Gå til innhold

Hvilken distro bør jeg bruke?


doloop

Anbefalte innlegg

Hei, jeg teker å bevege meg inn i Linux verden for så å si første gangen nå. Jeg har en forholdsvis grei laptop (https://prisguiden.no/product.php?product_id=30333&view=productinfo med 2 gb minne) jeg hadde planlagt dette på.

 

Jeg skal bruke maskinenen hovedsaklig til systemutvikling, hvor jeg

programerer i Java. På jobben trenger vi virkelig noen flere maskiner som kjører linux for å få testet koden skikkelig på denne plattformen.

 

Jeg ønsker så lite mas som mulig når det gjelder instalasjon av os og drivere. Som sagt har jeg aldri benyttet linux personlig og har knapt nok vært bortpå maksiner med dette instalert så jo lavere terskel det er fra windows til linux desto bedre.

 

Ellers er jeg mer opptatt av at operativsystemet er kjappt og effektvit i bruk fremfor fine funksjoner som egentlig gjør din tid på maskinen tregere =). Jeg ønsker også å kunne dele filer mellom linux og windows uten altformye styr. Husker dette var not styr før, men det er sikkert blitt bedre nå?

 

noen tips eller kommentarer om hva jeg bør velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bare installerer Ubuntu på maskina (ikke setter opp dobbelboot osv.) og fjerner Windows, vil du få mye mindre problemer med partisjoner, MBR og andre ting som mange nye linuxbrukere får problemer med.

 

Mye av det som ble beskrevet i disse guidene kan det hende Ubuntu tar på egen hånd - oppdater gjerne denne posten når du har installert, og fortell oss hvordan det gikk :-)

 

(PS: Når du kjenner pc-navnet, få dette med i trådtittelen)

 

Selv anbefaler jeg Eclipse til javautvikling på Ubuntu (og Windows for den del, men det kan ha noe å gjøre med at jeg ikke har prøvd noe annet)

Lenke til kommentar
Hvis du bare installerer Ubuntu på maskina (ikke setter opp dobbelboot osv.) og fjerner Windows, vil du få mye mindre problemer med partisjoner, MBR og andre ting som mange nye linuxbrukere får problemer med.

 

Mye av det som ble beskrevet i disse guidene kan det hende Ubuntu tar på egen hånd - oppdater gjerne denne posten når du har installert, og fortell oss hvordan det gikk :-)

 

(PS: Når du kjenner pc-navnet, få dette med i trådtittelen)

 

Selv anbefaler jeg Eclipse til javautvikling på Ubuntu (og Windows for den del, men det kan ha noe å gjøre med at jeg ikke har prøvd noe annet)

9533284[/snapback]

 

 

jeg liker ikke eclipse =). Netbeans er det jeg bruker nå. Dette minner noe om JCreator, JBuilder og visual studio. Prøv den nye netbeans og bli overrasket. Beta 6 kom ut på mandag. Dette er en enorm forbedring fra 5.5 når det gjelder editor funksjonalitiet =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...