Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Booteproblemer. Defekt hovedkort? [LØST]


Anbefalte innlegg

Hei. Sitter her litt oppgitt fordi PC-en min ikke vil boote. Det kommer ikke noe skjermbilde når jeg starter maskinen (skjermen fungerer), og verken mus eller tastatur reagerer. Jeg har prøvd å tilbakestille BIOS og bytte plass på RAM-brikker uten hell :(

Problemet kan riktig nok ha med et mislykket overklokkingsforsøk å gjøre. Jeg har kjørt CPU'en min på 2,7 GHz i lengre tid nå med veldig gode temperaturer.

Tidligere i kveld skulle jeg se om jeg fikk den noe høyere. Jeg begynte me å skru opp FSB med 10 MHz men da jeg skulle restarte maskinen ville den ikke boote. :(

Mine specs:

HK: MSI P6N SLI nForce 650i chipset

PSU: Apevia 550w Chameleon

CPU: Intel Core 2 Duo E6420 2,13 GHz @ 2,7 GHz

Skjermkort: Club 3D Radeon x1950xt med accelero x2 skjermkortkjøler

RAM: Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

 

Håper på snarlige svar :)

 

EDIT: skriveleif :blush:

EDIT2: Har lest litt på forumet og har funnet ut at hovedkortet muligens kan gi for

masse spenning til skjermkortet hvis det blir ødelagt av lynnedslag. Er det noen

som vet noe om dette?

Endret av haakonmt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du satt ned hastigheten igjen?

 

eventuelt tilbakestille til fabrikk instillinger (Clear CMOS)

 

Sliter maskinen fremdeles med og starte kan du prøve og koble fra ting fra hovedkortet, og sette på en ting a gangen, start med Minne, skjermkortet sier du fungerer, så la det være.

 

Koble fra alt utenom skjermkort, PSU og CPU.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for svar men siden jeg verken får skjermbilde eller får tastaturet til å fungere er det vanskelig å stille tilbake hastigheten. Har tilbakestilt CMOS men det fungerer ikke.

 

EDIT: Har nå prøvd å koble ting fra hovedkortet uten resultat :(

Det jeg mente i første post med at skjermen fungerte var at den fungerer fint med en annen maskin, men jeg er faktisk ikke sikker på om skjermkortet fungerer da jeg ikke har mulighet til å teste det i en annen maskin.

Endret av haakonmt
Lenke til kommentar

Vet det blir litt mange poster nå, men vil bare si at det eneste jeg egentlig trenger å vite er om det er hovedkortet eller skjermkortet som er problemet. Da kan jeg i verste fall bytte ut disse. Det har faktisk skjedd noe lignende med meg og da fikk jeg fikset det ved å bytte skjermkort, men siden det skjer nå igjen kan det vel hende at det egentlig er hovedkortets feil? Er ikke av de rikeste, og vil helst vente med å kjøpe noe nytt til jeg vet hva jeg må kjøpe.

Lenke til kommentar

Ja, lynet kan ødelegge komponenter i PC-en. Hvis ikke strømforsyningen eller sikringen i huset rekker å reagere så kan det komme en for høy spenning til f.eks. hovedkortet og da kan det bli skadet.

 

Kommer det ingen pip fra hovedkortet i det hele tatt? I så fall så er enten hovedkortet eller prosessoren gåen. (Det dekkes kanskje av forsikring :hmm:)

Lenke til kommentar

Det kommer ikke noe POST-pip, og det følgte ikke med en slik bracket (kan ha noe med at jeg bestilte alt i en pakke fra komplett som de bygget for meg, og at de ikke sendte alle delene til meg) :(

 

Men jeg skal sjekke ut linken nå, og ved første øyekast ser den jo ganske grundig ut :)

Takk for den gode responsen jeg har fått til nå :thumbup:

Lenke til kommentar

D-Led kan tulle, skjermkortet på mi nybygde 939 maskin med et Diamond kort for over to år sidene døde i sin første halvtime :innocent:

D-Led sin kode var "feil på floppycontroller", maskina låste seg i et skjermbilde, slo av med et langt trykk på "power on" - etter det var skjermen svart som natta :( Komplett ville ha tilbake MB, CPU og GPU siden delene kom derfra, tok innersvingen på de med og finne mi gamle K6-2 maskin og kidnappe :ph34r: skjermkortet i fra den. Der var det et PCI skjermkort (svært dårlig utvalg av PCI ekspress skjermkort på "landsbygda" i januar 2005) ut med PCI e skjermkortet og inn med PCI kortet (i en PCI slot) og en sikker start og bildet kom tilbake :w00t: og feilmeldinga om floppycontroller forsvant :tease:

 

Slapp med og sende inn skjermkortet, og etter ei stund blei det erklært dødt og eg fikk pengene tilbake :thumbup: de var alt "brennt" på et GT6600 kort.

 

Utvalget av PC-er med PCI ekspress skjermkort er større nå, en mulighet er og spørre noen kjenninger om og feks. prøve skjermkortet fra PC-en som nå ikke gir bilde. Får man bilde er kanskje skjermkortet "friskt", blir det null bilde kan kortet ha avgått...

Blir det null bilde kan man forsøke og sette et "friskt" skjermkort i maskina som ikke gir bilde nå, er vel tryggest og gå for "default Bios først - det er vel gjort noen ganger tidligere tror eg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...