Gå til innhold

Overklokking av Xeon x3210!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
QUOTE(Apygon @ 20/09-2007 : 21:10)

btw.. trur ikke vann er nødvendig.. en god luftkjøler og riktig behandling med goop gjør underverker:P

 

 

 

 

 

 

ja, det tror jeg også!

Ligger på ca 40-43 idle nå!

Når cpu'n idler sitter den multiplieren ned til 6 og kjører cpuen på lavere hastighet, last ned cpu-z og sjekk selv.

Prøv å kjør Prime95 med 4 tråder på cpu burn inn, skal love deg du ikke ligger på 45c da, jeg har og 40c på idle, men går over 60c når jeg fyrer på med alle cores med prime.

Før hadde jeg en Noctua kjøler og kjørte cpu @2.67ghz, gikk opp i 75c når jeg kjørte prime i over en time.

Nå har jeg revisjon B3, om du er så heldig å ha en G0 så skal den ikke bli like varm.

Lenke til kommentar

Innstalerte den gamle biosen igjen jeg, så nå kjører jeg 2,8ghz!

hastigheten på denne cpuen er jo syk uansett da, driver å kjører 4 tråder prime 95 nå, alle kjerner på 100%, går superraskt likevel, og da kjører jeg media player og internet explorer også! :)

 

Temps nå, etter ca en time med prime 95, og alle viftene i kabinette på minimum:

Hovedkort: 44

Cpu: 53

Cpu kjerne 1: 69

Cpu kjerne 2: 67

Cpu kjerne 3: 61

Cpu Kjerne 4: 62

Gpu: 55

Gpu Diode: 60

Hdd 1: 38

Hdd 2: 35

 

Er en del vdrop på denne da, kjører som sagt 2,8ghz på stock vcore, men den dropper til 1,2 ved full load!

Endret av marius883
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har fremdeles ikke fått denne saken over 2,8ghz, men nå tror jeg at jeg vet hva det kommer av.

Det har seg nemelig sånn at hovedkortet har en maks fsb på 1500, og for å nå 2,8ghz må jeg jo helt opp på 1400! Så jeg tror det er hk som ikke vil mer!?

 

Så nå vurderer jeg å bytte den mot en Q6600 som har en multiplier på 9, og ikke 8 som det er på denne.

Lenke til kommentar
det er den siste biosen som er problemet... 0703 tror jeg den heter.

Etter at jeg fikk den er klokking med quad bare ræXva :mad:

9662006[/snapback]

 

Ja, prøvde den jeg og, da ville den ikke klokkes en mhz engang, så jeg flashe tilbake til den gamle igjen.

 

Er Xeon X3220 akkurat samme cpu som Q6600? har den multiplier 9?

Endret av marius883
Lenke til kommentar
Er Xeon X3220 akkurat samme cpu som Q6600? har den multiplier 9?

9663136[/snapback]

Det er samme CPU med et annet navn ja. Også tror jeg det er større sjanse for å få den gode G0-steppingen med Xeon X3220 enn med Q6600.

 

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLACR

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLACT

 

Lavere TDP og høyere makstemperatur gjør nok også sitt til at Xeon X3220 overklokker bedre enn Q6600.

Lenke til kommentar
Jeg er svært godt fornøyd med X3210 -dog har jeg ikke ennå fått den over stabilt over 3Ghz enda. -2.9-2.95 er der jeg pleier å legge den.

9663240[/snapback]

 

jeg er også meget fornøyd med min x3210, men det irritirer meg litt at jeg ikke får den høyere enn 2,8ghz når han jeg kjøpte den av hadde den på 3,4ghz 24/7!

Lenke til kommentar
jeg er også meget fornøyd med min x3210, men det irritirer meg litt at jeg ikke får den høyere enn 2,8ghz når han jeg kjøpte den av hadde den på 3,4ghz 24/7!

Aha, men da er det jo ikke prosessoren men hovedkortet eller kjølingen som stopper deg. (evt, minnet om du insisterer på å kjøre det veldig raskt, f.eks 1:1).

 

Husk også at minnekontrolleren på hovedkortet har mye å si for ytelsen. Intels P35 gir betydelig bedre ytelse på DDR2-minne enn det intels P965 gjorde og så vidt jeg vet yter vel P965 på linje med nforce 650i (som du har i følge signaturen).

 

Selg det gamle hovedkortet for ~400 kr og kjøp et nytt for 7-800 kr så vil du både få bedre overklokkingsevne på prosessoren og bedre minneytelse.

 

Alternativet å selge X3210 og kjøpe en X3220 vil trolig bli dyrere og dårligere. Jeg tipper du får 1300 kr for X3210 og må kjøpe X3220 for rundt 2000 kr. Da har du betalt 700 kr i mellomlegg i stedet for 3-400 kr og går samtidig glipp av økt minneytelse. Siden det nåværende hovedkortet stopper på 1400FSB så vil X3220 stoppe på 3,15 GHz. Hvis du beholder din nåværende X3210 og bytter hovedkort vil du trolig klare det samme som han du kjøpte prosessoren av: 3,4 GHz.

 

3-400 kr gir deg 3,4 GHz og bedre minneytelse

700 kr gir deg 3,15 GHz og uendret minneytelse

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jepp.

Hør nå på Simen. Han har nå gjentatt tips opptil flere ganger. :)

Det er mange hk som ikke klarer å klokke Quads noe særlig mtp FSB.

Det gjelder i særdeleshet hk basert på nForce (for Intel), men også mange basert på P965.

Må ha ett (anerkjent) P35 hk for å klare en FSB over 400++.

 

Er selv meget godt fornøyd med mitt "eldgamle" P5WDH som klarer 387x8=3.1Ghz @ 1.35Vcore (Bios).

Dette med en X3210 innkjøpt brukt fra Fluesopp. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kan si deg med en gang at det er hovedkortet som ødelegger klokkinga for deg.

Har selv prøvd det hovedkortet på samme prossesoren og det funker utrolig dårlig.

Har en vdroop som ikke ligner grisen. Bytt hk til asus p5k dlx eller noe sånt, beste hovedkortet

jeg har prøvd til klokking av quadcore. Men å si at fsb er max 1500 på p5n-e sli er tull...

kjørte selv 1600fsb på dette, men da med en E6600 @ 3,6.

Så greit hovedkort til dualcore, men funker dårlig til quad.

 

Vinci

Lenke til kommentar
Den x3210 som marius har, har en FSB sperre på 460. Så den har i allefall ikke skylda. Tror heller ikke det er PSU'n. Kjører selv quad på 4ghz og 8800GTX, 3xRaptor Raid 0, 400GB HD på en 500W PSU.

 

Det var vel ikke tilfeldigvis deg jeg kjøpte cpuen av?

Han jeg kjøpte cpuen av hadde nemlig akkurat prikk likt oppsett som deg, og jeg ser i profilen din at du bor i trondheim, noe han også gjør :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...