Gå til innhold

Stipendordningen? Hva mener dere?


Anbefalte innlegg

Jeg går VG2, og i år så har det blitt slik at alle får et såkalt utstyrsstipend uavhengig av foreldrenes inntekt. Dette utstyrsstipendet varierer fra linje til linje, alt etter hvor mye utstyr som trengs. Vi på allmenn for f.eks. 800 kr, mens idrett og byggfag (?) får 2800. Dette er forsåvidt greit nok.

 

Vi får også gratis bøker og PC-er, men allikevel gis det fortsatt bort vanlig grunnstipend til oss, som får gratis bøker og PC-er. Dette grunnstipendet kan komme opp mot 15000 fordelt 3-4 utbetalinger, og det sier seg jo selv at dette egentlig er ganske unødvendig? Jeg blir så lei av å høre "Yess, i dag skal jeg kjøpe masse nye klær/nye spill/drikke for 1000 spenn, siden jeg får stipend i dag".

 

Det er som regel dette stipendet brukes på, og jeg vil påstå at dette er ganske så bortkastede penger som kunne blitt brukt på en haug av nyttige ting. Hva er deres mening om dette?

 

(Stipend var jo selvfølgelig mye mer nødvendig før, når man måtte kjøpe bøkene sine selv, selv om det også da ble veldig mye penger til overs, etter min mening)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg er enig, tror egentlig ikke folk som bor hjemme trenger stipend lengre.

Jeg går 1VGS og fikk 16.300, i motsetning til endel andre som fikk 21.300,-


Mamma betyalte alt jeg trengte til og gå bygg og anleggsteknikk, så da sitter jeg igjen med hele stipendet til ingen ting tongue.gif

9593702[/snapback]



Det må da være noe feil med stipendordningen om moren din har råd til å betale for det du trenger, men at du likevel får et såpass stort stipend? Enten det, eller så har hun ikke råd, i hvilket tilfelle det er deg det er noe feil med, som ikke bruker det du har fått på det det som er meningen. Er ikke poenget med å gi forskjellige summer (eller avslag) at de som trenger det, skal få, mens de som ikke gjør det, ikke skal?
Lenke til kommentar

På en måte er jeg enig med deg TS, på en annen måte ikke! For visst disse studentene da hadde stått uten stipend. Vil det da si at de hadde 0kr å leve for? Da tanker jeg ikke direkte mat og klær. For de fleste får det av sine foreldre! Men hva med den buksa man bare må ha for å være kul som ikke mamma vil betale for, eller å gå å spise på mcdonald, eller da feste i helgene! Har man ikke penger har man som oftes heller ikke råd til å være sosial, er du ikke sosial får man som oftes få venner, og det resulterer igjen i at man kanskje ikke trives så godt og skolen blir vanskelig. Dette gjelder selvføgelig ikke alle. Men jeg mener at de har godt av å få litt, kanskje ikke så mye som mange får, men litt så får de selv disponere pengene som de vil!

Lenke til kommentar

Om du mener det trengs stipend til ting som ikke er skole-relaterte, så blir det en annen sak.

 

Edit: en annen ting som er rart med stipendordningen i VGS er at det er så stor forskjell på om foreldrene bor sammen eller ikke. Forskjellen på om foreldrene bor sammen, med stipendsøkeren, eller om stipendsøkeren bor sammen med en forelder og en steforelder, for eksempel, kan være forskjellen mellom å ikke få stipend og å få stipend på mange tusen. Hvorfor er det slik, egentlig?

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
På en måte er jeg enig med deg TS, på en annen måte ikke! For visst disse studentene da hadde stått uten stipend. Vil det da si at de hadde 0kr å leve for? Da tanker jeg ikke direkte mat og klær. For de fleste får det av sine foreldre! Men hva med den buksa man bare må ha for å være kul som ikke mamma vil betale for, eller å gå å spise på mcdonald, eller da feste i helgene! Har man ikke penger har man som oftes heller ikke råd til å være sosial, er du ikke sosial får man som oftes få venner, og det resulterer igjen i at man kanskje ikke trives så godt og skolen blir vanskelig. Dette gjelder selvføgelig ikke alle. Men jeg mener at de har godt av å få litt, kanskje ikke så mye som mange får, men litt så får de selv disponere pengene som de vil!

9593775[/snapback]

 

Ser problemstillingen, men skolestipendet skal brukes til skolerelaterte saker. Man trenger faktisk ikke dyre klær for å se bra ut, og hvis det er slik så er det holdningene som må gjøres noe med.

 

Vi hører jo mye om merkepress, men selv har jeg aldri opplevd noe av det, til tross for at jeg har bodd steder hvor merke blir sett på som viktig, men skjønner uansett at noen føler at de "må" ha merkeklær for å være "kul".

 

Poenget mitt er at det er stipendordningen det er noe veldig galt med når så mye penger kan brukes til alt mulig annet.

 

EDIT: Angående merkepress så er vel det egentlig størst på ungdomsskolen, og i den perioden. De aller fleste er blitt litt mer voksne når de kommer over til vgs.

Endret av HKoN-
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er enig, tror egentlig ikke folk som bor hjemme trenger stipend lengre.

Jeg går 1VGS og fikk 16.300, i motsetning til endel andre som fikk 21.300,-


Mamma betyalte alt jeg trengte til og gå bygg og anleggsteknikk, så da sitter jeg igjen med hele stipendet til ingen ting tongue.gif

9593702[/snapback]



Det må da være noe feil med stipendordningen om moren din har råd til å betale for det du trenger, men at du likevel får et såpass stort stipend? Enten det, eller så har hun ikke råd, i hvilket tilfelle det er deg det er noe feil med, som ikke bruker det du har fått på det det som er meningen. Er ikke poenget med å gi forskjellige summer (eller avslag) at de som trenger det, skal få, mens de som ikke gjør det, ikke skal?

9593747[/snapback]


Mamma er lærer, tjener 400.000,- i året, det er ganske mye.
Derfor mener jeg det er feil at jeg får så mye penger..
Det er kjekt med penger, men jeg synes jeg får penger på feil grunnlag tongue.gif
Lenke til kommentar

Jeg mener stipendordningen er helt feil, jeg går VK2 nå, altså utenfor kunnskapsløftet. Vi må kjøpe alle bøkene våre, fikk kjøpt en del brukt, men måtte også kjøpe noen nye bøker. Siden mamma og pappa bor sammen og har normal inntekt får jeg ingenting i stipend. Jeg tror ikke det er sånn at alle som har "rike" foreldre har fri tilgang til lommeboken, og de med "fattige" foreldre må betale alt selv. Så jeg syns ihvertfall det er feil at de nå får gratis bøker, utstyrsstipend og i tillegg ekstra stipend utifra foreldres inntekt.

Lenke til kommentar

Hvordan i helsike greier dere å få så masse penger?

 

Jeg går selv Vg2, og har hybel der jeg går på skole. Fikk 800kr i utstyrstipend (noe som alle får), og får ca. 3160kr i måneden. Hybelen er relativt billig, 2500kr, noe som gir meg 660kr til overs for mat osv. Jeg synes ikke akkurat der er for mye penger...

 

Så dere som får masse penger og ingen utgifter, slutt og klag og nyt livet :D

(eller send litt penger til fattige land, som trenger dem).

 

PS: Burde egentlig ikke syte jeg heller, for det er mange, mange folk som har det mye værre enn oss...

Lenke til kommentar
På en måte er jeg enig med deg TS, på en annen måte ikke! For visst disse studentene da hadde stått uten stipend. Vil det da si at de hadde 0kr å leve for? Da tanker jeg ikke direkte mat og klær. For de fleste får det av sine foreldre! Men hva med den buksa man bare må ha for å være kul som ikke mamma vil betale for, eller å gå å spise på mcdonald, eller da feste i helgene! Har man ikke penger har man som oftes heller ikke råd til å være sosial, er du ikke sosial får man som oftes få venner, og det resulterer igjen i at man kanskje ikke trives så godt og skolen blir vanskelig. Dette gjelder selvføgelig ikke alle. Men jeg mener at de har godt av å få litt, kanskje ikke så mye som mange får, men litt så får de selv disponere pengene som de vil!

9593775[/snapback]

Det som skjer nå er jo at du skaper dette klasseskillet! De som får stipend er med på dette, de som ikke får det de får ikke være med.

 

De fleste jeg kjenner som har stipend bruker det til rent forbruk, ikke skole.

Lenke til kommentar

Sløsingen av stipend gjør meg egentlig litt kvalm. Gi ungdommer gratis skolemateriell og senk stipendet til maks 400 kr mnd.

 

Har en kompis som mottar over 20 000 i året. Han bruker 1500 av dette på skolebøker. Resten er bare en ekstra inntekt itillegg til den brukbare jobben med inntekt på 5-6000 i mnd.

 

Jeg har forstått at dette stipendet liksom skal hjelpe de stakkars ungdommene med skilte foreldre siden de får så lite av foreldrene sine.. Er det mange normale gifte foreldre som betaler skolemateriell og gir ungdommene sine 15 000 i året i tillegg?

 

Hvorfor har jeg mye dårligere økonomi enn kompisene mine med skilte foreldre?

Endret av Majestixx
Lenke til kommentar
Sløsingen av stipend gjør meg egentlig litt kvalm. Gi ungdommer gratis skolemateriell og senk stipendet til maks 400 kr mnd.

 

Har en kompis som motar over 20 000 i året. Han bruker 1500 av dette på skolebøker. Resten er bare en ekstra inntekt itillegg til den brukbare jobben med inntekt på 5-6000 i mnd.

9602540[/snapback]

Der har du staten vet du, som bruker masse penger på feil ting!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...