Gå til innhold

Oktoberfest - sverrelerre D40 & sigma 30mm 1,4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for fine tilbakemeldinger :)

 

Fine bilder. Det fra 7. okt var veldig spesielt, likte det veldig godt! Tror det vil gjøre seg bra i S/H også!

 

Enig i at bildet gjør seg i svart-hvitt, men jeg liker egentlig den kraftige blåfargen på himmelen i bakgrunnen, så jeg valgte å beholde bildet i farger...

Lenke til kommentar

Fint bilde sverrelerre. Har selv knipset et par bilder av disse, men det er en god stund siden nå. Flott at du ikke har fått med noe av omgivelsene. Ideellt sett kunne du hatt enda mindre blender (de bakerste er ikke helt innenfor fokusplan). I s/h hadde det bare blitt grått og platt tror jeg (blå himmel blir sjelden bra i s/h)

Lenke til kommentar

Hei!

Synes du har fått fram mange flotte bilder. Enig i at dette er et flott tiltak - fotoaktiviteten har økt og mitt eneste problem er å få balansert tidsforbruket litt ift. jobb, kone og unger!

 

Jeg synes spesielt at bildet ditt fra 7.10 er flott. Blir på en måte abstrakt med flotte linjer og fine farger. En S/H-versjon med kraftige kontraster kunne sikkert også gjort seg, men jeg forstår at du valgte fargeversjonen. Når det gjelder polaris.filter så har jeg ikke allverdens erfaring selv. Det viktigste er nok å prøve seg fram også her, og du skal vel delvis se endringene i søkeren når du vrir på filteret.

Lenke til kommentar
Ideellt sett kunne du hatt enda mindre blender (de bakerste er ikke helt innenfor fokusplan).

Helt enig med deg her, jeg burde ha gått ned til ihvertfall f/8. Men, men, jeg lærer noe nytt om foto hele tiden, og lærepengen her er vel: ta flere bilder, sjekk bildet på lcd og juster...

 

Når det gjelder polaris.filter så har jeg ikke allverdens erfaring selv. Det viktigste er nok å prøve seg fram også her, og du skal vel delvis se endringene i søkeren når du vrir på filteret.

Ja, det virker som om det ikke er mer hokus pokus enn det. Jeg synes det ofte gir gode resultater, men det er lett å overdrive også, slik at effekten blir helt unaturlig.

Lenke til kommentar
Ideellt sett kunne du hatt enda mindre blender (de bakerste er ikke helt innenfor fokusplan).

Helt enig med deg her, jeg burde ha gått ned til ihvertfall f/8. Men, men, jeg lærer noe nytt om foto hele tiden, og lærepengen her er vel: ta flere bilder, sjekk bildet på lcd og juster...

 

Husker du forresten hvilken du fokuserte på? Du er klar over at man for optimal forgrunn til bakgrunn skaprhet må fokusere ca 1/3 inn i motivet?

:)

Lenke til kommentar

Tror jeg fokuserte på dykkeren øverst til høyre.

Du er klar over at man for optimal forgrunn til bakgrunn skaprhet må fokusere ca 1/3 inn i motivet?

Sakser fra wikipedia:

"The DOF beyond the subject is always greater than the DOF in front of the subject. When the subject is at the hyperfocal distance or beyond, the far DOF is infinite; as the subject distance decreases, near:far DOF ratio increases, approaching unity at high magnification. The oft-cited “rule” that 1/3 of the DOF is in front of the subject and 2/3 is beyond is true only when the subject distance is 1/3 the hyperfocal distance."

Er forsåvidt klar over dette, men er nok ikke helt bevisst det når jeg fotograferer... Hyperfokal avstand står forøvrig for meg som en noe ullen greie, får ikke helt grep på det.. Men antar at denne regelen gjelder i de fleste sammenhenger.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle følge haakonts' eksempel og linke til picasa-mappa hvor jeg legger ut litt flere oktoberfestbilder, bla. de som ikke klarte "cuten" :)

Mappen finner du her.

 

Jeg er jaggu ikke sikker på om du legger ut de riktige bildene her ;) Synes for eksempel at dykkerne i sort/hvitt fungerte overraskende bra. Mange særdeles bra bilder blant de "ikke antatte". Moro å få se disse!

 

Håkon

Lenke til kommentar
Jeg er jaggu ikke sikker på om du legger ut de riktige bildene her wink.gif Synes for eksempel at dykkerne i sort/hvitt fungerte overraskende bra. Mange særdeles bra bilder blant de "ikke antatte". Moro å få se disse!

 

Håkon

Takk for det:-) Dessverre har alle de gode bildene en tendens til å klumpe seg sammen på de samme dagene, så det har hendt jeg sitter med 3-4 bilder jeg føler er relativt gode den samme dagen. Andre dager har det vært heller stusselig... Dykkerbildet i sort-hvitt har blitt diskutert før, det var en tough call :hmm:

 

Bildet av kirken var også særs fint. Litt tett i toppen, men med tanke på at fastoptikk gir begrensede muligheter så var dette helt ok.

Bildet er av Torshov kirke, det var nesten umulig å ta bildet med 30mm, jeg tok minst 5-6 bilder med eksponeringer på drøye 15 sek før jeg var noenlunde fornøyd... Det kan av og til være rimelig frustrerende med kun en brennvidde, men jeg er jo også veldig fornøyd med sigmaen min med f/1.4, så foreløpig sitter den på hele tiden :cool:

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...