Gå til innhold

Vil CO2-terroristene komme?


Anbefalte innlegg

Det kan de nok ikke, og det er nok ikke det de tenker på heller. En slik bil hadde nok ikke vært kjøpt dersom de tenkte på dette.

 

Selger man slipper bilen ut hos noen andre. Kjøper man ny så går det mye søppel og CO2 i fremstillingen. Bør i ale fall kjøre minst mulig, og kanskje jobbe for miljøet på andre fronter.

 

Men jeg tror ikke det er det å ta vare på miljøet som ligger øverst i hjernen på de som kjøper sånne biler.

9603759[/snapback]

 

Men hva er poenget med disse askjonene dersom man ikke tror at man kan få folk til å endre holdninger?

 

Og dersom man kjører lite og jobber for miljø på andre fronter, fortjener man fortsatt å få tappa dekka?

 

Skjønner jo at det ikke finnes noen svar på dette, siden disse aksjonistene først og fremst erute etter å lage kvalm og ikke skape forståelse for miljøarbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener du altså at det er ok at man driver med hærværk på denne bakgrunnen?

 

Hvordan skulle det tatt seg ut om alle hadde begynt med hærværk på ting dem ikke liker?

 

Uavhengig av miljødebatten så mener jeg altså at disse metodene er forkastelige.

Uenig i bruk av milliarder til ny opera? Gjør herverk på operaen?

Uenig i Blitz-miljøet? Gjør herverk på Blitz?

Provosert av drosjesvindelen? Gjør herverk på alle drosjer?

Provosert av Nederlands narkotikapolitikk? Gjør herverk på ambassaden?

For mye innvandring? Gjør herverk på eiendom til innvandrere?

For stort sosialbudsjett? Kaste egg på alle som går inn på et sosialkontor?

 

Er det virkelig et slikt samfunn enkelte ønsker seg?

 

Demokratiet tar litt tid og krever litt arbeid, men det er absolutt langt bedre enn alternativene vi har. I Norge har vi altfor lenge latt bortskjemte unger på venstresiden få ta seg til rette utenom demokratiets spilleregler.

Lenke til kommentar

Det kan jo hende at det endrer noen holdninger, om ikke hos bileigerene så er jo dette diskutert her feks. Og det er lite trolig at disse som eiger bilene hadde brydd seg noe mer om miljøet om de ikke hadde fått dekkene tappet.

 

Når jeg tenker meg om kan jo disse aksjonene få ett par til å åpne øynene. Har du allerede kjøpt bilen er det ikke noe du kan gjøre med det, men du kjøper deg i alle fall ikke en ny en om 3 år.

 

:) Men jeg mener også at dette ikke er veien å gå, men jeg er allikevel mer oppgitt over dem som kjøper disse bilene enn de som tapper luften utav dem.

Lenke til kommentar
Men jeg tror ikke det er det å ta vare på miljøet som ligger øverst i hjernen på de som kjøper sånne biler.

Store SUV-er er det tryggeste man kan ha familien sin i om bilen er i et uhell, men en liten Think er et rullende selvmord hvor det heller ikke er plass til en familie. Er det galt å ønske trygghet for sin egen familie?

Lenke til kommentar

Det finnes jo trygge biler som ikke er av de mest forurensende. Kan gå for en mellomting.

 

Og hva hjelper det om du sukksessfullt fostrer opp barna dine, men nekter disse å gi sine barn de samme opplevelsene som du fikk? Man vet ikke nå hvor fort det går i utforbakke, men vi vet at vi bruker mye mer ressurser enn det som er bra, og kan bæres av jorden.

Lenke til kommentar
Men jeg tror ikke det er det å ta vare på miljøet som ligger øverst i hjernen på de som kjøper sånne biler.

Store SUV-er er det tryggeste man kan ha familien sin i om bilen er i et uhell, men en liten Think er et rullende selvmord hvor det heller ikke er plass til en familie. Er det galt å ønske trygghet for sin egen familie?

9603779[/snapback]

Ja selvfølgelig om kan krasjer med en elbil mot et rullende jernmonster. Think-bilen er relativt sikre ifht størrelsen. Om alle hadde kjørt de hadde vi ikke hatt det problemet. Og har du tenkt på hva som skjer med bilen du krasjer med? Det blir som en trailer og en rullestol.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Det blir nok litt merutslipp :) Men er allikevel mest til irritasjon og gir merarbeid.

 

Du kan jo pumpe for hånd feks.

Haha, hvor mange tro du har liggende en manuell luftpumpe i bilen? Og finnes det noen slike som klarer å løfte et par tonn?

 

Det blir nok tilkalling av en servicebil og betaling for tjenesten som ikke blir dekket av forsikring uten egenandel. Og har de tømt all luft er det kanskje også skade på felg slik at dekket må byttes.

 

Konsekvensen av sine handlinger har disse bortskjemte ungene aldri tenkt på.

Lenke til kommentar
Ja selvfølgelig om kan krasjer med en elbil mot et rullende jernmonster. Think-bilen er relativt sikre ifht størrelsen. Om alle hadde kjørt de hadde vi ikke hatt det problemet.

De fleste som har bil i Norge har det fordi de er nødt. Og pga. manglende plass, rekkevidde og fremkommelighet er Think helt upassende for de fleste.

 

Think er en lekebil for cappuccino-sosialister som bor på Grünerløkka.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Når man skal på lengre turer er kollektivt uansett veien gå gå.

9603851[/snapback]

For mange er det ikke det. Kan bruke meg selv som eksempel. Bodde tidligere i ei lita bygd langt inn i sognefjorden. Om jeg skulle dra hjem å besøke dama eller foreldrene i Trønderlag og bruke kollektiv transport tok turen med med buss og tog 18 timer og kostet nærmere 1000 kroner, med bil tar den samme turen litt under 7 timer og kostet meg langt mindre. Med buss og fly tok den ca 10 timer, og kostet minimum 1000,- om jeg var svært heldig med flybillettene. Hva tror du jeg og 99% av de andre jeg kjente som dro samme vegen valgte?

Lenke til kommentar

Vel, hvis majoriteten brukte kollektivt har jeg store tvil om at CO2-utslippene hadde blitt større. Desuten er klimakrisen et bevis for at vi ikke kan ha samfunnet slik vi har det nå. Vi kan ikke pendle mellom Spania og Norge hver sommer. Vi kan ikke reise over halve landet for å feire jul med slekt. Vi må gjøre kompenseringer og bli der vi er, og når vi først skal reise må vi reise kollektivt.

Lenke til kommentar

Så jeg må gjøre det slutt med dama mi fordi jeg skal ha dårlig samvittighet pga mine co2-utslipp? Hva forurenser mest av en buss som må kjøre over 100 mil med ca 5 passasjerer mot en bil med 2 personer som kjører under 50 mil? (Det var nemlig så mange som satt på bussen sist jeg dro hjem.) Når jeg skulle hjem på kurs ei helg, så hadde jeg ikke rukket det ved bruk av buss.

 

Eller det at jobben min der nede bestod av hjemmebesøk og jeg måtte ha bil i diverse sidedaler hvor det ikke gikk an med buss (bl.a fordi vegen var for smal\krappe svinger mange steder og det omtrent ikke bor ei sjel der). Hva skulle jeg gjort istedet da? Syklet i en halvmeter snø og bare fått til 2 istedet for 10 hjemmebesøk?

 

Jeg er på ingen måte imot kollektivtransport, men mange steder er det praktisk umulig, en må rett og slett ha bil enten en vil eller ikke. Med mindre man bestemmer seg for å legge ned distriktene og la alle flytte inn til byene.

Lenke til kommentar

Kollektivtransport er kjipt.

 

Den største friheten jeg nyter er å kunne sette meg bak rattet i min egen bil og kjøre akkurat hvor jeg vil uten å dele buss med 50 andre.

 

Man skal vel få lov å ha den friheten?

 

Kollektivtransport i funker på enkelte lange strekninger, men når det er snakk om kortere turer velger jeg heller bilen fordi den rett og slett gir meg mer frihet.

 

Jeg orker ihvertfall ikke leve livet etter en rutetabell.

 

Men gi meg en skikkelig bil som også er miljøvennlig så skal jeg gjerne kjøre den, men jeg orker ikke kjøre rundt i en liten plasttralle.

Lenke til kommentar
Kollektivtransport i funker på enkelte lange strekninger, men når det er snakk om kortere turer velger jeg heller bilen fordi den rett og slett gir meg mer frihet.

 

Jeg orker ihvertfall ikke leve livet etter en rutetabell.

 

Men gi meg en skikkelig bil som også er miljøvennlig så skal jeg gjerne kjøre den, men jeg orker ikke kjøre rundt i en liten plasttralle.

9603995[/snapback]

Amen to that!

Lenke til kommentar
Kollektivtransport er kjipt.

 

Den største friheten jeg nyter er å kunne sette meg bak rattet i min egen bil og kjøre akkurat hvor jeg vil uten å dele buss med 50 andre.

 

Man skal vel få lov å ha den friheten?

 

Kollektivtransport i funker på enkelte lange strekninger, men når det er snakk om kortere turer velger jeg heller bilen fordi den rett og slett gir meg mer frihet.

 

Jeg orker ihvertfall ikke leve livet etter en rutetabell.

 

Men gi meg en skikkelig bil som også er miljøvennlig så skal jeg gjerne kjøre den, men jeg orker ikke kjøre rundt i en liten plasttralle.

9603995[/snapback]

 

Bensin og diesel er en begrenset ressurs og vi har per i dag ikke noe godt alternativ til å erstatte det den dagen oljen tar slutt. Derfor bør det brukes mindre olje/kull så vi rekker å få på plass et alternativ. Så nei, den friheten er det ikke en selvfølge at du eller jeg skal få lov til å ha.

Lenke til kommentar

Hva om alle tenker sånn? Nei, det er så få som tar bussen så jeg kjører bare selv. Jeg er enig i at det er mange plasser i Norge der personbil er det beste alternativet, men jeg tviler på at det er slik for majoriteten. Uansett kan vi ikke leve slik vi gjør nå. Elbiler har batterier. Dieselbiler tror folk er miljøvennlige, selv 4-hjulerne ("med miljøvenlig partikkelfilter" :roll:) i tilleg til at de kun er 3% bedre på CO2, bensinbiler sier seg selv, biodieselbiler forurenser mye de og i tilleg til at de tar maten vekk fra de fattige. Den eneste løsningen jeg ser er å bruke bil minst mulig, og bruke kollektivt og gjøre de små tingene når man kan gjøre de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...