Gå til innhold

Bruker du 32bit eller 64bit Linux?


Simen1

Bruker du 32bit eller 64bit Linux mest?  

184 stemmer

  1. 1. Bruker du 32bit eller 64bit Linux mest?

    • Jeg bruker 64bit Linux (og følgelig 64bit CPU)
      38
    • Jeg bruker 32bit Linux selv om jeg har 64bit CPU
      84
    • Jeg bruker 32bit Linux på en CPU som ikke har 64bit
      62


Anbefalte innlegg

I denne artikkelen sies det at de fleste Linux-brukere kjører 32bit OS og jeg vil bare se hvordan andelene ligger an for tida (høsten 2007).

 

OSS:

 

Jeg har flere PCer/distroer, hva skal jeg stemme?

Stem på det du bruker mest.

 

Hvordan vet jeg om jeg bruker 32bit eller 64bit Linux?

- Hvis distroen heter noe med 64bit Edition så har du 64bit, hvis ikke så har du nok 32bit.

- Evt. bruk kommandoen: $ uname -a

 

Hvordan vet jeg om jeg om prosessoren min støtter 64bit eller ikke?

- Alle Athlon64-modeller, Turion64 og Opteron støtter 64bit. Alle Sempron som er solgt siden sommeren 2005 støtter 64bit. Alle Core 2 Duo eller Core 2 Quad støtter 64bit. Alle Pentium D støtter 64bit. Pentium4 5xx-serien og 6xx-serien støtter 64bit. Celeron 3xx/4xx/5xx støtter 64bit (alle som er solgt siden høsten 2005). Celeron M (for bærbare) støtter sjelden 64bit. Kun de nylanserte modellene i 5xx-serien støtter det.

- Evt. bruk kommandoen $ lshw -class processor

- For mer info om prosessoren: $ cat /proc/cpuinfo

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker fortsatt 32 bits Ubuntu, selv om jeg har hatt 64 bits prosessor de siste 4 årene. En av grunnene til det er at adobe flash bare kommer som 32 bit og man må derfor trikse og mikse litt for å få det til å fungere skikkelig, men ettersom gnash (åpen flash) etterhvert begynner å dekke mine behov blir det mer o mer aktuelt å bytte til 64 bits OS. Vurderer sterkt å gjøre det når gutsy kommer.

Lenke til kommentar
Jeg ser enda ikke helt vitsen med å gå over på 64bits OS, men at en gang i fremtiden kommer til å bevege meg 32 bits høyere annser jeg som svært sansynlig.

9569430[/snapback]

 

Ytelsen, men særlig den generelle responsen til systemet går faktisk merkbart opp. Det er uvist om det dreier seg om den berømte placebo effekten eller om det er virkelig, men de fleste som prøver sier det samme.

Lenke til kommentar
Jeg bruker fortsatt 32 bits Ubuntu, selv om jeg har hatt 64 bits prosessor de siste 4 årene. En av grunnene til det er at adobe flash bare kommer som 32 bit og man må derfor trikse og mikse litt for å få det til å fungere skikkelig, men ettersom gnash (åpen flash) etterhvert begynner å dekke mine behov blir det mer o mer aktuelt å bytte til 64 bits OS. Vurderer sterkt å gjøre det når gutsy kommer.

9569415[/snapback]

 

Gnash er ikke heldumt, men jeg har tenkt å prøve nspluginwrapper med flash når gutsy kommer ut. Akkurat nå har jeg gjort et eller annet feil med den men har litt for travle dager til å fikse alt krøllet jeg har :p

 

Svarte 64-bit linux, men jeg er litt halvveis frustrert over at 64bit-miljøene på linux foreløpig er litt smale og det er ikke alt som er helt 100%.

Lenke til kommentar

Simen1 -->

Jeg forundret meg litt over påstanden om at de fleste Linux-brukere velger 32bit fortsatt.
Hva kjører du selv da, og hvorfor?

 

Jeg kjører 32bits selv om maskinen min har støtte for 64 bits(Intel Dual Core E6700). Årsaken er at jeg ikke har behov for mer ram enn det jeg har nå, videre har jeg lest så mange ganger om brukere som forteller at ytelsesforskjellen er minmal, samt at en del programmer ikke har støtte for dette(som flash(har forøvrig forsøkt Gnash som fungerte ok).

 

Men nå ser det ut som at Creative har gitt meg en god grunn for å velge 64 bits av neste versjon av Ubuntu.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Hva kjører du selv da, og hvorfor?

9569805[/snapback]

32bit Ubuntu 7.04. Grunn: Den ene PCen har bare 32bit prosessor (PIII) og den andre fungerte dårlig med 64bit-utgaven på første forsøk så da gjorde jeg det enkelt og testet 32bit-utgaven. Det fungerte greit. Jeg kommer til å gjøre et nytt forsøk på 64bit med den samme PCen med Ubuntu 7.10.

Lenke til kommentar
Jeg tror mange sitter med en sekundærmaskin med Linux, og at denne er noe gammelt skrap som ikke støtter 64bit...

 

De få gangene jeg starter Linux på hovedmaskinen (spillmaskin) er det selvfølgelig 64Bit, men på server/media box som jeg bruker hver dag sitter det en gammel P4 som snart har nådd skolepliktig alder... Måtte jo derfor svare 32Bit

9569582[/snapback]

 

 

WOOT? Hovedmaskina mi er P4, funker som jarn i ubuntu 7.04 med CF. Poenget mitt er at gamle maskiner blir yngre med linux.

 

Simen1, kan jeg foreslå at du legger fram dokumentasjon på ytelsesforskjeller/preformence tests på 64<->32 bit Linux OS systemer, så vi virkelig kan se at det er en reel forskjell imellom de to. Den generelle oppfatning folk har er jo at 64 bit ikke går merkbart fortere (ja det handler jo om tid og fart no til dags). Det hadde vært morsomt å se en sammenligning her, og du er jo ganske oppvakt (ikke ironisk ment) til å finne de mest objektive testene på området.

 

Ja, jeg bruker 3d bit, obvious ettersom jeg har P4 478 socket.

 

EDIT: typos

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Marsan: Ytelseforbedringer kommer veldig an på om applikasjonene også er kompilert til 64bit. Mange applikasjoner kjører i 32bit modus under et 64bit OS og opplever dermed ingen ytelseøkning.

 

Noen tester jeg fant i farta:

  • Juni 2005: Gentoo Linux 64bit vs. 32bit Ytelseresultater: blandede.
     
  • Oppdatert i august 2007: Should you choose 32-bit or 64-bit Linux?
    NOTE: Although 64-bit Linux distributions do include a natively-compiled Linux kernel and several natively-compiled key applications, not every package in a 64-bit Linux distribution is 64-bit. The 32-bit library files and many 32-bit applications still exist and are used on a regular basis, so the idea that a 64-bit distribution is "native" is really a misnomer.
     
  • Desember 2006: Ubuntu: 32-bit v. 64-bit Performance Resultater: blandede, små forskjeller.
     
  • Absoft kompilator for 64bit: Blandede resultater
     
  • Februar 2005: Gentoo 64bit vs 32bit: Blandede resultater men AMD Athlon64 gir oftere bedre ytelse i 64bit enn det Intel Pentium4 6xx gjør.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hmm, men at noen programmer ikke vil være raskere ettersom de bare er kompilert for 32bits er jo ikke et argument mot å bruke 64bits os, i og med at andre programmer vil være raskere. Men da blir spørsmålet mitt; hvordan kan jeg vite hvilke programmer i pakkebrønnen for eksempel Ubuntu er kompilert for 64bits?

 

Endret; og er det noen som kan fortelle meg om nVidia(for 8800 kort) driverne er kompilert for 64 bits?

 

Endret; Takk for linkene Simen1. Testen av Ubuntu bekrefter det andre sier, det er lite om ingenting å hente - så jeg ser ikke helt poenget med å skulle skifte.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...