Gå til innhold

Linse(r) til Pentax K10D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har planer om å kjøpe Pentax K10D på eBay.

Her selges kamerahus for $ 6-800,-.

Alternativt er å kjøpe kit, typisk Tamron 18-55 og 75-300 til ca. $ 1000-1200,-.

Har hørt mye negativt om kit-linsene.

Er det et bedre kjøp å gå for kun kamerahus og så kjøpe en bedre linse?

Er jo ikke mye prisforskjell på disse pakkene da...

Er det noen risiko ved kjøp av brukte linser og hva bør jeg se etter?

Takker for tilbakemeldinger

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her finner du info om hva du skal se etter når du kjøper bruktoptikk (under "Hva skal jeg se etter?"): http://www.sogndal.fhs.no/pages/side_u.aspx?nr=141

Kitobjektivene til Pentax er av variabel kvalitet, men likevel mye bedre enn f.eks. Canon sine. Jeg vil vurdere Pentax sine kitobjektiver som ok i forhold til pris, og om prisforskjellen er under tusenlappen kan du like gjerne kjøpe dem. Du vet aldri når du vil få bruk for et ekstra objektiv.

Skrevet

når du handler på ebay kan det være kjekt å se på brukererfaringene til den du kjøper av. har han solgt masse og 99-100% positive tilbakemeldinger kan du med ganske stor trygghet kjøpe

Skrevet

Du får den for $699 hos BH Photo, som jeg opplever som tryggere enn eBay. Da kan du også kjøpe Mack-garantien samtidig om du vil ha noe som tilsvarer norsk kjøpslov i forhold til fabrikasjonsfeil. International Warranty Card er greit å ha i tilfelle du trenger garantireparasjon det første året.

16-45 regnes som et godt alternativ til kitzoomen, men jeg har ikke hørt så mye negativt om kitzoomen som du tydeligvis har. Et annet alternativ er de nye DA*-zoomene om du har penger å bruke. Om du vil ha Sigma er det antageligvis billigst å kjøpe i Norge. Selv kjøpte jeg Pentax 21mm og 50mm, og diverse gamle objektiver på eBay, så jeg må innrømme at jeg ikke har personlig erfaring med zoomene, men kameraet er veldig bra. :)

Skrevet

Kitzoomen til Pentax overrasket meg da min bror kjøpte et kit. Skarpheten på åpen blender er nok ganske laber, men de øvrige kvalitetene er ganske gode. Det som overrasket meg er at det ikke har roterende frontelement, slik alle andre billige kitzoomer har. Det gjør at det følger med en skikkelig roseformet solblender, og den har faktisk en luke i bunn slik at man kan bruke polafilter samtidig som solblenderen er montert på. Glimrende løsning, Pentax.

Det er også veldig greit at det har 52mm filterdiameter, som gjør at filterene ikke blir så dyre. Hvis budsjettet ikke er for stramt så ville jeg likevel klart gått for 16-45 f/4. Det skal være i en optisk klasse som er sammenlignbar med Canons 17-40, som koster en del mer.

Skrevet

Hvilket Tamron objektiv mener du egentlig?

Som flere har vært inne på, så bør du ikke undervurdere Pentax sin kit. Normalt vil du der få mye objektiv for lite penger, spesielt hvis du kjøper den som en del av ei pakke.

Mvh Tim Typo

Skrevet

Hei.

Har ikke noe spesifikt negativt, mente bare å ha sett at generellt så er kit-objektiver av lavere kvalitet.

Ikke dermed sagt at de ikke kan gjøre nytten sin.

Jeg arbeider her borte i USA og ville bruke muligheten på lav dollar til å kjøpe utsyret her borte.

Ser på eBay at det er forskjellige "pakker" å velge mellom. Batterigrep er vel å anbefale?

Er det da 2 batterier i kameraet og blir de brukt opp likt?

Skrevet

Ser på eBay at det er forskjellige "pakker" å velge mellom. Batterigrep er vel å anbefale?

Er det da 2 batterier i kameraet og blir de brukt opp likt?

9588472[/snapback]

Batterigrepet til K10D er fint, det har lagringsplass til et ekstra minnekort og en trådløs utløser. Hvilket batteri som brukes først velger du i menyene på kameraet.

Jeg er forresten veldig fornøyd med mitt eksemplar av kit-objektivet. Men så er jeg verken erfaren fotograf eller pixelpeeper. Der gjør du nok best i å høre på andre og mer erfarne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...