Gå til innhold

Bytte ut prosessor: Opteron 165-180?


Yuri_Kenobi

Anbefalte innlegg

FORANDRET EMNETITTEL

 

Hei folkens!

 

Jeg vurderer å gjøre en siste liten oppgradering på den maskina jeg har før jeg går over til ny socket (og deretter nytt alt annet).

 

Nå har jeg AMD Athlon 64 3500+, men vurderer å gjøre ei lita oppgradering hvis det kan få noen spill til å gå bedre, f.eks World in Conflict, C&C3, kanskje Crysis og alle bra spill som kommer deretter.

 

Vil det da ha noen hensikt å oppgradere til dobbeltkjerneprosessoren 4200+?

Det er visst den eneste 939-prosessoren igjen på markedet med okei pris på.

Endret av Yuri_Kenobi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så billig som Oteron er nå,så løp å kjøp,så lenge du har bestemt deg for å beholde 939 systemet en stund til.

 

Som k-orm sier,den er oc vennlig.Kan vel nesten si at minst 2.6ghz bør de klare,kanskje opp mot 3.0ghz med en god kjøler.Du vil da virkelig merke generell ytelsesøkning mot 3500+ uansett hva du bruker PC-en til.

Lenke til kommentar

Opteron er vel kanskje det beste valget hvis du skal klokke, Men HK'et ditt greier vel høy FSB? Du må sette FSB på 300 for å kjøre f.eks. 2,7Ghz (tviler litt på om alle kort greier det), men bare 245 ca for samme klokk med en X2 4200+.

 

På den annen side har Opteronen 1mb cache, som gir en LITEN fordel. Et par prosent i snitt, kommer an på hvilket program som kjøres.

Lenke til kommentar
Hmm, høres bra ut. Vifta er vel bra ja, Thermaltake BigTyp.

Hva er det som er bedre med Operton enn 4200+ da? Er den bare bedre til overklokking eller er den bedre uten overklokking også?

9551363[/snapback]

begge, bedre overklokket og u-overklokket

9551400[/snapback]

 

Det der er HELT feil.

 

Opteron 165 kjører 1,8Ghz med 2x1mb cache.

X2 4200+ kjører 2,2Ghz med 2x512k cache.

 

En Opteron 165 kan du på sett og vis kalle en X2 3600+ pga cache og klokkefrekvens. Ergo et MYE dårligere valg enn X2 4200+ hvis du ikke skal klokke.

Lenke til kommentar
Opteron er vel kanskje det beste valget hvis du skal klokke, Men HK'et ditt greier vel høy FSB? Du må sette FSB på 300 for å kjøre f.eks. 2,7Ghz (tviler litt på om alle kort greier det), men bare 245 ca for samme klokk med en X2 4200+.

9552009[/snapback]

Hmm, ja det blir er jo absolutt relevant, har ikke overklokket mye med dette hovedkortet (fordi CPU'n noksåvisst ikke er noe særlig overklokkingsvennlig..)

 

SFS (Stepless Frequency Selection): allowing FSB tuning from 200MHz up to 400MHz at 1MHz increment

 

Det ok?

Lenke til kommentar

At det er mulig å justere betyr ikke at kortet vil fungere på den hastigheten.

 

Opty prosessorene klokker vel i utgangspunktet ganske likt. Det er ikke modellnummeret som avgjør, men batch. 180 er da også hele 600 MHz raskere på stock sammenlignet med 165. Kanskje greit å ha med seg den hastigheten om klokkingen ikke går så bra.

 

Oddsen for å få en høyere stabil klokk mener jeg er noe større med 180 pga den høye multiplieren.

Lenke til kommentar

Fint å høre :p

 

Men jeg har googla en del nå og gravd fram litt drit om 180 (angående overklokking da).

Den enkle løsninga for meg må jo bli å kjøpe 180 som er litt dyrere, men "slipper" da å drive med overklokking

Den "vanskelige" løsninga vil være å kjøpe 165 som er 500kr billiger - overklokke den - og muligens få et bedre resultat enn med 180.

 

Også er det jo 170 og 175 som ligger akkurat midt i mellom disse to som er en mulighet da..

 

165, 170, 175, 180

 

Prisforskjellen er i grunn så liten at til syvende og sist kommer jeg nok til å kjøpe den beste prosessoren, definisjonen på best er bare litt vanskelig.. :-/

Endret av Yuri_Kenobi
Lenke til kommentar

jeg oppgraderte fra en opteron 146 (@ 2850mhz, 1.45v) til en opteron 180 (@ 2940mhz, 1.425v) i vår. merker ikke så mye forskjell i spill og sånt, men så har jeg ikke hatt veldig bruk for dual core cpu enda.

 

146 optyen jeg har klarer litt over 2900mhz på luft med en fornuftig volt.

 

180 optyen har jeg hatt orthos stabil (over 12 timer) på 3000mhz, men jeg mistenker at det blir for varmt på luft fordi romtemperaturen min er ganske varierende. har derfor klokka den ned 60mhz (245*12) til daglig bruk og har ikke hatt et eneste problem etterpå.

 

med vannkjøling skal jeg nok klare mer, men jeg gidder ikke bruke masse penger på vannkjøling for å hente kanskje 100-200mhz extra.

Lenke til kommentar

Jeg mener at 175 holder i lange baner hvis du skal klokke allikevel.Ca 270-275 mhz fsb klarer kortet ditt antageligvis.Da er du i nærheten av 3.0ghz,hvis du skal være heldig å få en med bra stepping.

 

Men som nevnt,det spørs hvor du havner med minnet og hvor langt det klokker.Men husk,det er cpu hastigheten som betyr mest.Hvis du må dividere ned minnet litt under stock hastighet,betyr ikke det allverden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...