Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

subene slutta og funke?hvorfor


froZZo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
høres for meg ut som du rett og slett har brendt spolene på ellementene. da burde du kjøpe bedre subber

9560043[/snapback]

 

Nei! Han må ha en bedre forsterker. Det er konklusjonen her.

 

Hvor mange Watt høyttalerne er på betyr fint lite!

 

Effekten er produktet av spenning og strøm over en gitt last. Lasten er høyttaleren(e). Spenning og strøm varierer med volumkontrollen.

 

Spenning er Volt, altså styrken eller kraften.

Strøm er Amperè, altså mengden kraft.

Effekt er Watt, spenning ganget med strøm.

 

Eks: I hus er det vanlig med 10 Ampere kurser til lys. Soverom f.eks.

Spenningen i stikkontakten er 220-240V

10A ganger 220-240V = 2200-2400Watt. Dvs. at du med en radiatorovn på 2000W ikke har veldig mye mer å gå på før sikringen ryker.

 

Men over til problemet.

Det kommer når forsterkeren ikke klarer å levere nok strøm i forhold til spenningen over lasten. Resultatet blir da at forsterkeren klipper signalet og vi står da igjen med likespenning.

Da igjen, får vi statisk belastning av høyttaleren, som genererer varme. Dette fordi likespenningsmotstanden i en høyttaler er lav.

 

Det du må gjøre er å skaffe deg en forsterker som klarer å gi mye strøm. Den må nødvendigvis ikke være på flere tusen Watt.

 

Se på noen av disse forsterkerne f.eks. De holder hva de lover.

Lenke til kommentar
forsterkeren har ikke no problem med å dra 1000watts subberre. kjenner en som har tox12 1000watt og de kjører bra de

9561037[/snapback]

 

 

Tror du misforstår litt.

 

En høyttaler på 2000W er ikke noe tyngre å drive enn en høyttaler på 100W.

Det er følsomheten og impedansen som bestemmer hvor mye lyd du får i forhold til tilført effekt.

Det er overhodet ingenting som sier mindre om kvalitet og egenskaper enn Watt-oppgivelsen på en høyttaler. Watt betyr ingenting.

Har du en forsterker som gir 1000 reelle Watt, kan du fint bruke en høyttaler på 100W. Så lenge du unngår forvrengning går alt fint.

 

I 99,9999% av tilfellene hvor en høyttaler blir "sprengt", så skyldes det for dårlig forsterker. Den brenner av spolen i høyttaleren pga. forvrengning.

 

Stygt å si det men; bilstereoindustrien utnytter ungdommens uvitenhet og lager høy blingfaktor med særlig fokus på Watt, kult design og neonlys. Ting som i mange tilfeller forringer kvaliteten, men det er jo jævlig kult, og det selger.

 

Skulle de kun satset på lydkvalitet ville ting blitt litt kjedelig, selvfølgelig.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
forsterkeren har ikke no problem med å dra 1000watts subberre. kjenner en som har tox12 1000watt og de kjører bra de

9561037[/snapback]

 

 

Tror du misforstår litt.

 

En høyttaler på 2000W er ikke noe tyngre å drive enn en høyttaler på 100W.

Det er følsomheten og impedansen som bestemmer hvor mye lyd du får i forhold til tilført effekt.

Det er overhodet ingenting som sier mindre om kvalitet og egenskaper enn Watt-oppgivelsen på en høyttaler. Watt betyr ingenting.

Har du en forsterker som gir 1000 reelle Watt, kan du fint bruke en høyttaler på 100W. Så lenge du unngår forvrengning går alt fint.

 

I 99,9999% av tilfellene hvor en høyttaler blir "sprengt", så skyldes det for dårlig forsterker. Den brenner av spolen i høyttaleren pga. forvrengning.

 

Stygt å si det men; bilstereoindustrien utnytter ungdommens uvitenhet og lager høy blingfaktor med særlig fokus på Watt, kult design og neonlys. Ting som i mange tilfeller forringer kvaliteten, men det er jo jævlig kult, og det selger.

 

Skulle de kun satset på lydkvalitet ville ting blitt litt kjedelig, selvfølgelig.

9561784[/snapback]

 

 

Helt enig med deg, har en del venner som skryter av maks watten på basskassa sin og sånn.

Selv så ser jeg ikke etter det, ser heller på rms`n og hva folk anbefaler.

Det du sa ang. for dårlig forsterker, kan jeg også bekrefte at er sant.

Fordi jeg har klart og ødlegge 2 ti tommere akkurat pga. det.

Sikkert litt skrive feil her, men ikke klag, er ikke så flink på skola.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg, har en del venner som skryter av maks watten på basskassa sin og sånn.

Selv så ser jeg ikke etter det, ser heller på rms`n og hva folk anbefaler.

Det du sa ang. for dårlig forsterker, kan jeg også bekrefte at er sant.

Fordi jeg har klart og ødlegge 2 ti tommere akkurat pga. det.

Sikkert litt skrive feil her, men ikke klag, er ikke så flink på skola.

9574107[/snapback]

 

 

har du forsøkt no mer, eller kjøpte du bare ny forsterker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...