Gå til innhold

Bytte ut prosessor: Opteron 165-180?


Yuri_Kenobi

Anbefalte innlegg

Det var bra tips, takk takk!

Men tror dere det stemmer at det er stor sjanse for å få en 175 som kan klokkes høyere enn 180 kan klokkes (stabilt såklart)?

Det er tross alt bare 200 kr imellom dem, ikke den største investeringa akkurat.

 

Du har uansett sikkert rett i at 175 holder i lange baner, men placeboeffekten av å ha høy Ghz har vel sitt å si! :D

Endret av Yuri_Kenobi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta en kikk i Denne tråden for OC resultater av opteron. Google Opteron stepping and OC results.

 

Tror ikke du får noe bedre resultat. Du må evt kjøpe brukt se bruktmarked.

Eksempel 2,7 vannkjøling

9607594[/snapback]

jeg tok en kikk i den tråden du linker til, og den har ikke lista min opty 180 stepping.

 

har jeg klart å skrivi ned feil eller er det flere steppinger som ikke er lista der?

 

min stepping:

 

OSA180DAA6CD

CCB9E 0652WPMW

Y975171A70126

Lenke til kommentar
Ta en kikk i Denne tråden for OC resultater av opteron. Google Opteron stepping and OC results.

 

Tror ikke du får noe bedre resultat. Du må evt kjøpe brukt se bruktmarked.

Eksempel 2,7 vannkjøling

9607594[/snapback]

jeg tok en kikk i den tråden du linker til, og den har ikke lista min opty 180 stepping.

 

har jeg klart å skrivi ned feil eller er det flere steppinger som ikke er lista der?

 

min stepping:

 

OSA180DAA6CD

CCB9E 0652WPMW

Y975171A70126

9620125[/snapback]

 

Tror den er ganske bra :) men du får klokke og se :tease:

Lenke til kommentar

vel, jeg har jo hatt den noen mnder nå, og jeg vet at den takler orthos i over 12 timer på 3ghz.

 

volt i bios er 1.425, så den klokker jo brukbart på nesten stock volt.

 

men kjøleren klarer ikke å holde unna, da jeg stressa med orthos så lå tempen stabilt på 54grader på begge kjerner med 1.425v ifølge coretemp. jeg tipper at det blir enda varmere når jeg spiller pga 8800gts kortet mitt. det skal lite til nemlig, for jeg kjørte først 1.45v ved 3ghz, og da lå kjernene på 59 grader og det låste seg etter et par timer.

 

da jeg prøvde å krabbe over 10k i 3dmark06 så klokka jeg cpu opp til 3060mhz og da låste den seg igjen.

 

så det ser ut som at det er tempen som avgjør klokken her. skal jeg over 3ghz så må jeg ha bedre kjøling. og pga kabinettet mitt så kan jeg ikke ha kjølere som er spesielt høye. jeg har nå ca 1cm klaring til viftene i sidedøra med min thermaltake big typhoon.

 

jeg gidder ikke å bry meg mer med det nå, skal teste litt mer utpå vinteren

Lenke til kommentar
De temperaturene du nevner der Spirre,var ikke så høye at det skal fryse.Er nok cpuen eller andre ting som får litt lite spenning.Tror heller ikke cpuen blir så varm i spill som i orthos.

 

Ellers var det fine hastigheter :)

9620384[/snapback]

 

Jeg hadde en Opteron 175 som ble ustabil ved småhøy temp (50c). Var den stabil på klokk y, og volten ble skrudd opp et hakk eller to (fortsatt innenfor forunftige grenser), kunne den bli ustabil.

 

nå er det laaaangt fra alle cpuer som oppfører seg sånn, de fleste funker greit. Jeg bare sier at du bør sjekke det ut, just in case :p

Lenke til kommentar

jeg prøvde først å kjøre den på 1.45v @ 3ghz, og da frys den i orthos. så satte jeg ned volten et hakk til 1.425 og dermed funka den. dette utgjorde en tempforskjell på 5 grader.

 

jeg opplevde det samme med 146 optyen min da jeg leita meg fram til en ok 24/7 klokk. på 2,9ghz så måtte den ned fra 1.475v til 1.45v. men for å klare 2950mhz så måtte jeg helt opp til 1.5675v, og det er litt mye på luft.

 

og når en cpu er overklokka så vil temperaturen ha litt og si. har sett folk her klokka opp dual core opteroner som feiler på den ene kjernen føre tempen stiger over 40 grader.

 

dette betyr (tror jeg i alle fall) at cpuen min kanskje klarer opp mot 3200mhz dersom tempen synker litt. men jeg får ikke testa det før litt nærmere jul, da er det lettere å få ned romtempen her inne ;)

 

men nå skal jeg endre fra 245*12 til 295*10 med ram på divider. dette gir +10mhz på cpu, +0,8mhz på ram (som egentlig takler opp mot 260mhz :roll:)

 

edit:

 

jeg liker runde tall så det ble 250*12

 

volten står nå på 1.375 * 4% = 1.43

 

vi får se om det hjelper. men først orthos, det hender jo at gamle instillinger ikke funker etter 6 mnder :hmm:

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Dumt spørsmål kanskje Spirre,men du har deaktivert at PC-en skal slå seg av på gitte temperaturer,i bios?Husker ikke hva innstillinga heter da jeg ikke har vært inni DFI biosen på flere mnd.Regner med at du bruker hk som i profilen din.

 

For sikkerhets skyld har du kanskje forsøkt med en annen psu?Sier ikke at den du har er dårlig,men hva gjør en ikke for de siste mhz :)

Lenke til kommentar

psuen er ikke problemet. maskina trekker ikke 300 watt engang.

 

testa med orthos på ovenfornenvte innstillinger i stad, den ga error etter 10 min. men har kjørt igjennom 3dmark06 flere ganer på 2950mhz.

 

driver nå å tweaker for å krabbe over 10k poeng. klokka skjermkortet til 625/2050mhz. med den jævla orben er mer eller mindre kaputt. og nå får jeg ikke sett scoren føre den er submita heller. for no piss

Lenke til kommentar

vel da fikk jeg tatt en ny runde. denne tråden er vel rimelig of topic nå egentlig, men siden jeg er så godt igang så kan jeg vel poste kveldens resultat.

 

note: temperaturene er målt noen timer etter at testen ble kjørt, fordi jeg dro ut i det testen gjorde seg ferdig, så orben rakk ikke å komme opp føre jeg forsvant.

 

jeg tror all relevant info er avbildet. spør om du mener noe mangler.

 

endelig over 10k :thumbs:

post-22769-1191446089_thumb.jpg

Lenke til kommentar

hvis du gidder å flytte musepekern så langt, så ligger alt du trenger å vite i profilen min ;)

 

men den er kjølt av en "passiv" kjøler. kjøleren er vifteløs, men det er jo 7 stk 12cm kabinettvifter i kassa, så direkte passiv kan jeg vel egentlig ikke si at den er....samt at den stikker rett ut under skjermkortet, og dermed dekker den mesteparten av luftintaket til skjermkortet også.

 

det er forøvrig en thermalright heatpipekjøler (hr05sli), den er skummelt bra, og anbefales.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...