Gå til innhold

Nytt speilrefleks (maks 10k)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter et nytt kamera, og titter litt på speilreflekskameraer ettersom jeg har gått litt lei av kompaktkameraene. Jeg har vært mye rundt på nettet, og lest bøttevis med anmeldelser av forskjellige kameraer, uten at jeg helt klarer å bestemme meg. Foreløpig frister Nikon D300 sitt kamera selv om det er over min kostnadsramme, men andre kameraer kan også være aktuelle.

 

Det som betyr noe for meg er:

- Mulighet til å ta gode bilder i mørke lysforhold

- God autofokus, selv om god manuell fokus kan være ok

- God fargebalanse

- Kvalitet og driftssikkerhet

 

Bonus:

- Lang levetid, som man kan "bygge på" med tiden

- Ikke alt for dyrt dykkerskall

 

Ikke så viktig:

- Overgode zoomfunksjoner

- 1000 innstillingsmuligheter (da jeg ikke er noen proffotograf)

- "Merkevarer"

 

Jeg er klar over at D300 prises over det jeg er villig til betale, med tanke på hvor ofte jeg bruker det. Spørsmålet blir derfor: hvor lang tid må jeg vente før kameraet er i min prisklasse (med basic linsesett), evt. som brukt? Og er det alternativer som bør være like gode for mitt bruk? Bør jeg stikke til (glem reisekostnader) USA og satse på at jeg ikke blir stoppet i tollen?

 

Naturlige bruksområder:

- Portrettbilder

- Familiefotografier og i sosiale lag

- Utebilder i varierende vær, da primært landskap og sport

- (Under vann ned mot 30m)

 

Takk :)

 

*edit: skriveleif

Endret av Amothz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske mange av disse kriteriene dine går mer på glasset forran kamera enn på selve kamera. Men du kommer IKKE til å få ett speilrefleks med undervannskappasistet for noe som ligner 10000kr, ei heller 20000 samlet, tør jeg påstå.

 

For mer tips ang. undervannsfotografering og DSLR, sjekk her: http://www.digifish.nl/en/tips/compact_or_slr.html

 

 

Jepp, Riggen beskrevet her blir omtalt som "ekstremt kompakt" ;)

http://www.marine-cameras.com/digital/SLR/d200.htm

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Dersom du skal få D300 til 10000 med objektiv så må du nok vente nokre år. Du har gått lei av kompaktkamera seier du, vil det seie at du ikkje har brukt dslr noko særlig før?

 

I såfall fins det veldig mange trådar om litt mindre, enklare og billigare kamera på forumet.

Mykje av "krava" dine kjem like mykje eller meir anna på kva type optikk du har, og eg trur nok du ville blitt skuffa over sjølv D300, dersom optikken du skulle bruke på det ikkje var god nok. (Noko den nok ikkje vil vere, hvis du ikkje legg eindel pengar i den)

 

Mitt tips vil vere å gå for eit litt billigare kamera, finne eit system som passar for deg, og få deg noko ok eller bedre optikk og putte på kameraet. Kamera kan du skifte ut etterkvart, men har du kvalitetsoptikk så varer denne gjerne lenger enn opptil fleire hus.

Lenke til kommentar

Det at folk bruker optikk fra 60-70-80-90 tallet ennå burde vel tilsi det ja ;)

 

Selv har jeg D200 (10000kr), men optikken (jeg har planlagt å kjøpe så fort jeg får spart opp litt) kommer vel på ca 20000kr. D.v.s. to ganger prisen på huset. - Det burde fortelle deg litt om viktigheten av glasset kontra hus på SLR...

 

Tror jeg hadde vært fornøyd med ett D80 også, så huset står det ikke på her i huset (selv om jeg er meget fornøyd med D200).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

ISO egenskapene til Kamera har naturligvis endel og si, men også maks blenderåpning på objektiv har vesentlig å si (jo større blenderåpning er maks på objektiv, jo lavere ISO verdi klarer du å komme unna med). Selvsagt, i enkelte tilfeller så hjelper det ikke om du har begge deler, og da må du til med stativ og greier :)

Lenke til kommentar

For å si det slik; du trenger IKKE D200, eller noe sånt.

Du vet ganske klart ikke hva som er hva på ett kamera engang.

 

Tror jeg ville satsa på noe som feks; Canon 400D + 50mm 1,8 / 1,4 eller Nikon D80 med samme objektiv.

 

Bruker selv D80, og kan vel sies at jeg er over gjennomsnittlig kravstor bruker.

D80 har jo t.o.m samme bildebrikke som D200, bare litt mindre mpx ^^

Lenke til kommentar
For å si det slik; du trenger IKKE D200, eller noe sånt.

Du vet ganske klart ikke hva som er hva på ett kamera engang.

 

Tror jeg ville satsa på noe som feks; Canon 400D + 50mm 1,8 / 1,4 eller Nikon D80 med samme objektiv.

 

Bruker selv D80, og kan vel sies at jeg er over gjennomsnittlig kravstor bruker.

D80 har jo t.o.m samme bildebrikke som D200, bare litt mindre mpx ^^

9607096[/snapback]

 

D40 har også samme bildebrikke, men "bare" 6 megapixel.

 

Jeg skal kjøpe D40 som førstegangs dslr-bruker, og satser heller på å kjøpe bra optikk.

 

Kamera + objektiv + minnebrikke + veske = blir fort dyrt.

Lenke til kommentar

D40x og D80 deler samme bildebrikke - det samme gjør D40, D50 og D70 - men alle har ulik signalbehandling.

 

Det er videre antatt (men, meg bekjent aldri bekreftet fra offisielt hold) at brikken fra D40/D50/D70 er den samme som sitter i alle 6Mp dslr fra Pentax, Samsung og KM, og at 10Mp-brikken fra D40x/D80 er den samme som i alle 10Mp dslr fra Pentax, Samsung og Sony.

 

Bildebrikken i D200 er "unik", men de fleste tror at det bare er en spesiell variant av 10Mp-bildebrikken. Den har fire i stedet for to kanaler for A/D-konvertering, og derfor klarer D200 5 bps.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg er på utkikk etter et nytt kamera, og titter litt på speilreflekskameraer ettersom jeg har gått litt lei av kompaktkameraene. Jeg har vært mye rundt på nettet, og lest bøttevis med anmeldelser av forskjellige kameraer, uten at jeg helt klarer å bestemme meg.

 

9604474[/snapback]

 

 

Hei!

 

Slik er det med meg også.

 

Jeg er ute etter et kamera med en god normalzoom til alt-mulig-bruk. Jeg tar nesten alle mine bilder i zoomområdet mellom 28-100mm. Jeg tenkte først på nikon d80, men siden det ikke hadde bildestabilisering og kitobjektivet ikke var så veldig lyssterkt, så har jeg blitt usikker på dette. Jeg tar en del bilder ute i dårlig lys.

 

Så havnet jeg på Olympus e-510 med 14-54mm 2,8 objektiv. Men prisen på dette ble jo så høy at jeg nesten like gjerne kunne kjøpe et canon 40d med 17-85mm kitobjektiv, så nå lurer jeg litt på dette også.

 

Og om 17 dager kommer den nye olympusen. Kanskje er den et enda bedere kjøp?

 

Det er neimen ikke lett å velge.

Lenke til kommentar

Kjøp et Olympus E-410. Koster ca 5.500 med kit-objektiv. Hvorfor du skal kjøpe nettopp dette til undervannsbruk er 3 gode grunner.

1 - det er fysisk lite og lett. Mindere å "bale" med under vann.

2 - det har "live view" som letter fotografering under vann siden du slipper bruke den optiske søkeren.

3 - Olympus Undervannshus PT-E03 kan kjøpes for ca 8.500,- noe som faktisk er billig for UV-hus til dSLR. Vantett til 40m.

Lenke til kommentar
Kjøp et Olympus E-410. Koster ca 5.500 med kit-objektiv. Hvorfor du skal kjøpe nettopp dette til undervannsbruk er 3 gode grunner.

1 - det er fysisk lite og lett. Mindere å "bale" med under vann.

2 - det har "live view" som letter fotografering under vann siden du slipper bruke den optiske søkeren.

3 - Olympus Undervannshus PT-E03 kan kjøpes for ca 8.500,- noe som faktisk er billig for UV-hus til dSLR. Vantett til 40m.

9611706[/snapback]

Fornuftig forslag. Hadde jeg valgt et slr til undervannsbruk, så hadde det garantert vært et med liveview. Jeg mener ikke at alt annet er tøys, men så lenge alternativet finnes så er det klart bedre enn kun optisk søker. Man har tross alt ekstra avstand til okularet, og i tillegg så bruker man maske. Dette er nok en bruk som med dagens teknologi er direkte ulogisk å ikke velge liveview til.

Lenke til kommentar
D40x og D80 deler samme bildebrikke - det samme gjør D40, D50 og D70 - men alle har ulik signalbehandling.

 

Det er videre antatt (men, meg bekjent aldri bekreftet fra offisielt hold) at brikken fra D40/D50/D70 er den samme som sitter i alle 6Mp dslr fra Pentax, Samsung og KM, og at 10Mp-brikken fra D40x/D80 er den samme som i alle 10Mp dslr fra Pentax, Samsung og Sony.

 

Bildebrikken i D200 er "unik", men de fleste tror at det bare er en spesiell variant av 10Mp-bildebrikken. Den har fire i stedet for to kanaler for A/D-konvertering, og derfor klarer D200 5 bps.

9611319[/snapback]

 

Bildebrikken som sitter i D200 er helt lik som den som sitter i D40x/D80, bortsett fra at den har fire kanaler for seriebildehastighet. De fotografiske egenskapene er derimot nøyaktig de samme i alle 3 brikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...