Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lokalt Fiber Nettverk!?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hvorfor er ikke fiber nettverk mer omtalt?

gir ikke dete langt bedre ytelsen enn "gammeldags" kablet nettverk?

Hvilke hastigheter er mulig å oppnå med fiber pdd? (til en fornuftig penge)

Skal legge opp helt nytt nettverk i huset, og vil gjerne ha noen som kan brukes langt frem i tid...

Håper noen kan hjelpe meg litt her..

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har endel fiber her i leiligheten, og største problemet er egentlig at det brukes så forbanna mye rare plugger. Ikke får du terminert utstyret selv. Så du må kjøpe ferdigterminert, og ferdige lengder.

 

Ikke får du noe høyere hastigheter innenfor en rimelig penge heller. Jeg kjøpte en brukt 3Com CoreBuilder 9400(Var heldig på en ebay auksjon). Denne har da gbit på alle 24 portene. Men det hjelper deg ikke så mye, da du må ha enten fiberkonverter på alle maskinene dine, eller fiber nettkort. Jeg kommer i hvertfall aldri til å bruke fiber til noe annet enn serverene som står i rack skapet.

Lenke til kommentar

Cat5e og cat6 støtter jo gigabit, og vanlige hjemmebrukere har ikke noe behov for mer enn dette. Harddisker takler jo ikke gigabit en gang så er vanskelig å få utbytte av. Eneste hjemmebrukere har bruk for fiber til er om de vil legge kabel f.eks mellom hus der det er over 100 meter.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er kobber enklest og billigst på nettverk under 100m. Med (den kommende?) cat6a og cat7a har man nå støtte for 10Gb over TP.

 

Får selvsagt 10Gb++ over lengere avstander med fiber, men prislappen blir fort veldig dyr.

 

Og hvem har bruk for kabler over 100m, eller hastigheter over 10Gb i et vanligt hus?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi fikk faktisk lage fiber patchkabel på service elektronikk..

Læreren fikk tak i en spesial tang for "avisoleringa" og brukte en slipeplate for å glatte ut fiberenden, deretter lime fast fiberen i endepluggen.

Slik jeg sjønnte det var det 2 standard plugger for dette..

Lenke til kommentar
Vi fikk faktisk lage fiber patchkabel på service elektronikk..

Læreren fikk tak i en spesial tang for "avisoleringa" og brukte en slipeplate for å glatte ut fiberenden, deretter lime fast fiberen i endepluggen.

Slik jeg sjønnte det  var det 2 standard plugger for dette..

9660982[/snapback]

Vanligvis når man terminerer fiber kabel, så spleiser man bare en ferdig pigtail med med den andre kabelen. Er så mye ekstra jobb viss man skal ta seg av selve pluggen.

Lenke til kommentar

Synes det å sveise på pigtail er ganske så enkelt og raskt jeg. Plus at jeg vet at resultatet blir bra vær gang. Sveiser fiber et par ganger i året, og ligger vel på lit under 1 min per fiber.

 

Men lit tilbake OT. Fiberkabel er jo tynnere enn kobber til nettverk, men nå er ikke alltid tynnere kabel finere. Plus at fiber er mere ømfintelig for knekker, så å legge en fin 90 graders sving i et hjørne med fiber er ikke enkelt. Selvsagt skal ikke Cat 5e/6 "knekkes" i hjørner, men den tåler det mye bedre enn fiber.

 

EDIT: Leif var her.

Endret av Big_JJ
Lenke til kommentar

Du sveiser ikke på 1 min totalt med rigging av utstyr og legging av fiber inn i skjøteboksen.

En litt ukalibrert skjøtemaskin, så sliter du også fort.

Har gjort det en god del selv, noen ganger går det fort, andre ganger går alt til helv...

Det 3m systemet er nok raskere, men tror som sagt at dempinga vil bli for høy til mer seriøs bruk (er vel mer beregnet på LAN).

Lenke til kommentar

Nåja, hvis du ikke har AMP RJ45 plugger, så tar du pokker meg ikke å klemmer på dem på 1min heller. Og spleising av fiber går rimelig kjappt, men utstyret er jo ofte dyrt. Men det er jo egentlig ikke det vi diskuterer her. Diskusjonen her går jo på hvorfor fiber ikke er mer utbredt blant folk flest.

Lenke til kommentar
Nåja, hvis du ikke har AMP RJ45 plugger, så tar du pokker meg ikke å klemmer på dem på 1min heller. Og spleising av fiber går rimelig kjappt, men utstyret er jo ofte dyrt. Men det er jo egentlig ikke det vi diskuterer her. Diskusjonen her går jo på hvorfor fiber ikke er mer utbredt blant folk flest.

9666203[/snapback]

 

Jeg skulle klart det på under 1 minutt ;)

Lenke til kommentar
Haha, så kan du plussa på 10 min fordi an isje fungere :p Dette har me holdt på med alt for mye Richard, du klare det isje.

 

veeeeldig off topic dette her, beklager det.

aha!, ein utfordring :) dette ska eg pokker meg filma :) (eg meinte ein plugg i utgangspunktet då) hehe

 

EDIT:

 

Myth-busted ;) tok meg 45sek

(klikk for å se video)

haha.jpg

 

vel, nok med off topic nå... men jeg kan slenge inn en mening. Fiber = potensialet er der, men alt for dyrt.

 

-Richard :ph34r:

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar
fordeler og ulemper med fiber:

fordel:

ikke "noe" signaltap

umulig å avlytte

 

Tja. Litt avhengig av fibertype så har du faktisk tap helt opp mot 0,3 db /km. Du kan jo selvfølgelig kompensere for dette ved å øke inngangseffekten, men en del tap har du faktisk.

 

I tillegg så har det også kommet utstyr for å tappe fiber. Har selv prøvd en slik trafikkpåviser på nett i drift.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...