Gå til innhold

3 vifter à 80x80mm + 1 kjøler & vifte til CPU


Torbjørn.

Anbefalte innlegg

Min AMD XP 2000+ ligger på rundt 54 grader i idle. Dette er kurant, men vil likevel øke kjølingen i systemet mitt.

 

Har planer om å montere 2 80x80mm vifter nede framme i kabinettet, og 1 80x80mm oppe bak. Disse 3 viftene trenger ikkje være veldig effektive, gjerne litt stille. Noen forslag på vifter?

 

I mitt Raidmax-kabinett ( http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=FU7798GW ) er det ingen "luftehull" fremme, foran viftene. Eneste vei ut er et hull som går ned på innsiden av frontdekselet, og ut under frontdekselet. Vil tro at hullet er forsåvidt stort nok for å dra inn tilstrekkelig luft for to vifter. Noen som vet om det går bra med to vifter foran, i et kabinett som ikkje har direkte luftehull rett ut?

 

Har en CoolerMaster vifte/kjøler til 139kr sittende på CPU'en min. Vurderer å skifte denne ut med en bedre vifte og kjøler. Hvilken vifte er mest støysvak, samtidig som den effektivt transporterer varmen bort?

 

Et siste spr, korleis kobles disse 80x80mm viftene på PSU'en?

 

Dette ble 4 lange spr, setter pris på all seriøs hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen forslag på vifter?

Papst-vifter kan anbefales, og gjerne med f.eks Sunbeam Rheobus, så kan du justere hastighet/støynivå etter behov. Har denne kombinasjonen selv og er fornøyd.

I mitt Raidmax-kabinett er det ingen "luftehull" fremme, foran viftene.

Det er ikke bra hvis det ikke er skikkelig tilgang på luft for viftene. Det burde være godt med luftehull rett foran viftene for best resultat.

Har en CoolerMaster vifte/kjøler til 139kr sittende på CPU'en min. Vurderer å skifte denne ut med en bedre vifte og kjøler. Hvilken vifte er mest støysvak, samtidig som den effektivt transporterer varmen bort?

Selv har jeg en Swiftech-kjøler til min P4, du får dem til Socket A også. Den beste kombinasjonen med luftmengde/støy får du nok med en 120mm vifte. Selv har jeg bestilt en Titan alu + funnel. Igjen kan du koble på rheobusen for å dempe støyen når du ikke trenger så mye kjøling.

Et siste spr, korleis kobles disse 80x80mm viftene på PSU'en?

Med de kontaktene som står på viftene, kan de kobles rett på hovedkortet på samme måte som CPU-vifta. For å koble på PSU trenger du overganger.

 

PS: Du har for stor avatar, maks størrelse er 50x50 pixels

Lenke til kommentar
Jeg har en omdanner fra 80mm - 120mm men det blåser ikke så mye mer som en skulle tru det blit en god del mer motstan..

 

Men du behøver ikke kjøre 120mm vifta like raskt som 80mm vifta for å flytte en gitt mengde luft, trass litt motstand i funnelen tror jeg du får det mer støyfritt :)

Lenke til kommentar

I mitt Raidmax-kabinett ( http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=FU7798GW ) er det ingen "luftehull" fremme, foran viftene. Eneste vei ut er et hull som går ned på innsiden av frontdekselet, og ut under frontdekselet. Vil tro at hullet er forsåvidt stort nok for å dra inn tilstrekkelig luft for to vifter. Noen som vet om det går bra med to vifter foran, i et kabinett som ikkje har direkte luftehull rett ut?

jeg har ett lianli pc6099B kabinett som heller ikke har viftehull foran men under fronten slik som du beskriver, og der kan jeg si at det kommer mer enn nok luft, selv om det sitter ett stort filter foran, ihvertfall så lenge du skal ha rolige vifter og ikke noe delta eller vantec eller hva annet det måtte være som flytter like mye luft som ett helikopter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...