Gå til innhold

Hjelp med grunnleggende database


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I BOK ville jeg tatt med orginalspråk og orginalens tittel samt norsk tittel om dette finnes og kanskje årstall både for orginalen og den norske utgivelesen?

 

FORFATTER: Etternavn, fornavn, født/død, nasjonalitet og gjerne et kommentarfelt kanskje for ekstra info?

 

SJANGER kanskje som en egen tabell med en beskrivelse av sjangeren.

 

Ellers kan man jo tenke seg å legge til noen tabeller om man låner ut bøkene sine, hvem som har lånt de, når de er lånt, levert tilbake osv. Dette er i det minste noe jeg sliter med i forbindelse med en filmsamling hvor filmer stadig forsvinner :hrm:

 

I utgangspunktet kan man jo legge til så mye info man bare vil. En grei regel er imidlertid at samme info aldri ligger i mer enn 1 tabell.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har ikke ikke tenkt så mye over det, men en tabell med VENNER el. kan jo være greit, og deretter en tabell UTLAAN som kobler til BOK ISBN og også inneholder kobling til VENNER og inneholder utlånsdato og tilbakeleveringsdato f.eks.

 

Edit: Fjernet et dumt eksempel!

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Husk at en bok kan være skrevet av mer enn en forfatter. Dette gjelder spesielt lærebøker. Du må derfor ha en mange-til-mange relasjon mellom BOK og FORFATTER. Dette gjør du ved å fjerne forfatter fra BOK tabellen og istedet opprette en link-tabell:

BOK_FORFATTER (ISBN, ForfatterId)

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar

okay, nå har jeg prøvd å sette opp en logisk skjema her....

 

BOK (ISBN, tittel, sjanger, år, forlagsID*)

FORFATTER (forfatterID, etternavn, fornavn, f.dato)

BOK_FORFATTER (ISBN*, forfatterID*)

LÅNER (lånerID, etternavn, fornavn, tlfnr, epost)

UTLÅN (ISBN*, lånerID*, lånedato)

FORLAG( forlagsID, forlag, addresse, postnr*)

STED( postnr, poststed)

 

Ser det rett ut?

Lenke til kommentar

flott, takk skal du ha.

 

Nå driver jeg å legger inn databasen i access. Jeg stusser litt på UTLÅN-tabellen, siden den har to primærnøkler...eller hvertfall to attributter som fungerer som èn nøkkel.

 

Hvordan gjør jeg det i access? Jeg klarer bare å sette en av dem som primærnøkkel.

 

EDIT: fikk det til

Endret av Gr0v
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...