Akkurat det samme gjelder når du sitter og trykker på ei stikke i stua der du dreper folk så rare måter, et normalt menneske får ikke lyst til å dra ut for å drepe mennesker bare på grunn av det.

Lenke til kommentar

Når har noen prøvd å sette deg i en bås som sadist Bear^? Det var da voldsomt til drama...

 

I Manhunt går gameplayet ut på å lage snuff filmer med så grusomme mord som mulig, ikke sant? Hvordan er det da mulig å si at gameplayet ikke direkte oppfordrer til sadisme? Det er dette som gjør Manhunt kontroversiellt i forhold til vanlige voldsspill.

 

Det er et par sammenligninger her som blir for enkle til at de skal kunne henge sammen. -Spill og film er ikke det samme. Det blir som å sette likhetstegn mellom skuespillere og tilskuere.

-Spill og virkelighet er heller ikke det samme. At historien går ut på at en gal mann truer deg til å utføre bestialske drap forandrer ikke på den spekulative måten rewardmekanikken i Manhunt er lagt opp på. Et spill kan man skru av. At man blir "tvunget" til noe som helst blir jo bare tull. Man spiller fordi man nyter å spille.

 

At myndighetene setter grenser ved hva de vil tillate som moralsk akseptabel nytelse kommer ikke som noen overraskelse på meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Om Manhunt bare var et vanlig voldelig spill på linje med det som allerede selges, så hadde det lett sluppet ut på markedet i England.

 

Manhunt er et spill som oppfordrer spilleren til sadisme. Det har en kynisk og ondskapsfull tone i et realistisk miljø. Drap i henrettelsesstil, m.m. Det inrømmer jo Rockstar selv.

 

Er akkurat dette jeg også vil frem til.

 

Enn hva med filmer som Saw? Der du blir vist valg som er så jævlig som det lar seg gjøre, et psykologisk spill med kynisme og sadisme rundt vær krok. Det er vel ok siden det er film?

 

Nå er ikke akkurat saw en realistisk film, det er satt fulstendig på spissen av hva som er mulig. Men skal være enig med deg at du har en del filmer som blir godkjent, som nesten er i sjangeren til Manhunt.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Har du sett Saw? Den minner meg veldig mye om filmen "The bone collector", basert på en bok av Jeffery Deaver. Det er høyst tenkelig at en morder kan gjøre noe slik, faktisk er det beviser opp gjennom historien som tyder på slike bestialske mord som skjer i Saw.

 

Det undrer meg og hvordan du kan kalle spill som Manhunt en oppfordring til sadisme. Du er like ondskapsfull i f.eks Grand theft auto spillene (f.eks brenne noen levende) og The Godfather. I sistsnevnte som jeg har spillet på Wii bruker du Wiimoten og bevegelser som vises meget livaktig likt på skjermen, for å åpne et kassa apparat med hodet til eieren av apparatet.

 

Jeg ser heller ikke hvordan du klarer å skyve Saw under stolen som urealistisk men er enig i at Manhunt er realistisk. Det er det samme som å si at GTA serien har den mest realistiske kjøringen som finnes i noe spill med kjøring.

 

En annen ting som funderer meg er hvordan ingen av Manhunt haterene klarer å forklare hvorfor jeg som 23 år gammel mann ikke skal få bestemme hvilken spill jeg vil spille, men heller bli styrt av en gjeng mennesker som aktivt bestemmer hva som er bra og ikke bra for meg. Hva er da problemet med å innføre lovpålagt aldersbestemmelse på spill, kreve at butikkene opprettholder dette, gir ut spillene og lar dem som er gammel nok kjøpe dem. Du får det samme problemet her da som med alkohol, at små får større til å kjøpe det for seg, men det er og ulovelig så det kan man og gjøre.

 

Så hvorfor skal ikke jeg få lov å velge det jeg vil velge? Lever vi ikke i en såkalt fri verden?

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Dette er latterlig. Greier man ikke skille mellom spill og virkelighet? Spillet oppfordrer til vold og ditt og datt. Det er et spill. Grafikk regnet ut av diverse hardware deler på en pc/spill maskin. Skal vi gå tilbake til at komiserier må ha en lærefaktor og en moral faktor som Cosby? Eller bare blind humor som Married with children? Skal spill ha en lære faktor? eller kan det bare være uskyldig morro.

 

Jeg sier at jeg vil ha blind morro. Gi meg den orginale versonen av Manhunt 2. Ikke noen barbie verson.

Lenke til kommentar
Det undrer meg og hvordan du kan kalle spill som Manhunt en oppfordring til sadisme. Du er like ondskapsfull i f.eks Grand theft auto spillene (f.eks brenne noen levende) og The Godfather. I sistsnevnte som jeg har spillet på Wii bruker du Wiimoten og bevegelser som vises meget livaktig likt på skjermen, for å åpne et kassa apparat med hodet til eieren av apparatet.

 

Jeg vil gjerne poengtere at jeg ikke ser på Manhunt som en oppfordring til sadisme generellt. Men, i spillet er så brutale drap som mulig derimot en grunnleggende og kontinuerlig tilstedeværende del av spillmekanikken. Det er dette jeg mener gjør at Manhunt skiller seg ut som et mere kontroversiellt spill.

 

En annen ting som funderer meg er hvordan ingen av Manhunt haterene klarer å forklare hvorfor jeg som 23 år gammel mann ikke skal få bestemme hvilken spill jeg vil spille, men heller bli styrt av en gjeng mennesker som aktivt bestemmer hva som er bra og ikke bra for meg. Hva er da problemet med å innføre lovpålagt aldersbestemmelse på spill, kreve at butikkene opprettholder dette, gir ut spillene og lar dem som er gammel nok kjøpe dem. Du får det samme problemet her da som med alkohol, at små får større til å kjøpe det for seg, men det er og ulovelig så det kan man og gjøre.

 

Jeg vet ikke om du inkluderer meg når du prater om "Manhunt hatere". Jeg hater ikke Manhunt. Jeg legger derimot fram poenger som jeg tror er aktuelle i forhold til hvorfor blant annet britiske myndigheter er skeptiske. Tydeligvis har du investert flere følelser i denne problematikken enn det jeg har.

 

Når det gjelder avgjørelelser på om spillet er skadelig eller forstyrrende for voksne mennesker, så overlater jeg dét til fagkyndige folk. Hvis noen profesjonelle psykologer har synspunkter eller faktaopplysninger å bidra med, så hadde det vært veldig interressant å se disse. Jeg antar at det er de eventuelle skadevirkningene (og/eller den allerede nevnte moralen) som ligger til grunn for et totalforbud. Hvis man sammenligner dette med rusmidler, så følger det samme logikk mht. psykiske skadevirkninger (avhengighet ikke medregnet). Noen rusmidler ansees som for skadelige til å være lovlige.

 

Så hvorfor skal ikke jeg få lov å velge det jeg vil velge? Lever vi ikke i en såkalt fri verden?

 

Nei. Vi lever derimot i et relativt fritt land.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

<Hvis man sammenligner dette med rusmidler, så følger det samme logikk mht. psykiske skadevirkninger (avhengighet ikke medregnet). Noen rusmidler ansees som for skadelige til å være lovlige.

 

Men er det riktig å forby et spill pga det? Om noen får psykiske lidelser av epler, skal man forby det? Det du sier angåene grunnene til Usa og England sin surmuling stemmer nok. Det er vel noen som ikke greier å skille mellom spill og virkelighet men man kan ikke forby ting pga dem.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne poengtere at jeg ikke ser på Manhunt som en oppfordring til sadisme generellt. Men, i spillet er så brutale drap som mulig derimot en grunnleggende og kontinuerlig tilstedeværende del av spillmekanikken. Det er dette jeg mener gjør at Manhunt skiller seg ut som et mere kontroversiellt spill.

 

Så har man da slike spill som GodFather, hvor du skal, med overtalelse, blant annet ta over butikker. Dette foregår enten ved å slenge eieren rundt omkring som en filledokk og bruke hode hans som hammer for å åpne kassen, slenge han ut av vinduet eller la det gå utover en av kundene hans/hennes. Er det OK og urealistisk og ikke sadistisk i det hele tatt? Eller hva med i samme nevnte spill, å denge hodet til noen inn i en gravstøtte før du kaster ham i graven? Er det og OK?

 

Så kan jeg nevne spill som Soldier of Fortune serien, som jeg har nevnt før. Du sier Manhunt er sadistisk og oppfordrer til sadisme, hva er ditt syn på likskjending, som du kan gjøre i Soldier of Fortune 1 og 2? Er det helt OK? Er ikke det og sadistisk?

 

Så har man da GTA franchisen, som hele tiden har vært et åpent sandkasse spill med sine elementer. Der kan du blant annet kjøre over vilt fremmede personer, skyte hodet av dem, trampe på dem når de er død så blodet spruter, eller bare generelt banke dem litt med et balltre. Er ikke det sadistisk?

 

Så spør jeg deg, om alle disse spillene ikke oppfordrer til sadisme, og setter deg i posisjon til å utøve sadistiske ting, hvordan kan du da konkludere med at Manhunt er sadistisk, da den gir deg mer eller mindre samme valgene? Du kan knerte en person slik han står, la det vært gjort, men du kan og knerte han på andre måter. Dette kan du og foresten gjøre i Hitman serien, du kan knerte en person, eller du kan snike deg rundt han (eller bedøve han).

 

Vi er omringen av kontroversielle spill på mange punkter. Nå kommer Soldier of Fortune: Payback, som implenterer at du kan sprenge lemmer av folk, og faktisk se dem fly mot deg, mens blodet spruter av den avrevene stumpen og eieren hyler i redsel og smerte. Dette har du kunne se i tidligere Soldier of Fortune spill, men da har ragdoll ikke vært implementert og avrevene lemmer har sprengtes bort, ikke lagt seg på marka.

 

Så her sitter vi, omringet av spill som er direkte sadistiske og oppfordrer til sadisme, og du peker fingeren på et spill? Hvorfor?

 

Jeg vet ikke om du inkluderer meg når du prater om "Manhunt hatere". Jeg hater ikke Manhunt. Jeg legger derimot fram poenger som jeg tror er aktuelle i forhold til hvorfor blant annet britiske myndigheter er skeptiske. Tydeligvis har du investert flere følelser i denne problematikken enn det jeg har.

 

Når det gjelder avgjørelelser på om spillet er skadelig eller forstyrrende for voksne mennesker, så overlater jeg dét til fagkyndige folk. Hvis noen profesjonelle psykologer har synspunkter eller faktaopplysninger å bidra med, så hadde det vært veldig interressant å se disse. Jeg antar at det er de eventuelle skadevirkningene (og/eller den allerede nevnte moralen) som ligger til grunn for et totalforbud. Hvis man sammenligner dette med rusmidler, så følger det samme logikk mht. psykiske skadevirkninger (avhengighet ikke medregnet). Noen rusmidler ansees som for skadelige til å være lovlige.

 

Når det gjelder din første utalelse, jeg er en gamer og legger interesse i det jeg gjør. Jeg er gamer på flere plan og flere platformer og ser ufattelig mange spill som og er sadistiske og blodige, men som ikke blir reagert på, og det reagerer man på.

 

Når det gjelder skadevirkningen har dette blitt diskutert og det foreligger ikke noen kilder som er entydige på det feltet og ingen ting kan konkluderes. Dette er dog en diskusjon som kommer frem i envær diskusjon rundt Manhunt 2, så jeg oppfordrer at du heller søker etter topicer rundt dette fremfor å starte noe diskusjon rundt det i denne diskusjonen, for det har ingen relevanse for det vi diskuterer. Jeg kan bare si det slik, jeg har spillet spill siden Wolfenstein 3D og Doom, og jeg har hadt minst 2 psykologiske knekker grunnet andre omstendigheter enn spill, og jeg har fremdeles igjenne å drepe noen.

 

Jeg er en hater av sensurering av medier, eller direkte stopping av dem. Jeg mener det at det er fult mulig å legge aldersgrenser på det og opprettholde dem ved lov, det er ikke noe problem. Men problemet derimot er at enkelte personer som Jack Thompson ikke er interesert i noe annet enn å fjerne disse spillene fra markedet, og det irriterer meg, for det er mange spill som kan bli stoppet i fremtiden grunne slike ekstremister, og det er det jeg kaller dem for, ekstremister. De er blind for fakta og er kun interesert i sin sak. De har mange likhetstrekk med terrorister, om du setter deg ned og analyserer dem.

Lenke til kommentar
Har du sett Saw? Den minner meg veldig mye om filmen "The bone collector", basert på en bok av Jeffery Deaver.

 

Jeg har sett saw 1 og saw 2, er ikke helt sikker på om jeg har sett 3 en enda. Jeg har også sett knokkelsamleren opptil flere ganger, foresten en god film. Men På den sadistiske siden, så syns jeg det er stor forskjell på disse filmene.

 

Jeg er 25 år, lever i et demokrati, men det er mye som blir bestemt for meg, og ikke av meg. Så slutt og bruk det argumentet.

 

Mens vi er inne på film, så er det jo sikkert også filmer som er fanget om av sensuren, uten at jeg har konkrete eksempler akkurat nå.

 

Melder meg ut av diskusjonen nå, for dette er ikke akkurat en sak jeg brenner for.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...