Gå til innhold

Nyinnkjøpt D-410 - Startguide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kunne jo ha startet med ett spørsmål da ;) Er jo ikke som om det trengs å reserveres en tråd til dette? ^^

 

Uansett, du kjøpte deg vel E-410, ikke "D-410"? :p

9527130[/snapback]

 

Sitter med kameraet nå, og det dukker nok opp et spm snart. Har et spm inne på den andre tråden allerede, som vil bli flyttet over hit nu straks ;)

 

Kjøpte E-410 ja! :D

Lenke til kommentar

Ehm. Når jeg har tatt et bilde, så kan jeg zoome inn for å se detaljer bedre. Går det an å klippe ut et nytt bilde av et eksisterende bilde? (en funksjon jeg har på det andre digitale kameraet mitt) Jeg zoomer inn, det kommer en rød ramme rundt, jeg trykker ok, og dermed kommer det opp et haketegn. Eller en V (slik man får når man har skrevet rett på prøver). Hva betyr dette?

 

(Har fått svar på dette på den første tråden, men dette er absolutt en start!)

Lenke til kommentar
Ehm. Når jeg har tatt et bilde, så kan jeg zoome inn for å se detaljer bedre. Går det an å klippe ut et nytt bilde av et eksisterende bilde? (en funksjon jeg har på det andre digitale kameraet mitt) Jeg zoomer inn, det kommer en rød ramme rundt, jeg trykker ok, og dermed kommer det opp et haketegn. Eller en V (slik man får når man har skrevet rett på prøver). Hva betyr dette?

 

(Har fått svar på dette på den første tråden, men dette er absolutt en start!)

9527320[/snapback]

Har svart i den andre tråden også, men poster gjerne Link til Olympus sin photoguide her også:

http://olympusdigitalschool.com/e-system_c...-410/index.html

Se spesiellt basic start up Live view fotografering manuell fokus manuell eksponering. Live View gir enkel og god kontroll.

Lenke til kommentar

Det er som Mixy skriver så mye å lære at det er enklere hvis du har konkrete spørsmål. Les først manualen. Det må man uansett for å forstå svarene man får. Det er greit å være forberedt på hva man ønsker å spørre om også. Det er også lurt av deg å lese fotokompendiet til Per-Otto. Når du har lest dette, så er sikkert hodet ditt fullt av spørsmål som du ønsker å få svar på. Du vil naturligvis forstå mye av det du leser uten hjelp av oss, men noe vil alltid fremstå som uklart for deg som nybegynner. Jeg vil også anbefale deg å kjøpe enten Magnar Fjørtofts "Digital fotografi i praksin" eller John Hedgecoes "Fotografering" med en gang. De vil også hjelpe deg langt på vei, mye lenger enn vi kan klare med små poster på forumet. Det er nemlig altfor omfattende til at vi kan gi gode svar på store spørsmål i små poster.

 

Jeg vil også anbefale deg å be en moderator stenge den opprinnelige tråden din, siden du har fått de svarene du trengte der. Da slipper du å måtte forholde deg til to tråder.

Lenke til kommentar
Mitt problem er vel at engelsk ikke akkurat er min sterke side  :blush:

 

Uansett, det er slik at jeg kan laste ned firmware til kameraet slik at jeg kan få norsk meny?

9527530[/snapback]

Firmware oppdatering retter opp pålitelighet ved bruka av CF kort, hvitbalanse ved liveview for tiden. Det kan hende det kommer nyere utgaver. Det svarer seg imidlertid å gjøre en oppdatering til siste versjon.

 

http://www.olympus.no/consumer/208_8485.htm

 

Kameraet ditt skal støtte dansk språk via menyinnstillinger.

Man kan laste ned 15 tilleggspråk.

Du får se hvilke internett muligheter programvaren som fulgte med har.

Kameraet kobles opp mot datamaskinen med USB kabel.

 

Manualen er foreløbig i 9 språk og ikke dansk eller norsk.

Hvis du har spørsmål fra manualen kan du legge det ut her.

 

edit: Du finner bilderedigeringsprogrammer for Olympus her (gjennom Viewer og enkelte redigeringsprogrammer oppdaterer du software og firmware):

http://www.olympus.no/consumer/205_OLYMPUS_Studio_2.htm

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Mitt problem er vel at engelsk ikke akkurat er min sterke side  :blush:

 

Uansett, det er slik at jeg kan laste ned firmware til kameraet slik at jeg kan få norsk meny?

9527530[/snapback]

Firmware oppdatering retter opp pålitelighet ved bruka av CF kort, hvitbalanse ved liveview for tiden. Det kan hende det kommer nyere utgaver. Det svarer seg imidlertid å gjøre en oppdatering til siste versjon.

 

http://www.olympus.no/consumer/208_8485.htm

 

Kameraet ditt skal støtte dansk språk via menyinnstillinger.

Man kan laste ned 15 tilleggspråk.

Du får se hvilke internett muligheter programvaren som fulgte med har.

Kameraet kobles opp mot datamaskinen med USB kabel.

 

Manualen er foreløbig i 9 språk og ikke dansk eller norsk.

Hvis du har spørsmål fra manualen kan du legge det ut her.

9527799[/snapback]

 

Ja har stilt det inn på dansk så så langt er jeg i alle fall kommet :)

 

Har allerede lagt inn programmet som fulgte med, og jeg tror kameraet er oppdatert nå.

Endret av Lovise_84
Lenke til kommentar
Ja har stilt det inn på dansk så så langt er jeg i alle fall kommet :)

 

Har allerede lagt inn programmet som fulgte med, og jeg tror kameraet er oppdatert nå.

9527928[/snapback]

Den eneste bakdelen, er at det er lettere å ha samme språk på bruksanvisningen som på kameramenyen.

Men forstår en kameramenyen godt, er en jo kommet et langt skritt videre.

Lenke til kommentar
Vil forresten legge til et par bilder jeg tok i stad. Ikke sånn "WoW" bilder men syns absolutt de ble brukbare!  :)

9527497[/snapback]

Synes også disse bildene er ganske gode. Et bilderedigeringsprogram som Olympus Studio vil nok kunne gi deg mer kontroll over de forskjellige elementene som fargemetning, skarphet, kontrast osv.

Da kan du også ta utsnitt av bildet som du var inne på tidligere.

Bruk av dybdeskarphetskontroll gjennom kontroll av blenderen (Aperture) må gjøres på kamerainnstillingene:

http://olympusdigitalschool.com/e-system_c...410_/index.html

 

De fleste og beste mulighetene til redigering får du ved å fotografere i RAW, men JPEG gir også gode redigeringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Uansett, det er slik at jeg kan laste ned firmware til kameraet slik at jeg kan få norsk meny?

9527530[/snapback]

 

Jepp. Du bruker Olympus Master 2 til det. Det er en egen knapp som heter "update/language". Trykk på den og velg norwegian fra nedtrekksmenyen i bildet som dukker opp. Og bare trykk ok til du får oppdatert firmware og språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...