Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg til 10.000 til Golf IV, bra oppsett?


assi4

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en Golf IV som jeg skal sette et greit anlegg i, og har vært innom Bilradiospesialisten for å få satt opp et forslag. Jeg lurte derfor på om dere er enige i forslaget, evt ville forandret på noe? Målet er kvalitet foran styrke, kraftig bass er ikke et must. Hører mest på rock og punk.

 

Oppsettet er som følger:

 

Høyttalere foran - JBL GTO 6507C

Høyttalere bak - JBL GTO 6537

Forsterker sub - JBL GTO 2060

Forsterker høyttalere - JBL GTO 4060

Sub - JBL GTO 1260BR

 

Ferdig installert skulle de ha totalt 9.500, det er med arbeid, kabler o.l.

Det eneste jeg ser som kan forandres er at de samme høyttalerene som brukes foran kan også settes bak (for å få seperat diskant der også), vil det være noe særlig forskjell på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er målet å få så kvalitetsmessig bra lyd som mulig, ikke nødvending spesielt høy eller kraftig, vil det likevel være for svak forsterker? Jeg vil også helst ha høyttalere både bak og framme (vil at det skal være så originalt som mulig), men vil det høres feil ut hvis høyttalerene framme er mye bedre enn de bak?

Lenke til kommentar
Nå er målet å få så kvalitetsmessig bra lyd som mulig, ikke nødvending spesielt høy eller kraftig, vil det likevel være for svak forsterker? Jeg vil også helst ha høyttalere både bak og framme (vil at det skal være så originalt som mulig), men vil det høres feil ut hvis høyttalerene framme er mye bedre enn de bak?

9559676[/snapback]

 

Det du linker til blir vel ca midt på treèt når det gjelder kvaliteten på lyden... Ja, høyttalere bak ødelegger som oftest lydbildet...

Forslaget jeg satte opp, vil gi mye bedre lydkvalitet, og ikke blir det dyrere heller...

Lenke til kommentar

Okey, da bør jeg kanskje ihvertfall vurdere å bruke litt mer hvis høyttalerne bak og framme bør være like.. Jeg har uansett tenkt å sette høyttalere både bak og fremme fordi jeg vil ha Bilradiospesialisten til å montere det hele (for å få det til å se ordentlig ut), og siden det er samme pris uansett så kan jeg like greit få dem til å ta "hele bilen" når de først er igang. Så kan jeg evt koble ut de bak hvis jeg finner ut det blir bedre uten dem.

 

I og med at det er Bilradiospesialisten som setter sammen anlegget, så vil jeg helst kjøpe alt gjennom dem (for å kunne prute). Har de noen høyttalere som er like bra som de du henviste til?

Lenke til kommentar

Jeg har gammel serien av JBL gto komponent settet, og jeg er veldig missfornøyd med dem.

 

Høytalere bak er bortkastet! Så lenge de der fremme er på forsterker kommer du ikke til å savne noen høytalere bak. Jeg kjører kun med det gto komp settet i bilen min, som bare er koblet på spilleren, men selv da er det ingen som har klaget over at lyden er for lav i baksete når jeg hører på musikk. Men det kan ha noe med at de gneller på noen utvalgte stemmer.

 

Drop høytalere bak, kjøp noe orntlig framme.

Lenke til kommentar

Høres ut som det er samme meningene her, så skal vurdere å kutte høyttalerne bak. Kan også bare få dem til å trekke opp kablene til bakdørene uten å sette i noen høyttalere (i og med at det er samme pris så er det jo alltid greit å bare ha det liggende klart).

 

Har Bilradiospesialisten noen høyttalere som anbefales, eller vil det svare seg for meg å kjøpe dem et annet sted og heller bare få Bilradiospesialisten til å utføre arbeidet?

Lenke til kommentar

å si at høyttalere bak ødelegge lydbildet er vel direkte feil. 4 høyttalere er masse bedre enn 2 i en bil.

 

MEN.... prioriter såklart dyre høyttalere fremme, fremfor billige forran og bak.

 

Høyttalere bak fyller bilen med lyd, mens om du har kun fremme, og sub bak, vil du høre kun suben bak. men jeg antar at siden det er din bil, sitter du mest fremme...

Lenke til kommentar

Hehe det er jo sant at jeg ikke vil ha noe særlig igjen for høyttalere bak.. Burde kanskje tenke litt egoistisk der.. :p

 

Men da vil jeg nok heller kjøpe noen gode fremme og bare legge klart bak slik at jeg har det klart hvis jeg ønsker å investere i det en annen gang. Men er JBL ikke noe særlig å satse på altså?

 

Edit: Jeg vil helst ha anlegget seende ut så "originalt" som mulig, helst ikke synlig i det hele (slik jeg kan ta slå ned seter o.l. uten problemer). Derfor vil jeg helst ha suben i en kasse slik at den kan fjernes hvis ønskelig.

Endret av assi4
Lenke til kommentar

Eksempel på oppsett:

Rockford Fosgate Power T10001bd 429.99

2x Rockford Fosgate Punch P3D410 239.98

Rockford Fosgate Power T4004 $209.99

Rockford Fosgate Power T1692C 89.99

Rockford Fosgate Power T162C 89.99

JL Audio XB-PCS2-2 124.99

Rockford Fosgate RFC2D 149.99

Frakt 330.70

=1665,62

 

Norske kr =9.459x1,25=11.823,75,-

 

Dette var bare et eksempel på komplett system som hadde spilt fletta av det jbl oppsettet.. Men sikkert noen som har litt mere peil på slikt er mange merker.

Et litt dårligere likt et kjøpt hos bilradiospes hadde havnet på 18.445,- (uten montering)

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Mulig det er en del å spare på å importere ja.. Kjenner du noe til den butikken selv?

 

Men først og fremst vil jeg prøve å sette opp et anlegg hos Bilradiospesialisten, så når jeg har et litt ordentlig oppsett så kan jeg heller se om jeg det er mye å spare på å handle et annet sted.

Lenke til kommentar

cossiemk1: Den dynabel forsterkeren du linket til virket svært bra, har du noe erfaring med den?

 

Er det forresten noen som har erfaring med å sette anlegg i Golf IV? Lurer på hvor jeg skulle gjemt vekk en så stor forsterker, uten at den kommer i veien.. F.eks setter jeg den på seteveggen vil jeg ikke kunne legge ned setene, legger jeg den i hjulbrønnen vil jeg miste reservehjulet..

Lenke til kommentar

Jeg har selv nettopp kjøpt annleg til min bil, en Saab og900, ble også rådet til og bare ha høytalere framme og drite i de bak.

Men jeg valgte og sette inn høytalere bak også, dette angrer jeg ikke et sekund på, da lyd bildet blir veldig spinkelt hvis du bare har lyd i front og så en buldrende bass bak.

Du ser jo også på disse som bygger annleg til konkuranser (for best lyd) da har jo ganske mange høytalere mener jeg og huske...?

Så jeg anbefaler høytalere både forran og bak.

Lenke til kommentar

forsterker: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...products_id=562

 

sub: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...products_id=485

 

høytalere foran: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...products_id=580

 

høytalere bak: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=1720

 

tot pris 9960

 

garanterer deg mye bedre lyd enn de gtoene..

 

må si meg enig med onskapen i at lyden blir litt feil med bare høytalere foran. det funker sikkert visst du ikke skal ha sub bak.

Endret av kimstianp
Lenke til kommentar
cossiemk1: Den dynabel forsterkeren du linket til virket svært bra, har du noe erfaring med den?

 

Er det forresten noen som har erfaring med å sette anlegg i Golf IV? Lurer på hvor jeg skulle gjemt vekk en så stor forsterker, uten at den kommer i veien.. F.eks setter jeg den på seteveggen vil jeg ikke kunne legge ned setene, legger jeg den i hjulbrønnen vil jeg miste reservehjulet..

9565406[/snapback]

 

Ja, den forsterkeren er knallbra...

Lenke til kommentar
Jeg har selv nettopp kjøpt annleg til min bil, en Saab og900, ble også rådet til og bare ha høytalere framme og drite i de bak.

Men jeg valgte og sette inn høytalere bak også, dette angrer jeg ikke et sekund på, da lyd bildet blir veldig spinkelt hvis du bare har lyd i front og så en buldrende bass bak.

Du ser jo også på disse som bygger annleg til konkuranser (for best lyd) da har jo ganske mange høytalere mener jeg og huske...?

Så jeg anbefaler høytalere både forran og bak.

9566830[/snapback]

 

 

nei det er de folka som sier det ødelegger lydbildet(emma folk :p )

 

men vist du har en bil med alt for god bass i og kun høytalere forrand då hører ikke de bak noen ting :p

 

men hvordan er det med 6*9 høytalere når man har 2x12" subber som spiller ganske kraftig? vil ikke subbene ødelegge høytalerne?

 

nå snakker vi ca 140 db

Endret av andy89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...