Gå til innhold

Uskarpe motiver 70-200 L

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Har en Canon EF 70-200 F/4L.

Jeg har imidlertidig problemer med at motiver ved høye blendere blir uskarpe på venstre side, mens om det er omvendt - lave blendere, blir motivet uskarpt på høyre side.

Her er et eksempel:

F7.1

Eksempel

Her ser vi at venstre side er rett og slett ute av fokus.

Eksempel 2

F14

Her er det omvendt.

Objektivet har vært innom service, men ble skuffa i dag når resultatene (over) er prikk like som før objektivet ble levert inn.

Hva kan være galt?

Endret av TheFly
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig skjermen min på jobb ikke er verdens beste, men jeg ser egentlig ikke noen forskjell på venstre og høyre side?

Hva skjer hvis du holder kamera opp ned da?

Skrevet (endret)
Mulig skjermen min på jobb ikke er verdens beste, men jeg ser egentlig ikke noen forskjell på venstre og høyre side?

Jeg kan heller ikke se noen forskjell... På bilde 2 vil du få litt variasjon, fordi flyet står på skrå, men DOF er samtidig såpass stort at det ikke burde by på problemer.

Trådstarter: Har du sett på bildene på en annen skjerm?

Endret av k-ryeng
Skrevet
Denne brukeren har nådd den daglige grensen for overføring av data.

Siden er midlertidig utilgjengelig, vennligst prøv igjen senere.

9633568[/snapback]

Funker nå..

Skrevet (endret)

Bruk øynene da folkens. Sammenlign døra foran og bak på det første bilde så ser dere helt klart at døra bak er skarpere.

TheFly, finn en noenlunde homogen flate med struktur på f.eks. en mursteinsvegg og ta testbilder slik at aksen gjennom objektivet står normalt på flaten. Da vil det være lettere å se om skarpheten varierer.

EDIT:Byttet murvegg med mursteinsvegg.

Endret av Oljens
Skrevet

Jeg ser forskjell. Se på trærne på høyre og venstre side. Da ser man at trærne på venstresiden ikke er i skikkelig fokus. Senter er i god fokus. Kanskje de er i like dårli fokus trærne på høyre og vesntre side?

Skrevet
Bruk øynene da folkens. Sammenlign døra foran og bak på det første bilde så ser dere helt klart at døra bak er skarpere.

TheFly, finn en noenlunde homogen flate med struktur på f.eks. en murvegg og ta testbilder slik at aksen gjennom objektivet står normalt på flaten. Da vil det være lettere å se om skarpheten varierer.

9649708[/snapback]

Så lysforhold har f.eks. ingenting å si?

Skrevet
Jeg ser forskjell. Se på trærne på høyre og venstre side. Da ser man at trærne på venstresiden ikke er i skikkelig fokus. Senter er i god fokus. Kanskje de er i like dårli fokus trærne på høyre og vesntre side?

Trærne er ikke motivet, og er helt umulige å bruke til å vurdere skarpheten. Du aner ikke hvor stor forskjell det er i avstand, hvor mye det blåser etc. På et teleobjektiv er perspektivet komprimert, med andre ord ser avstander på bildet mindre ut enn i virkeligheten.

Joda, kanskje det er litt forskjell på dørene, men de også ligger ikke helt i samme plan. De har også forskjellig avstand fra senter, som gjør det "umulig" å sammenlikne punktene som "like". Venstredøren "skal" være litt mer uskarp enn høyredøren, fordi den ligger lenger fra senter. Aner heller ingen ting om bevegelsesuskarphet dersom det er tatt håndholdt, ikke en selvfølge at man roterer kameraet rundt fokusnormalens akse.

Det er jo ikke umulig at det er feil på objektivet, men disse bildene er ubrukelige til å vurdere det. Tipset til Onkel er ikke dumt, finn deg en murvegg eller noe annet med nokså mye detaljer, men allikevel homogent mønster, og sett opp kameraet på stativ.

Skrevet (endret)
Joda, kanskje det er litt forskjell på dørene, men de også ligger ikke helt i samme plan. De har også forskjellig avstand fra senter, som gjør det "umulig" å sammenlikne punktene som "like". Venstredøren "skal" være litt mer uskarp enn høyredøren, fordi den ligger lenger fra senter. Aner heller ingen ting om bevegelsesuskarphet dersom det er tatt håndholdt, ikke en selvfølge at man roterer kameraet rundt fokusnormalens akse.

9651710[/snapback]

Jeg vil tro begge dørene ligger ganske nært fokusplanet og med blender 7,1 og brennvidde 84 mm bør uansett ikke avvik fra fokusplanet gi et så stort avvik. At venstredøren "skal" være mer uskarp enn høyredøren slik bildet er tatt og med kvalitetsobjektivet 70-200/4L tror ikke jeg. Avstanden fra senter er forskjellig men likevel på linje og ganske lik.

Det er jo ikke umulig at det er feil på objektivet, men disse bildene er ubrukelige til å vurdere det. .

9651710[/snapback]

Det første bildet synes jeg ikke er ubrukelig til formålet. Jeg er enig med trådstarter at det er en forskjell i skarphet som ikke skulle ha vært der.

EDIT:Rettet skrivefeil.

EDIT:

Jeg glemte å kommentere bevegelsesuskarphet. Med 84 mm og 1/200 s unngår du normalt bevegelsesuskarphet ved håndholdt kamera. At forskjell i skarphet mellom dørene skal skyldes bevegelsesuskarphet har jeg vanskelig for å tro.

Endret av Oljens
Skrevet

Takk for svar, spesielt "Oljens".

Jeg har gjort forsøket med murstein før, og det viser seg at venstre siden er delvisute av fokus opp til blender på rundt 10. Deretter blir det omvendt - da begynner høyre side å bli uklar.

Jeg lurer på om dette kan ha noe med kamera å gjøre? i så fall, hva?

Skrevet

Klarer også å skarphetsproblemet. Har du testet med annet objektiv da? Hvis problemet kun oppstår med dette objektivet er det jo ikke kameraet sin feil vil jeg tro. Uansett er det en naturlig måte å starte feilsøkingen på for meg. Bytt ut en av to mulige syndere, så har du isolert problemet til en av de. Lykke til og keep us posted... Dette objektivet er mange interessert i :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei, ser på bildene dine at det er en del flare. Bruker du filter? I såfall prøv å ta en serie med testbilder uten filteret, det kan vise seg at filteret ditt ikke er "verdig" L-objektivet ditt (som forøvrig skal være et av canons skarpeste Zoom objektiver).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...