Gå til innhold

Audigy1 vs. Audigy 2


Anbefalte innlegg

Det var ikke meninge å tråkke noen på tærne, påberope meg masse peil eller skryte av mine DALI- høyttalere. Det har jeg tydeligvis gjort, det beklager jeg.

 

I de fleste hjem jeg vanker står det komplette stereoanlegg til 4- 5 tusen. Det er greit, det er det folk har bruk for, og de synes det låter fint. Med bakgrunn i dette trodde jeg at mitt anlegg er litt bedre enn det folk flest har, og dermed egnet til å høre evt. forskjell på audigy 1 og 2. Jeg vet godt at det går an å bruke mye mere penger på HiFi. Det er tydelig at jeg igjen har feil som drister meg til å mene noe om dette.

 

Andynor og scirocco- hvordan skal jeg formulere meg slik at det blir godkjent? Jeg mener fortsatt at det ikke har noen hensikt å bytte ut audigy 1 med 2 til vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke meningen å rakke ned på din mening. Tenkte bare at hvis du virkelig vil finne ut hvilke av de to lydkortene som er best, vil kanskje de høytalerne bli en feilkilde. Og kanskje (..) har du en forsterker mellom høytalerne og lydkortet. Da vil vel også forsterkeren ha noe å si?

Dessuten er lyd subjektivt, og en blindtest hadde vært interessant.

Jeg tror heller ikke det er noen voldsom forskjell på kortene.. lydmessig

Lenke til kommentar

www.digit-life.com har tester av Audigy1, Audigy2 og Terratec DMX 6 Fire + andre mindre relevante kort.

Audigy2 er helt klart bedre enn Audigy1 når der gjelder lydkvalitet. Spørsmålet er om du vil merke forskjellen på ditt anlegg og om det dermed er verdt kostnaden.

Du merker forskjell på nesten hvilket som helst anlegg som koster mer enn et par tusen eller et hvilket som helst headset til mer enn et par hundre kroner.

Lenke til kommentar

Ingen som har en test av audigy2 platinum ex da? Har audigy1 utgaven av dette kortet og lurer på om jeg skal gidde å oppgradere, spesielt siden lydkortet stort sett brukes til å høre på mp3 og kanskje en og annen dvd lastet ned fra nettet. Til alt annet bruker jeg en stasjonær dvd-spiller. Når det gjelder spill støtter audigy kortene verken EAX eller DD encoding gjennom S/PDIF, så der er kortene allikevel ubrukelige.

Lenke til kommentar

Audigy 2 er bare det Creative lovte til Audigy. Men det er jo fin måte å svindle folk på; Jukse litt med talla, rope høyt om lydkortets høye kvalitet, men så viser det seg at disse spesifikasjonene er så relative at forskjellene mellom en Ferrari og en gressklipper er mindre. Så kommer Creative (the savior..) og lanserer Audigy 2... Og det frekkeste av alt er at det egentlig bare er det samme lydkortet, men de har fiksa bittebittelitt på elektronikken og selvfølgelig nye drivere. Den såkalte DD dekodinga og støtte for DVD Audio har ingenting med maskinvaren å gjøre - det er bare crappy støtte gjennom driverne. Skal vedde på at Audigy 2 sine drivere ville fungert perfekt med Audigy, men det er umulig siden Creative har endret litt på firmwaren....

 

Jeg har selv Audigy, men jeg kommer iallfall ikke til å kjøpe Audigy 2. Jeg ville uansett ikke merket forskjell på mine høyttalere. Dessuten så er det etter mitt syn dumt å kjøpe lydkort innenfor samme generasjon hvis man allerede har ett. Da er det bedre å vente til neste generasjon med lydkort kommer.

Lenke til kommentar

Fikk så lyst på audigy2 platinum ex utgaven. Tror jeg kjøper den straks jeg får solgt audigy platinum ex kortet mitt. Noen som vil advare meg før jeg gjør kjøpet?

 

Og til Eradicator: Nå vet jeg ikke hvordan det Santa Cruz lydkortet er eller hva slags høytalere du har fra før. Så om det er noen vits å oppgradere eller ikke kan jeg ikke svare på. Men å skifte lydkort på en Dell maskin skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Det har vel ikke noe for seg å kjøpe Audigy 2 Platinum. Kan man ikke kjøpe Player og bruke "ekstratilbehøret" fra Audigy Platinum på dette? (Det kunne man i allefall fra Player! til Audigy)

 

Dette har jeg lurt på lenge. Kan du bekrefte dette på noen måte? Jeg har LiveDriveII sammen sb live! platinum (ikke 5.1). Det er jo fett hvis det går!!

Lenke til kommentar

Har du et skikkelig Hi-Fi anlegg (og er en skikkelig Hi-Fi entusiast som meg) ville jeg nok tenke på å bytte til Audigy 2.

 

Hadde selv en Audigy 1 og et anlegg fra Hi-Fi klubben til

90 000,-

Jeg hørte merkbar forskjell på lyden da jeg byttet fra

Audigy 1 til Audigy 2.

 

Har du vanlige PC-høyttalere ville jeg nok

beholdt det Audigy 1 kortet.

 

NB!

Jeg er ikke rik.

Det Hi-Fi anlegget har jeg vunnet (bare så det er sagt)

Lenke til kommentar
Dette har jeg lurt på lenge. Kan du bekrefte dette på noen måte? Jeg har LiveDriveII sammen sb live! platinum (ikke 5.1). Det er jo fett hvis det går!!

Nei det går nok ikke. Nye tilkoblinger i Audigy2 kortet. Desverre.

 

Noen som vet om dette går med Audigy1?

Leste et sted på forumet at dette skulle gå. Kan ikke gi deg noen bekreftelse desverre, prøv å søk litt på google (prøvde å søke på forumet, men fant ikke noe).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...