Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm i oppstart av XP-installasjon (LØST)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en maskin jeg just har satt sammen her, som jeg kjøpte brukt (mesteparten av delene).

 

Når jeg skal boote fra XP-CD-en min kommer det "kontrollerer maskinvare" og så blir skjermen svart. Slik står den i 20-30 sekunder og så slutter DVD-romen å tenke - fremdeles svart skjerm og pc som "kjører".

 

Jeg har ikke fått til å oppdatere bios enda, men strengt tatt bør jo ikke dette være nødvendig for en enkel windows xp installasjon!? Har flasha biosen også uten hjelp og prøvd å endre på diverse instillinger der inne.

 

Windows Vista Business funker frem til valg av harddisk'en hvor den ikke finner noen ting. På tross av at harddisken kommer opp i bios og greier å vise en dell-boot ting som jeg ikke har fått fjerna etter at den kom fra en dell for et år siden. Men den har vært brukt til XP og Vista i mellomtiden.

 

Videre har jeg prøvd et par forskjellige kit ram uten resultat.

 

Det er vel også verdt og nevne at den greier å loade Slax fra live CD og den finner harddisken, vet ikke om dette har noen betydning men?

 

 

Har noen erfart lignende? Evt. funnet en løsning?

 

Takker for alle svar! :)

Endret av stormx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, hårek!

 

Jeg har ikke installert linux på den, kun loadet slax fra CD-en for å se om det funka. Men jeg skal prøve å brenne en ultimat boot cd og gjøre som du sier allikevel, kansje jeg endelig får fjerna Dell-partisjonen på 39 MB som har irritert meg siden tidenes morgen :)

 

Poster oppdateringer løpende ;)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å slette MBR med programmene på bootCD'en men det kom bare opp et skjermbilde med en haug av farger og snåle tegn når jeg skulle gå inn i det :/ Men derimot prøvde jeg å bruke en annen harddisk, og det funka flott!

 

Så tusen takk igjen for tipset som førte til løsningen min :)

Lenke til kommentar

En enkel metode for å slette MBR er å bruke RAID kontrolleren. De fleste hovedkort har nå RAID innebygd.

 

I BIOS enabler man RAID på den kanalen hvor disken er tilkoblet. Så går man inn i RAID oppsett (F10) og velger Clear array. Da slettes MBR.

 

Har bare prøvd dette på nForce3 og nForce4, men antar det er ganske generellt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...