Gå til innhold

2 med ulik religion møtes...


Anbefalte innlegg

En liten tanke kom over meg i dag, etter at en religiøs folder var lagt under vindusviskeren på bilen min i dag.

 

Jeg ser for meg 1 muslim og 1 kristen. Disse tror på hver sin gud, og er like fanatiske overfor sin tro. 1 av de må ta feil, da det ifølge religionene deres bare er en gud.

 

Siden begge er like fanatiske, selv om den ene tror på en oppdiktet gud, er det da ikke like sannsynlig at begge kan ta feil? Det er jo tydelig at fanatisme kan opparbeides selv om guden de tror på ikke eksisterer.

 

Bare en liten tanke som slo meg, som jeg hadde lyst til å få skrevet ned... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et sånt spørsmål som for meg motbeviser religion. Tro er helt basert på oppdragelse og det sosiale rundt deg; er du født hos en kristen familie i U.S.A blir du oppdratt kristent og sammen med det kristne samfunnet blir du mest sannsynelig en troende kristen. Du kan si akkurat det samme om en person som blir oppdratt med Islam som utgangspunkt, denne personen blir mest sannsynelig en muslim.

 

Du kan bruke det om og om igjen med f.eks. Hinduisme og Buddhisme. Det er også tidsspørsmål; du ville mest sannsynelig ha trodd på Zevs om du ble oppdratt i Hellas i antikken.

 

Derfor; begge gudene oppstod fra menneskelig fantasi og begge to tar (for meg) feil.

Endret av H-e-l-l-o
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...