Gå til innhold

hjelp jeg vil dimme!


Skribenten_

Anbefalte innlegg

Vel jeg svarte på planlagt innkalling til førstegangstjeneste der jeg sa jeg skulle studere. Da står det "Utfylt svardel kan resultere i utsatt førstegangstjeneste." Innkallingen vil jeg altså evt. motta senest to måneder før jeg skal møte, eller den ble innvilget og jeg får utsatt. Hva vil da nå skje på sivilstatus-fronten dersom jeg hopper av kurset jeg går på skolen nå? Må jeg bare vente og se? Er litt i ørska.

 

edit: fiks

Endret av Chris88
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er det så rart at ein får fengsel om ein nektar? Tenk viss alle skulle nekta? Då blir det vel slik SV vil ha det, handbakk om kva nasjon som skal styre landet.

 

EDIT::: Eg beklagar at eg bumpa tråden, eg såg ikkje at tråden var gammal, moderator kan slette innlegget.

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Er det så rart at ein får fengsel om ein nektar? Tenk viss alle skulle nekta? Då blir det vel slik SV vil ha det, handbakk om kva nasjon som skal styre landet.

 

EDIT::: Eg beklagar at eg bumpa tråden, eg såg ikkje at tråden var gammal, moderator kan slette innlegget.

 

Ja, tenk hvis alle nekta? Det ville ikke skjedd en dritt. Kanskje et par latterlige befal som blir arbeidsløse under øvelsen..

Lenke til kommentar
Er det så rart at ein får fengsel om ein nektar? Tenk viss alle skulle nekta? Då blir det vel slik SV vil ha det, handbakk om kva nasjon som skal styre landet.

 

EDIT::: Eg beklagar at eg bumpa tråden, eg såg ikkje at tråden var gammal, moderator kan slette innlegget.

Det er alltid noen som vil dra inn i militæret, så det at alle hadde nektet er ikke noen aktuell problemstilling. Det er cirka like usannsynlig som at alle skulle ville inn. Folk er forskjellige, noen passer i militæret og andre gjør det ikke.

 

Å prøve å tvinge inn folk som verken er motiverte eller psykisk egnet til tjenesten vil bare svekke forsvaret.

Lenke til kommentar

Er tjeneste dyktig, og jeg har muligheten til å bli innkalt til førstegangs tjeneste(når enn dette er). Si jeg blir innkalt, er det noe jeg kan gjøre når jeg møter opp for å kanskje bli sendt hjem igjen etter en kort stund? altså dimme?

 

Skulle ønske jeg gjorde litt research for hva en kunne si på sesjon for å ikke bli tjeneste dyktig, var irritert etter at jeg snakket med legen der, har jo lest om utallig ting man kunne si til legen for å slippe nå i ettertid.

Så hva kan en nå gjøre for å slippe militæret når man alt er tjenestedyktig?

 

Edit: Når en er på førstegangs tjeneste, er det mulig å være skikkelig vanskelig ovenfor de som bestemmer der? f.eks nekte at man ikke vil gjøre ting man bli bedt om, si at man ikke har det bra der, evt. har de lege(r.)/psykolog(er) der man kan gå å prate med for å prøve å slippe unna/dimme?

 

Edit2: Og er det en sjanse for at jeg ikke blir innkalt i det hele tatt? altså at man slipper unna selv om man er tjenestedyktig?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Er det så rart at ein får fengsel om ein nektar? Tenk viss alle skulle nekta? Då blir det vel slik SV vil ha det, handbakk om kva nasjon som skal styre landet.

 

EDIT::: Eg beklagar at eg bumpa tråden, eg såg ikkje at tråden var gammal, moderator kan slette innlegget.

Det er alltid noen som vil dra inn i militæret, så det at alle hadde nektet er ikke noen aktuell problemstilling. Det er cirka like usannsynlig som at alle skulle ville inn. Folk er forskjellige, noen passer i militæret og andre gjør det ikke.

 

Å prøve å tvinge inn folk som verken er motiverte eller psykisk egnet til tjenesten vil bare svekke forsvaret.

Aktuell problemstilling eller ei, det handlar vel om prinsipp?

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke behovet for å konstruere prinsipper for problemstillinger som ikke er aktuelle. Dessuten har man vel i stor grad gått bort fra å la politikk bestemmes av prinsipper, og heller begynt å basere dem på de aktuelle forholdene. Å kaste folk i fengsel på prinsipp er ikke noe godt alternativ, verken for individet eller samfunnet.

 

Personlig synes jeg at det er et overgrep mot et lands innbyggere å kaste dem i fengsel, kun fordi de ikke vil sløse bort et år av livet sitt på en diskriminerende ordning som ikke lenger har livets rett.

Lenke til kommentar

Viss ordninga er diskriminerande, så kan ein heller gjere noko med det, t.d å la ordninga verte kjønnsnøytral, og då vert det sjølvsagt ein større del som ikkje kjem med. Eg er meir for å gjere forsvaret til ein plass for alle enn å ha forsvaret slik som det er, og mange som mislikar det.

 

Då vil det jo vere lettare å sleppe. Men så lett som at ein berre ikkje gidd, det syns eg faktisk ikkje det bør vere. Om ein er lite motivert eller er lite psykisk egna, så kan ein vel få legeattest på det, i alle fall om ein er lite psykisk egna. Motivasjon? Eg kan ikkje med sikkerheit seie at alle i klassen min er supermotiverte til å gå på skule, men vi kan ikkje innføre valfri grunnskule av den grunn.

Lenke til kommentar
Viss ordninga er diskriminerande, så kan ein heller gjere noko med det, t.d å la ordninga verte kjønnsnøytral, og då vert det sjølvsagt ein større del som ikkje kjem med. Eg er meir for å gjere forsvaret til ein plass for alle enn å ha forsvaret slik som det er, og mange som mislikar det.

Det ligger i forsvarets natur at mange personer aldri kan passe inn. Det er et sted hvor man lærer seg å utøve vold, og å drepe andre mennesker. Det er et sted hvor man har liten/ingen kontroll over egen livssituasjon.

 

En såpass viktig institusjon som forsvaret burde fokusere på de mest motiverte og de mest kvalifiserte, ikke å være en inkluderende institusjon.

 

Då vil det jo vere lettare å sleppe. Men så lett som at ein berre ikkje gidd, det syns eg faktisk ikkje det bør vere. Om ein er lite motivert eller er lite psykisk egna, så kan ein vel få legeattest på det, i alle fall om ein er lite psykisk egna. Motivasjon? Eg kan ikkje med sikkerheit seie at alle i klassen min er supermotiverte til å gå på skule, men vi kan ikkje innføre valfri grunnskule av den grunn.

Grunnskole og militærtjeneste er noe som ikke er helt sammenliknbart av flere grunner.

 

For det første er du ikke myndig i grunnskolealder, og dermed kan tvang rettferdiggjøres. En 5/6-åring har ikke nok innsikt til å kunne se konsekvensene av sine egne valg, men det har (forhåpentligvis) de som er 18+. Altså er en myndig person istand til å velge hva som er riktig for seg selv.

 

For det andre er skole noe du gjør for egen utviklings del - det er et gode, mens militæret er noe du gjør for staten - altså en plikt.

Lenke til kommentar

Du meiner at dei ikkje skal vere ein inkluderane institusjon, nei. Sikkert det som er forskjelen mellom våre synspunkt.

 

Den samanlikninga, eg veit han var dårleg, men mange ville nok ikkje brydd seg så veldig om barna hadde insistert på å gå ut av skulen i 7. klasse.

 

Kan eg tolke det dithen at du er mot kjønsnøytralisering i forsvaret?

 

Skule går ein på både for staten og for deg sjølv.

Lenke til kommentar
Du meiner at dei ikkje skal vere ein inkluderane institusjon, nei. Sikkert det som er forskjelen mellom våre synspunkt.

 

Kan eg tolke det dithen at du er mot kjønsnøytralisering i forsvaret?

Jeg er for at mest kvalifiserte person skal få plassen, uavhengig av kjønn.

 

Skule går ein på både for staten og for deg sjølv.

Staten tjener også på det i det lange løp, ja.

Lenke til kommentar
Jeg er for at mest kvalifiserte person skal få plassen, uavhengig av kjønn.

Okey, her er eg og deg tydleg ueinige, greit nok det i og for seg, men eg trur vi har gått nok OT no, iogmed at dette var ein hjelpetråd for ein som ville dimme...

Fint om du sender meg PM om ting var uklare... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...